Flytväst fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FFStyle Visa inlägg
    Jag vet inte om du försöker skämta med ditt inlägg men om du inte gör det så känns det som att du ser på en flytväst som ett sorts klädesplagg. När du skriver att den fungerar perfekt utan grenbandet som du tycker känns obehagligt så undrar jag om du gjort vattentester med flytvästen? Eller när du skriver att den fungerar perfekt menar att den är bekväm och snygg att ha på sig? Om en flytväst skulle vara lika effektiv (fungera perfekt) utan grenband så tror jag inte tillverkarna hade gjort ett grenband på flytvästarna faktiskt. Det är lite farligt att skriva som du gör för andra kan då tro att ett grenband är något meningslöst.
    Varför skulle han skämta? Jag äger två Batic 150. en med grenband och en utan, Tror inte de skulle sälja den utan grenband om den inte fungerade.
    Själv ser jag att ett flytplagg ska vara lika bekvämt som ett klädesplagg så därför använder jag numera flytunderställsväst, är det riktigt kallt i vattnet, långt ut på sjön så kan jag ibland ta på mig dubbla västar.
    Flytplagg ska helst vara lika bekväma som klädesplagg , annars kanske de blir kvar hemma.

Kommentera

Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
      Varför skulle han skämta? Jag äger två Batic 150. en med grenband och en utan, Tror inte de skulle sälja den utan grenband om den inte fungerade.
      Själv ser jag att ett flytplagg ska vara lika bekvämt som ett klädesplagg så därför använder jag numera flytunderställsväst, är det riktigt kallt i vattnet, långt ut på sjön så kan jag ibland ta på mig dubbla västar.
      Flytplagg ska helst vara lika bekväma som klädesplagg , annars kanske de blir kvar hemma.
      Du menar att de säljer två likvärdiga flytvästar varav den ena har ett helt meningslöst fult grenband som kan fastna överallt när man är i båten och kan trycka upp kulorna i halsen när västen fylls med luft? Det tror jag knappast.

Men jag håller med dig att en flytväst utan grenband är bättre än ingen alls. Så om det är de enda alternativen han kan tänka sig så är den utan grenband det bättre valet så klart.

Kommentera

En del västar är gjorda för att man ska kunna hissas upp i helikopter... Jag gissar att det är dom med grenband

Kommentera

Ursprungligen postat av FFStyle Visa inlägg
          Du menar att de säljer två likvärdiga flytvästar varav den ena har ett helt meningslöst fult grenband som kan fastna överallt när man är i båten och kan trycka upp kulorna i halsen när västen fylls med luft? Det tror jag knappast.
          Vad du tror spelar ingen roll. Jag vet.
          Berättade ju nyss att jag ägde två st.

Edit: Sök på nätet innan du skriver att jag ljuger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
            En del västar är gjorda för att man ska kunna hissas upp i helikopter... Jag gissar att det är dom med grenband
            Det kan kanske också vara en anledning till att de har grenband, hellre få blå pung av helikopterlyft än att ligga kvar i vattnet. Men vad jag har hört så är det för att hålla västen på plats i vattnet. Barn ska t.ex. alltid ha grenband på sina västar. Barn och icke simkunniga ska helst också ha de västarna med "kuddar" bakom nacken så de alltid hamnar rätt i vattnet. Den sorten är däremot sämre för de som kan simma då de gör det lite svårare att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
              Vad du tror spelar ingen roll. Jag vet.
              Berättade ju nyss att jag ägde två st.

Edit: Sök på nätet innan du skriver att jag ljuger.
              Att de säljer både med och utan grenband tvivlar jag inte på alls. Men att de säljer två versioner av något som är precis lika bra förutom att den ena har ett helt meningslöst och dessutom fult tillägg utan att vara en skämtartikel förstår väl varenda människa inte stämmer.

Anledningen till att de säljer en med grenband är såklart för att den räddar mer liv än den utan. Och anledningen till att de även säljer en utan är för att det finns de som är så fåfänga att de väljer att vara utan flytväst för de skulle se lite dumma ut med en grenbandsblöja. Även om de skulle passa extra bra i just den sorten

Kommentera

Min baltic winner 150 kom med grenband och en stålöggla fram för att kunna hissas upp. Jag har tagit bort grenbandet och under testet satt flytvästen på plats utan grenband. Dom sitter väldigt tight när dom är uppblåsta. Ett tips är att testa hemma genom att blåsa upp manuellt om man inte vill slösa på gaspatroner och utlösare. Finns på nätet hur man viker ihop den sen.

Jag är ingen expert men jag gissar att grenbandet på barnvästar är bra då man lyfter upp dom i handtaget som sitter i nacken. När det gäller barnvästar så är passformen det primära och viktangivelsen sekundärt.

Kommentera

Grenbandet är väl för att hålla västen nere så att huvudet kommer högre upp i vattnet?
                  Har väldigt svårt att tro att någon ytbärgare kommer att koppla winchen till en flytväst i konsumentklass. Risken är ju bra mycket större att tappa den man skall rädda än genom att använda grejjorna som helikoptern och ytb har med sig.
                  En vild gissning är att öglan snarare är för att koppla en säkerhetssele.

Kommentera

Har länge funderat på en uppblåsbar flytväst liknande baltic 150, men eftersom jag fiskar själv till 90% och inte har någon badstege eller liknande på båten känns det mer som att det är flytvästen som kommer döda mig om jag trillar i och inte kan häva mig upp igen, med vanliga kläder så är det inga problem att ta sig upp igen, i min båt iaf.

Den enda fördelen jag ser med flytvästen är om man slår i huvudet och blir medvetslös men även om det kan hända känns det ytterst otroligt och är vattnet kallt så fryser man väl ändå ihjäl bara att det tar längre tid... Skulle i så fall vara att köpa en med manuell utlösning ifall man trillar i och båten flyter iväg så man har lite flytkraft att ta sig in till närmsta land.

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
                      Halloj kära medfiskare

Har en gammal baltic "klassisk" flytväst idag, tyvärr så använder jag den inte som jag borde ... den stannar oftast kvar i bilen eller hemma i lådan.

Känns rätt dumt anledningen är att den är för klumpig och för varm på sommaren,

Nu har jag börjat snegla på en modell med kolsyra och funderar på om man kan få lite input från er som använder denna typ av väst!

Jag tänkte använda min vid alla fiskeaktiviteter från båt och vid vadning där jag känner mig mest utsatt,

Sneglat mest på http://www.vattenbutiken.se/argus-au...169-c-165.aspx

Vad tror ni om denna modell och väst ?

Tack på förhand,
                      Hej Rulltrassel;

Med din första mening hoppas jag vid Gud att det inte finns någon här som beskyller dig för att vara förutseende .....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-07-10, 17:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02