Jerkbait = korta kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait = korta kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Långa kasttlängder?

Tycker man läst nått om typ "Med 3 vikter kastar rullen riktigt långt........" Är folk in å meckar me vikterna i centrifugalbromsen eller???
    Det är ett gammalt knep för att kasta längre med multi. Färre vikter eller mindre vikter.

Eftersom man oftast fiskar gädda där det är gott om växter och stenar att fastna i så är långa kastlängder klart överskattat speciellt från båt. Hur roligt är det att veva in en tångruska 50 m.

Att det ser ut som dem kastar långt i filmerna kan bero på val av objektiv eller zoomning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait
      Nyss börjat med Jerk men fiskat typ i 20 år.

Inga problem med trassel å så då jag aldrig kastat multirulle. Problemet är snarare att man kommer mkt kortare än med haspel och långt spö.

Läst att man skulle ha motståndet så betet sjunker långsamt......då kommer man ingenstans ju. Lättade allt det gick i princip och fortfarande inge problem om man bromsar med tummen precis vid nedslag. kom klart längre men fortfarande långt ifrån vad man är van med från 9"-10" haspel. Kanske en självklarhet, men tycker det sett ut som proffsen på TV kommer långt med Jerk.

Hur långt kommer en van kastare med min utrustning (RST premium medium -120g, C3 rulle och power pro 0,36 mm) och Buster Jerk 75 g??

Jag upplever inte att man kastar så mycket kortare ja har ett stockholm Jerk upp till 100 gram . Å en 10 år gammal amabssadör 5500 c2 speed . Ja har väldigt lös broms kommer väll 30-40 m skulle ja tippa . Får sällan trassel .
      Vill du kasta långt snacka med Micke på fiskeboden i Täby . Dom säljer ju specialbyggda rullar , dom byter ut spolen mot en lättare . Kolla in sportfiskeboden.com å rulltrim.

Kommentera

Förstår inte vad problemet skulle vara med o kasta långt med Stora Jerkbaits... Med Salmo slider 70 gr har jag uppmätt på fotbollsplan till mellan 70-80 m som längst...men det e som sagt innan i tråden inte så ofta man behöver det när man har båt... men från land e det mkt trevligt.... det inte många tänker på när man tar bort vikter e att det kan bli en viss obalans...
        Jag föredrar mindre kastbroms o mer teknik

Mvh Rasmus

Kommentera

Fortsätt exprementera för jag tycker personligen att kastlängden är mycket viktig. Jag hörde någon sa att de hugger ändå inte längst ut. Kan stämma men fisken kan ju ha simmat efter draget en lång bit innan de hugger.
          Och det handlar ju om att ha draget i vattnet så länge som mögligt och fiska över så stor yta som mögligt. Dessutom har du mer tid att jerka betet och lura de segaste gäddorna.

Jag kör själv med en Amb Classic och kastar ca 50m med Buster 90g

Kommentera

Med en balanserad utrustning kastar man onödigt långt. De flesta har väldigt små rullar till jerkbait (av någon anledning). Kör med en 6000-rulle, ett rejält spö (t.ex. ett Loomis-muskey) och stora kompakta beten så får du se..

"Och det handlar ju om att ha draget i vattnet så länge som mögligt och fiska över så stor yta som mögligt. Dessutom har du mer tid att jerka betet och lura de segaste gäddorna."

Om man vet var gäddorna står så är det bortkastad tid att fiska på en så stor yta som möjligt...
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Varför måste du köra med spinnrulle överhuvudtaget? Jag jerkar med haspel och bara man har stel tafs och har lite känsla vid nedslaget, så går det alldeles utmärkt. Å långt som fan kastar jag!
              Nu förväntar jag mig en massa skit från alla spinn-nördar som inte har lärt sig hantera en haspel på rätt sätt!
              Bira, bira, bärs!!

Kommentera

Ursprungligen postat av RimboRambo
                Varför måste du köra med spinnrulle överhuvudtaget? Jag jerkar med haspel och bara man har stel tafs och har lite känsla vid nedslaget, så går det alldeles utmärkt. Å långt som fan kastar jag!
                Nu förväntar jag mig en massa skit från alla spinn-nördar som inte har lärt sig hantera en haspel på rätt sätt!
                Varför skulle du få skit för att du ännu inte tagit steget upp till direktkontakt och full kontroll i alla lägen?
                Visst kan man jerka med haspel. Men det är ändå inte detsamma som med spinnrulle. Inte ens i närheten.
                Du är snart där du med om du släpper rädslan och bara vågar.;o)

Limnos, varför köra med överdimensionerat? Finns ingen anledning att inte söka det ultimata i alla lägen.
                Om du rattar en Jaguar istället för en Cheva Van, så får du både mer körglädje och fler tjejjer på sätet bredvid.. ;o)

Kommentera

kastar runt 50 m me min daiwa roundflasher

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                  25 svar
                  3 337 visningar
                  0 gillar