Det där med Jerkbaitfiske.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det där med Jerkbaitfiske....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej det är klart att man inte ska tro på allt man ser på TV det gäller väll det mesta, tyckte dock att jerkbait kändes häftigt, actionfyllt och något som skulle passa mig. Tror inte att trycket på fisken är särskilt stort där jag fiskar då jag aldrig stött på någon annan som fiskat där jag fiskar. Men som sagt halva sporten är ju faktiskt att hitta fisken och där är det ju bara att nöta och nöta.
    Som rulltrassel säger får jag betydligt mer gädda på småjiggar då jag faktiskt är ute efter abborre haha...

Tack så mycket för alla tips! ska invänta ruggigt väder med mycket blåst och köra igen så får vi se om det ger sig! Ska även testa att jerka riktigt långsamt.

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
      ... tar fram mitt UL för lite aborrefiske, fiskar med en liten relax jigg och helt plötsligt får jag "bottennapp" tills jag plötsligt känner att "bottennappet" faktiskt rör sig.

(...)

Det blev en gädda på 95 cm ... dagen fortsatte så inga aborrar bara större gäddor och någon snipa !

Roligt javisst, men vad sörens de tar ju på fel prylar.
      Jättestora och tunga beten är inte det allena saliggörande (och, enligt min åsikt, även om de i vissa lägen är effektiva överreklamerade). Old school gäddspinn med skeddrag runt 25 gram, spinnare eller andra beten i samma storlek är fortfarande lika effektivt som det alltid varit. Dessutom är det roligare/bättre sport att ta gäddorna på utrustning som är anpassad för att brotta ned normalstora svenska gäddor än för att kasta beten på ett hekto eller tyngre. Apropå det där med jerkbaitfiske, alltså...

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Tro inte på allt du ser på tv.Vi fiskare går på allting och åker längre och längre bort.
        Det är väldigt högt fisketryck idag då är det ännu viktigare att pricka rätt dag. Du får inte mera fisk på jerkbait än en atom eller zalt. Innan jag hade familj fiska jag 3-4 dar i veckan. I början kunde man få mycket 10-15 gäddor på buster jerk. Sen sluta fisken att nappa den hade väll lärt sig att en mört som simmar sida sida och skramla gör ont.Så upplever jag fisket i sthlm skärgård idag. Bästa fall är du ensam i viken men på helgen kan det vara 10 båtar inom 200 m.Då spelar det ingen roll om du fiskar med handgjorda beten fisken nappar inte ändå,därför att platsen får aldrig vara i fred.
        Om nu inte så många fiskar där då åk ut när det blåser ju mer desto bättre. Är det vindstilla och soligt gör nåt annat den dagen. Min kompis sitter och vevar in buster jerk och drar stor fisk om dom är på hugget.Alltså spelar tekniken inte nån roll däremot hastigheten det ska vara långsamt året om,stora gäddor vill inte stressa.
        Hej Fredrik L.;

Så bra som du beskriver förutsättningarna för ett bra Gäddfiske tror jag inte att någon här kan missförstå....

1. Hårt fisketryck i ett vattenområde tvingar även den allra skickligaste bland oss Gäddfiskare att i förväg ha koll på väder och vindar samt omsorgsfullt planera sitt Gäddfiske och därvid försöka välja rätt dag och rätt tid på året och oftast även rätt tid på dygnet....

2. Hårda vindar är Gäddfiskarens bästa vänner! När det blåser hårt mot en strand eller in i en vik pressas både plankton och bytesfisk in mot lovartstränderna där vinden ligger på. Grundvattnet grumlas upp av den hårda vinden. Där bytesfiskarna samlas dit kommer också den hungriga Gäddan. Hon har lättare att båda jaga och överrumpla bytesfiskarna i grumligt vatten....

3. Vid vindstilla och soligt väder bör Gäddfiskaren undvika kristallklara och grunda vatten nära stränderna. Gäddan är då extra lättskrämd och förflyttar sig helst ner i djupare vatten där hon inte kan upptäckas så lätt för faror uppifrån....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2014-10-15, 14:01.

Kommentera

Först och främst tack till alla som skriver! Lär mig otroligt mycket och kul att det finns så många duktiga där ute!
          Är som sagt ny i gemet, nyss utflyttad till "Landet" med en sambo som sysslar med hästar.... med andra ord förstod jag snabbt att jag va tvungen att skaffa mig en hobby...

Ni pratar om att väder och vind är avgörande, jag har fiskat i en vik de senaste gångerna jag har varit ute, då antar jag att det ska blåsa inåt den viken helst ett par dagar innan jag fiskar där? hur många dagar?

Hur många gånger ger ni en plats "en chans" innan ni ger upp och söker av andra platser?

Kommentera

Ingen regel utan undantag, sist jag var iväg och fiskade i flera dagar i Karlskrona skärgård för ett tag sen var det bara i princip lävikar som funkade. Däremot var det som vanligt kasst när det inte blåste tillräckligt.

Så häng inte upp dig på hur man "måste" göra.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 855 visningar
            0 gillar