Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flytväst fråga
Collapse
X
-
Om man summerar den här tråden så spelar det ingen roll vad du har för väst om du blir medvetslös så dör du ändå. Ramlar du i när det är kallt så är flytvästar ivägen för att komma snabbt upp igen.
Det betyder att för en simkunnig på sommaren är väst helt överflödig och på vintern är det överlevnadsdräkt med helmask och tub alternativet som gäller.
Det här känns ju tryggt.
Kommentera
-
Nja inte riktigt. Slås du medvetslös och är ensam så är det nog kört. Även 16 grader i vattnet kyler ner så flythjälp på sommaren är nog bra. Faller du överbord ensam så är en seglarväst/Flytjacka/underställ bäst om man ska ta sig ombord eller simma en längre sträcka.
Det bästa är nog flythjälp som ger god rörlighet i vattnet och som under den kalla årstiden helst bör kompletteras med en torrdräkt. Som jag var inne på tidigare, är det kallt i vattnet så klarar du dig inte länge i flytetyg om du blir blöt, nedkyld och stel - torrdräkt erfordras
Kommentera
-
Ok så för att ytterligare summera, så kunde jag sparat den tusenlappen och köpt mig ett nytt fiskespö.
För jag kommer dö i vilket fall som helst
*Ironi*
Tror faktiskt att jag ska offra 300 spänn och hoppa i spadet jag med för att se hur det funkar.... *allvar*
Men då får det nog bli lite varmare först eftersom jag är en badkruka och lite rädd för vatten, och det är den bästa flytvästen att ha kattlika reflexer så fort vattnet kommer för nära :P *Ironi blandat med allvar*
Allvarligt tack för all input, *Definitivt allvar*
Kommentera
-
Ingen har nämnt säkerhetslina ännu. Då jag seglade hade vi som måste regel flytväst och fånglina på den person som var i sittbrunn och höll vakten. Vi seglade med minimal besättning.
Fånglinan var kanske två meter lång och hade tre karbinhakar. En i var ända och en i mitten ungefär. På båten hade jag strategiska vajrar och fästöglor så att man alltid kunde röra sig över båten genom att förflytta hakarna så att man alltid kunde vara fast i ena haken innan man släppte av nr 2 sas och tog sig vidare.
Fånglinan var anpassad så att man i längd inte kunde hamna helt nedsänkt i vattnet utanför mantågen.
Det är lite överkurs naturligtvis i skyddade vatten men är inte fel att ha då det börjar trycka på lite grand eller om man är ute ensam. Kan vara rätt ibland och kostar ju bara några fåtal kronor att göra själv.
Har iofs aldrig sett det på en motorbåt tror jag. På segelbåtar är det inte ovanligt om de är ämnade att gå på öppet vatten.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 874 visningar