Flytväst fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
    GLÖM INTE FLYTVÄSTEN, NÄR DU FISKAR, FRÅN BÅTEN!

Skit Fiske och en skön sommar!
    Även från land med kanske iofs. man kan ramla och klappa i skallen osv.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Vattnet är inte 16 grader än, men jag hoppar snart i och testar baltic winner 150. Testet är att försöka ta sig upp i båten utan hjälp. Självklart kommer jag ha med en observatör/livräddare.

Kommentera

Här kan Du bjuda på en uppblåsbar flytväst och samtidigt stödja

SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPET

Bjud på och flyt vidare!
        Senast ändrad av Peje; 2015-06-06, 17:25.

Kommentera

Kanske lite OT men det är ju bra att ha en (eller två) nödstoppslina(or) mellan motorn och sig själv. Det är nog förbaskat retfullt att se båten obekymrat puttra vidare mot fjärran horisont utan att bry sig om att man ligger i vattnet, plaskande och skrikande.

Kommentera

SLUTA VAR TANKLÖS!!! ANVÄND FLYTVÄSTEN, så simmar du lugnt längre!
            Senast ändrad av Peje; 2015-06-21, 19:19.

Kommentera

Saxat från Transportstyrelsen:

Under första halvåret 2015 omkom 11 personer i olyckor med fritidsbåtar, jämfört med 10 personer första halvåret 2014. Det visar preliminär statistik från Transportstyrelsen. Under samma period kunde minst fem personer räddas till livet tack vare att de kunde larma med mobiltelefoner som de haft i vattentäta fodral.

Allt talar för flytväst och vattentät mobil

Kommentera

Då har baltic 150 winner testats i ganska kallt vatten, ca 17-18 grader. Då den borde ha servats för ett par tre år sen så var det med spänning jag "ramlade" i från båten. Det tog några sekunder men sen blåstes den upp. Svårt att simma bröstsim men inga som helst problem att ta sig upp i båten igen. Däremot så tror jag det är nästan omöjligt om man inte är elitgymnast som dagjobb om man inte har räddning/badstege.

Ny utlösare hittades hemma men gaspatronen är fortfarande spårlöst försvunnen i källaren. Det finns ett filmklipp på testet, men jag känner att det kanske inte finns intresse för att se spektaklet.
                Räddningsstege är bra skit på en båt!

Kommentera

Jag köpte mig en Baltic Legend 150 räddningsväst för bara någon vecka sedan och denna kan jag varmt rekommendera!
                  Riktigt ergonomisk är den och kvalitén känns super! Grenbandet är avtagbart som tur är, har alltid tyckt att dessa är obehagliga. Känns rätt onödigt att ha kvar bandet också, fungerar perfekt utan.
                  Click image for larger version

Name:	Baltic_Legend.jpg
Views:	2
Size:	37,5 KB
ID:	1778063
                  Senast ändrad av Kingsfield; 2015-07-09, 20:31.
                  [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
                  Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

Kommentera

På segelbåten hade jag, efter försök, en karbinhake till storskotet så att man snabbt skulle kunna koppla storskotet till flytvästen på någon som ligger i vattnet.
                    Varken jag eller frugan orkade dra upp varandra utan hjälp om man inte samtidigt hjälpte till rätt bra själv. Man är tyngre än vad man tror då man ligger med blöta kläder i vattnet.. Storskotet löste biffen även om det också var lite pill.

På motorbåten har jag inte testat men skulle tro att det inte går helt enkelt trots att den är låg.
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Kingsfield Visa inlägg
                      Jag köpte mig en Baltic Legend 150 räddningsväst för bara någon vecka sedan och denna kan jag varmt rekommendera!
                      Riktigt ergonomisk är den och kvalitén känns super! Grenbandet är avtagbart som tur är, har alltid tyckt att dessa är obehagliga. Känns rätt onödigt att ha kvar bandet också, fungerar perfekt utan.
                      [ATTACH=CONFIG]79774[/ATTACH]
                      Jag vet inte om du försöker skämta med ditt inlägg men om du inte gör det så känns det som att du ser på en flytväst som ett sorts klädesplagg. När du skriver att den fungerar perfekt utan grenbandet som du tycker känns obehagligt så undrar jag om du gjort vattentester med flytvästen? Eller när du skriver att den fungerar perfekt menar att den är bekväm och snygg att ha på sig? Om en flytväst skulle vara lika effektiv (fungera perfekt) utan grenband så tror jag inte tillverkarna hade gjort ett grenband på flytvästarna faktiskt. Det är lite farligt att skriva som du gör för andra kan då tro att ett grenband är något meningslöst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02