Jigg/dropshotfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg/dropshotfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigg/dropshotfunderingar

I helgen hade jag tänkt testa dropshotfiske efter abborre. Det hade nog varit perfekt men av olika skäl blev det så att jag körde vanligt jiggfiske istället. Abborrarna var väldigt försiktiga. Mycket nosande och petande på betet men få hugg så jag fiskade jiggen långsamt och med små rörelser. Ofta fick den stå på botten ett tag. Dropshot hade nog varit idealiskt, tänkte jag.

Men min jigg tog ju faktiskt fiskar. Hmmm... Till helgen blir det ett nytt försök och då lovar jag att knyta ihop en dropshotrigg. Det jag funderar över är: Varför ha ett blysänke i linänden när en lagom tung jigg ju skulle fylla samma funktion (och dessutom ge chans till en eller annan bonusfisk)? Rimligen har andra kommit på och testat detta före mig men jag har inte läst om "metoden". Beror detta på att den är värdelös eller är den en väl bevarad hemlis?

Läs senaste fisheco. Där har Bobbo skrivt om det. Han fiskar dock inte riggen på samma vis som man normalt kör dropshot.

Kommentera

Att fiska med upphängare är ju inte direkt någon ny revolutionerande teknik men som gammal räv har du ju redan listat ut att det inte är mycket nytt under solen.

I bland är det effektivt med en extra jigg, sen beror det ju lite på hur man fiska om man bedriver dropshot fiske med en jigg som sänke eller jiggfiske med upphängare. Fördelen med att köra med en DS vikt, i stället för en jigg, är att de är lätt att flytta vikten och att den ofta lossnar från linan när man får bottennapp så man slipper börja knyta nya tackel eller tappar jigg och allt.

Kommentera

Tack, Sg! Den artikeln hade jag missat. Precis som det skrivs så är ju DS inte något nytt. Jag minns hur jag på den tiden då man fick mycket torsk längs östersjöns kuster ofta roade mig med att fånga dem med en liten twister monterad på ett pater noster vilket ju mer eller mindre är samma sak som DS. Iakttagelsen att DS i princip är ett slags rörligt (botten-)mete är ungefär vad jag själv kommit fram till (och därav min fundering om att använda ett lätt feederspö vid fiske från land).

Att man, som lideri anmärker, ibland får bottennapp är naturligtvis något man får ta med i beräkningen och självklart hade jag inte tänkt använda en jigg som sänke när jag fiskar på bottnar där man ofta fastnar.

Kommentera

En annan fördel med ett dropshot-sänke är att det är mycket enkelt att justera djupet. Ibland kan det vara direkt avgörande om man fiskar tex två eller fem decimeter ovan botten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
            En annan fördel med ett dropshot-sänke är att det är mycket enkelt att justera djupet. Ibland kan det vara direkt avgörande om man fiskar tex två eller fem decimeter ovan botten.
            Fast med en jigg som "sänke" täcker man ju in båda alternativen...

Kommentera

Tycker det låter kul med en jigg som sänke. Varför inte liksom.

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
                Tycker det låter kul med en jigg som sänke. Varför inte liksom.
                Det är väl ungefär så jag tänker och det enda "inte" jag kan komma på är den något större risken för bottennapp. Det här är en av de många saker jag gillar med fiske, att det inte finns bara ett sätt att fiska som är rätt utan att det är fritt fram att fundera och att omsätta sina funderingar i experiment. Ibland visar det sig att man kommit på något riktigt bra och ibland förstår man bättre varför ingen annan gör på det viset...

Just när det handlar om abborrspinn är ju upphängare framför draget (för att inte tala om häcklor typ "Hjälmarskräcken") bevisat effektiva och detsamma borde gälla om man ägnar sig åt den typ av fiske som kallas dropshot. Eller om det blir jiggfiske med upphängare? Spela roll...

Kommentera

Jag har sett folk som kör dropshot med fyra krokar med någon decimeters avstånd på tafsen. Men då kanske man börjar närma sig gränsen för vad som är sportfiske. Och den diskussionen behöver vi inte ta en gång till...

Kommentera

Min erfarenhet är att två jiggar trasslar en del, framför allt om man fiskar från land. Tanke med ett DS sänke är att kunna köra bland stenar alt stockar utan att fastna. Dessutom när man är tvungen att gå över till DS beror oftast på är att fisken är inte så aktiv och då flera beten kanske är inte rätt väg att gå, men vem vet.

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                    51 svar
                    6 383 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK