Jigg/dropshotfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg/dropshotfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

DS i princip är ett slags rörligt (botten-)mete
    En riktigt effektiv metod är att byta jiggarna mot feta daggmaskar.

Kommentera

Var in till Stockholmsfiske & pratade abborre fiske & droppshot då fick jag rådet att prova sätta en jigg med en 20 grams skalle i botten , det är inte ovanligt att man får hugg på jiggen också när man drillar hem en fisk sa dom .

Gav det en chans & provade en snabbis & det var inga problem att kasta , men någon fisk fick jag inte så jag kan inte säga hur bra det funkar .

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Så har jänkarna fiskat efter bass i många årtionden. Men ibland har nog dropshotjiggen sina fördelar.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Men ibland har nog dropshotjiggen sina fördelar
          Man slipper gräva/köpa mask och gummi-industrin,jigg-tillverkarna och butikerna förlorar inte pengar, annars ser jag inte så förbaskat många fördelar med gummi-bitar på kroken jämfört med daggmask.

Kommentera

Jörgen, jag kan tänka mig att det i grumligt vatten kan vara hett att fiska med en jigg i gälla färger.

Dessutom har vissa bestämt sig för att jigg/spinnfiska så då går ju masken bort.

Det blir lite som att säga att allt spinnfiske blir meningslöst för en levande mört alltid är bättre...
            Eller att flugfiske inte fyller någon funktion för man kan ju alltid fånga en insekt och sätta den på kroken.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Kjell Johansson beskrev metoden i Fiskefeber för ett par år sedan och ansåg den mycket effektiv...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Kjell Johansson beskrev metoden i Fiskefeber för ett par år sedan och ansåg den mycket effektiv...
                japp, inget nytt och revolutionerande detta heller....provade metoden för nåt år sedan på både gös och borre....varken bu eller bä...men alltid roligt att testa nåt annorlunda,som ibland kan få igång dom....kanske...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

ibland kan få igång dom....
                  Jag brukar ta till det när vanligt jiggfiske efter dom stora borrarna går trögt, skulle tippa på 20 borrar på mask för varje borre på traditionellt DS dom dagarna.

Sen ska jag väl tillägga att dom stora alltid kommer på vanligt jiggfiske där jag vevar in jiggen i varierande hastighet med spinnstop istället för att studsa den på botten, ofta hugger det när jag ökar farten på jiggen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Tänk, jag har fortfarande svårt för att man använder jigg som beteckning på ett mjukplastbete. Hur blev det så? För mig är en jigg en krok med ett blyhuvud som man kan agna med naturligt bete, plastbeten, fjädrar etc. Drop shot är ett slags pater noster-tackel (eller tekniken att fiska med ett sådant) som man kan agna med naturligt eller artificiellt bete. Men jag förstår vad du menar och att agna med mask är definitivt något jag kommer att göra (gärna med en lite rosett av rött ullgarn på kroken) när jag har tillgång till mask.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Jörgen, jag kan tänka mig att det i grumligt vatten kan vara hett att fiska med en jigg i gälla färger.

Dessutom har vissa bestämt sig för att jigg/spinnfiska så då går ju masken bort.

Det blir lite som att säga att allt spinnfiske blir meningslöst för en levande mört alltid är bättre...
                      Eller att flugfiske inte fyller någon funktion för man kan ju alltid fånga en insekt och sätta den på kroken.
                      För att inte tala om hur mycket mer effektivt det är med nät!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 268 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B