Ny på softbait. Frågor... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på softbait. Frågor...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny på softbait. Frågor...

Har börjat intressera mig för fiske med softbait. Intresset gäller abborre och gös. Hur ser det ut med säsonger? Kan man få fisk så länge det är öppet vatten? Fiskar bara från båt btw. Är vissa metoder bättre i kallt vatten, tex är DS bättre utan Recoil rig i kallvatten o tvärtom i varmare vatten?
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Soft bait = jiggar?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Är det kallt i vattnet o ja fiskar abborre så är det carolina rigg eller paternoster tackel som gäller. Med rätt krok så kan man få jiggen mer eller mindre svävande i vattnet.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
        Soft bait = jiggar?
        Yes!!
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Är det kallt i vattnet o ja fiskar abborre så är det carolina rigg eller paternoster tackel som gäller. Med rätt krok så kan man få jiggen mer eller mindre svävande i vattnet.
          Ok. Vad är det för skillnad på dropshot och pater noster tackel? För mig verkar det vara samma sak iaf i princip. (?)
          Nu har jag funderat på min fråga, det borde vara så här; öppet vatten => softbait funkar. Ju kallare vatten, desto mindre rörelse? Riktigt kallt: Fireball etc är att föredra?

Kommentera

Skillnaden ligger i att på dropshot har du kroken fäst direkt i stamlinan ovanför sänket, på ett paternoster har du ha en tafs i valfri längd på stamlinan ovanför sänket. O med rätt val av krok till jiggen så kan man få den att sväva lr sjunka extremt långsamt. Carolina rigg har ju typ samma fördelar,fast där sitter sänket ovanför jiggen. O där kan man anpassa tafslängden med ett flötesstopp.

I kallt vatten tycker jag det är viktig att ha ett bete med bra häng i vattnet så den köldstela fiskan kan ges tid att hugga.

Kommentera

Skillnaden ligger i att på dropshot har du kroken fäst direkt i stamlinan ovanför sänket, på ett paternoster har du ha en tafs i valfri längd på stamlinan ovanför sänket. O med rätt val av krok till jiggen så kan man få den att sväva lr sjunka extremt långsamt. Carolina rigg har ju typ samma fördelar,fast där sitter sänket ovanför jiggen. O där kan man anpassa tafslängden med ett flötesstopp.

I kallt vatten tycker jag det är viktig att ha ett bete med bra häng i vattnet så den köldstela fiskan kan ges tid att hugga.
              Visst fasen!
              Så är det ju!
              Tack för bra svar! Där fick man lite att fundera på!

Kommentera

Är det kallt i vattnet o ja fiskar abborre så är det carolina rigg ... som gäller. Med rätt krok så kan man få jiggen mer eller mindre svävande i vattnet.
                Har nu kollat upp detta. Verkar ju direkt livsfarligt! =) För abborrarna då!
                Vill du tipsa om sänken o krokar? What about kroppar?
                Vad menar du med kallt? Under 10 grader?

Kommentera

Till paternoster så funkar ju vanliga päronbly alldeles utmärkt. Fiskar man på besvärlig botten där sänket fastnar lätt bland stenar o bråte så kan man ju ha sänket i tunnare tafs. Till carolina rigg så kör man ju bullet weight. Vikt beror ju på vad man föredrar lr om sänktet ska sjunka ner genom tät vegetation osv. Krokar kör ja gamakatsu alt owner. O som kropp kan man ju ha vilken jigg som helst. Har mest kört med maskjiggar 10-15cm samt relax 2.5" o 3". Sen finns ju div insektsimitationer osv oxå som funkar vid vissa tillfällen. Tycker man ändå jiggen sjunker för snabbt så kan man ju ta en liten bit foam o sätta framför kroken så man får önskat "häng" i vattnet. Ang temeraturer så vet ja inte helt säkert då ja aldrig har termometer med mig. Men skulle gissa nånstans runt 10 grader o nedåt.

Kommentera

Till paternoster så funkar ju vanliga päronbly alldeles utmärkt. Fiskar man på besvärlig botten där sänket fastnar lätt bland stenar o bråte så kan man ju ha sänket i tunnare tafs. Till carolina rigg så kör man ju bullet weight. Vikt beror ju på vad man föredrar lr om sänktet ska sjunka ner genom tät vegetation osv. Krokar kör ja gamakatsu alt owner. O som kropp kan man ju ha vilken jigg som helst. Har mest kört med maskjiggar 10-15cm samt relax 2.5" o 3". Sen finns ju div insektsimitationer osv oxå som funkar vid vissa tillfällen. Tycker man ändå jiggen sjunker för snabbt så kan man ju ta en liten bit foam o sätta framför kroken så man får önskat "häng" i vattnet. Ang temeraturer så vet ja inte helt säkert då ja aldrig har termometer med mig. Men skulle gissa nånstans runt 10 grader o nedåt.
                    Tack!
                    Måste komma igång med detta också. Carolina verkar ju väldigt het!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 217 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B