Jigg/dropshotfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg/dropshotfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
    Jag har sett folk som kör dropshot med fyra krokar med någon decimeters avstånd på tafsen. Men då kanske man börjar närma sig gränsen för vad som är sportfiske. Och den diskussionen behöver vi inte ta en gång till...
    Det där är en intressant fråga. Själv lutar jag åt att man borde begränsa antalet krokar på ett spö. En trekrok räknas naturligtvis som tre krokar. Tre krokar per spö?

Kommentera

som man kan agna med naturligt eller artificiellt bete.
      Jag tycker det påminner en hel del om vanligt botten-mete.

Kommentera

Dropshot är dropshot. Det liknar varken paternostertackling eller bottenmete särskilt mycket. Riggen fiskas ju på ett väldigt specifikt sätt.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Dropshot är dropshot. Det liknar varken paternostertackling eller bottenmete särskilt mycket. Riggen fiskas ju på ett väldigt specifikt sätt.
          Lina, krok och sänke. På ett väldigt specifikt sätt, skriver du. Hur mycket får man avvika från detta väldigt specifika sätt utan att det blir något annat än dropshotfiske?
          Senast ändrad av lausvik; 2014-10-01, 07:22.

Kommentera

Största skillnaden mellan dropshot och paternoster rent riggmässigt är väl att man i den senare har en lina mellan "huvudlinan" och kroken, medan man på dropshot knyter kroken direkt på huvudlinan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
              Största skillnaden mellan dropshot och paternoster rent riggmässigt är väl att man i den senare har en lina mellan "huvudlinan" och kroken, medan man på dropshot knyter kroken direkt på huvudlinan.
              Det är jag medveten om men eftersom tafsen på ett pater noster-tackel kan vara väldigt kort och ett sådant tackel kan fiskas enligt klassisk drophotmodell tycker jag att skillnaden är... flytande. Dessutom kan man ju diskvalificera min tackling med en jigg som sänke eftersom en regelrätt dropshotrigg har ett blysänke. Vill man klyva hår och diskutera vad som är rätt benämning, renlärigt osv är ju möjligheterna i stort sett obegränsade. Själv tycker jag att det är mer givande att diskutera praktiskt fiske och så länge vi förstår varandra är det väl OK att använda begreppen litet slarvigt.

Fast jag har fortfarande svårt för att kalla ett mjuksplastbete utan krok för en jigg...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                osökt funderar man ju om det inte bara är som vanligt att lausvik har svårt att erkänna och anamma det nya....det gamla
                är det som gäller och det som skall gälla i alla tider....och genom att benämna det pasternostertackel kan han använda sig
                av det moderna dropshotfisket utan att tumma på sina egna "regler".....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg

Fast jag har fortfarande svårt för att kalla ett mjuksplastbete utan krok för en jigg...
                  Herman.....du fårkalla dem mjukplastbeten.....om det tar emot att kalla dem nå't annat..

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    osökt funderar man ju om det inte bara är som vanligt att lausvik har svårt att erkänna och anamma det nya....det gamla
                    är det som gäller och det som skall gälla i alla tider....och genom att benämna det pasternostertackel kan han använda sig
                    av det moderna dropshotfisket utan att tumma på sina egna "regler".....
                    Så det funderar du på? Jisses! Själv kom jag osökt att erinra mig hur jag som grabb lärde mig att snabbt och enkelt knyta en strömmingshäckla genom att lägga linan dubbel, föra en dubbel överhandsknut så att man fick en ca 5 cm lång ögla i vilken man fäste kroken. Om jag knöt ett sådant tackel, satte ett sänke i bottenänden och agnade kroken med en... jigg (dvsett mjukplastbete), skulle jag då ha gjort ett dropshot- eller ett pater noster-tackel?

Kommentera

kalla det vad du vill....strömmingstackel kanske.....
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 245 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B