I helgen hade jag tänkt testa dropshotfiske efter abborre. Det hade nog varit perfekt men av olika skäl blev det så att jag körde vanligt jiggfiske istället. Abborrarna var väldigt försiktiga. Mycket nosande och petande på betet men få hugg så jag fiskade jiggen långsamt och med små rörelser. Ofta fick den stå på botten ett tag. Dropshot hade nog varit idealiskt, tänkte jag.
Men min jigg tog ju faktiskt fiskar. Hmmm... Till helgen blir det ett nytt försök och då lovar jag att knyta ihop en dropshotrigg. Det jag funderar över är: Varför ha ett blysänke i linänden när en lagom tung jigg ju skulle fylla samma funktion (och dessutom ge chans till en eller annan bonusfisk)? Rimligen har andra kommit på och testat detta före mig men jag har inte läst om "metoden". Beror detta på att den är värdelös eller är den en väl bevarad hemlis?
					Men min jigg tog ju faktiskt fiskar. Hmmm... Till helgen blir det ett nytt försök och då lovar jag att knyta ihop en dropshotrigg. Det jag funderar över är: Varför ha ett blysänke i linänden när en lagom tung jigg ju skulle fylla samma funktion (och dessutom ge chans till en eller annan bonusfisk)? Rimligen har andra kommit på och testat detta före mig men jag har inte läst om "metoden". Beror detta på att den är värdelös eller är den en väl bevarad hemlis?
 men som gammal räv har du ju redan listat ut att det inte är mycket nytt under solen.
Kommentera