Jigg/dropshotfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg/dropshotfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Äeh, jag har ändrat mig, skulle inte vilja köra med 2st jiggar med tanke på förhöjda risken att fastna i botten

Kör med sänke lausvik. Våga inte bryta normen

Kommentera

Äeh, jag har ändrat mig, skulle inte vilja köra med 2st jiggar med tanke på förhöjda risken att fastna i botten
      Glöm inte gummibandet mellan huvud-linan och sänket annars har du knutit ett tackel för botten-mete

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Glöm inte gummibandet mellan huvud-linan och sänket annars har du knutit ett tackel för botten-mete
        Mjae, efter att ha läst in mig på ämnet så påstår jag att gummibandsvarianten är en version av dropshotriggen som rätteligen bör kallas "recoil rig" (och inget annat). Fast vi kan ju försvenska det till rekyltackel?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	drop-shot-rig.jpg
Views:	1
Size:	288,9 KB
ID:	1775538

Tydligen är jag inte alldeles ensam om att förväxla dropshottackel med pater noster...

edit. Fast det där kanske var en Kentucky-rigg? Eller så är det bara om man fiskar mal som man får göra så? Hur som helst så känner jag, rent spontant, att det vore lättare att få fiskaen att nappa om kroken är några centimeter ifrån huvudlinan.

http://discovercatfishing.com/tag/dr...atfish/page/8/
          Senast ändrad av lausvik; 2014-10-01, 11:06.

Kommentera

Lausvik, det jag försöker framföra är att man inte ska blanda ihop begrepp som inte har med varandra att göra.
            Jörgen pratar om bottenmete... Vilket? Glidande? Spättetackel till pillemete?
            Du pratar om paternoster.

Dropshotriggen är inget nytt. Den fiskas ju på så vis att man spänner upp linan, skakar försiktigt med spöet och förflyttar tacklet någon bit (sänket är på botten) och fortsätter proceduren. Givetvis varierar man sig.

Nämn något annat fiske som bedrivs på samma sätt?
            Jiggfiske är det enda jag kommer på men skillnaden är att jiggen förflyttas frekvent medan du kan dropshotta av varje punkt under en längre tid.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-10-06, 10:09. Anledning: Stavfel
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Dropshotriggen är inget nytt. Den fiskas ju på så vis att man spänner upp linan, skakar försiktigt med spöet och förflyttar tacklet någon bit (sänker är på botten) och fortsätter proceduren. Givetvis varierar man sig.
              Jag skojar lite med mina kommentarer om riggarna, Med Ds riggen är väl poängen att sänket ska stå stilla på botten medan man skakar på betet därav att man sätter dit gummibandet.

Om man tar bort gummibandet kommer sänket att röra sig när skakar skakar vilket blir fel, i det läget påminner riggen mer om ett skrubbe-mete en Ds tackel.

Kommentera

Sådärja! Nu börjar vi diskutera hur man ska använda gejorna snarare än att tjafsa om terminologin. A small step for a man but a giant leap for mankind...

Kommentera

Om man tar bort gummibandet kommer sänket att röra sig när skakar skakar vilket blir fel,
                  Inte nödvändigtvis. Man kan ju slacka litet på linan.

Kommentera

Sådärja! Nu börjar vi diskutera hur man ska använda gejorna snarare än att tjafsa om terminologin.
                    Placera sänket där du vill ha riggen (stillastående på botten) sen skakar du på betet utan att sänket rör sig, om du inte hittar fisk på den platsen efter en stunds skakande flyttar du sänket till en ny plats och gör om proceduren.

Kommentera

Placera sänket där du vill ha riggen (stillastående på botten) sen skakar du på betet utan att sänket rör sig, om du inte hittar fisk på den platsen efter en stunds skakande flyttar du sänket till en ny plats och gör om proceduren.
                      Så kan man göra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 268 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B