Ursprungligen postat av RobRaven
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Another gäddspö tråd
Collapse
X
-
"Har du kollat in BFT Strike Giant? Det tar 40-150 gram och är 8,6fot långt vilket är en alldeles lagom längd, som inte är att för besvärlig att ha i båt."Ursprungligen postat av KolnejÄr sugen på ett nytt spö för gäddspinnet, har läst ett gäng tidigare trådar men har inte riktigt fastnat för något av spöna som nämns...
Jag har nu ett 10' och det är skönt men tar inte riktigt mina största beten, kör mest med beten mellan 30 och 80 gram. Jag vill nog gå ner lite i längd, trots att jag gillar 10' så kan det vara lite bängligt vid båtfiske.
Det finns en twist och det är att spöt ska också klara av att dubbla som hyfsad långkastare vid norgefiske (saltströmmen) från land, det handlar om sej och torsk runt 5kg, ibland större, ibland mindre... men det är klart att om det kliver på nåt större så vill man ju ha chans att landa det också.
Här handlar det om shads med huvuden på 60 gram och uppåt, samt beten typ stingsilda från 60 gram och uppåt.
Jag kollar på spön i prisklassen 1500 kr.
Jag vill alltså ha ett spö som klarar uppåt 100 gram kastvikt men även kan kasta lite mindre skedar på 30-40 gram, ca 9' i längd, skapliga kastlängder, inte är för okänsligt så att fisk på runt 5kg känns tråkigt att drilla och kostar runt 1500 spänn.
Har kollat på RST/LF Chopper och det ser ut att kunna vara vad jag letar efter men jag är lite orolig att det är för "påkigt" och okänsligt, vad tycker ni om det spöt? Såg det nya Zalt spöt på mässan, tror det var 8'6" och tog 140 gram, någon som har hunnit prova det? Har annars sett många som rekommenderat Berkley Signa Multi och BFT Strike Giant. Kom gärna med andra förslag också!
Skitfiske!

Kommentera
-
hehe, tror inte han läste så noga...Ursprungligen postat av oringen"Har du kollat in BFT Strike Giant? Det tar 40-150 gram och är 8,6fot långt vilket är en alldeles lagom längd, som inte är att för besvärlig att ha i båt."

nu har jag mailat prologic om MP Predator spöt! Det är nog det mest intressanta än så länge tillsammans med Chopper'n.
Kommentera
-
Har endast kännt på det sisstnämda i affären. Klingan kändes trevlig, emn gilla pesonligen inte foam hantaget fram känndes kantigt på något sätt. Vett inte riktigt vad jag tyckte om delningen strax ovan rullfästet. Men lite annat hantag fram så hade det nog varit trevlit.Ursprungligen postat av PikeforlifeHar du kollat in BFT Strike Giant? Det tar 40-150 gram och är 8,6fot långt vilket är en alldeles lagom längd, som inte är att för besvärlig att ha i båt.
Annars kanske någon här på forumet vet något om detta spö:
http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=343947
Ta en titt på ett sånt. Tror det kan va rätt spö för dig.
Kommentera
-
Jag har ett Berkley Signa Pike 8ft, och använder det till just det Du beskriver och har bara gott att säga. Möjligen är spöet lite för vekt vid vikter över 80g, men det kan lika gärna bero på att jag är ovan vid 100grammare. Jag använder spöet ihop med Amb 5500 och 6500, uteslutande med flätlina.
Kommentera
-
Det verkar vara ett mycket trevligt spö, men jag känner att 8' blir nog lite kort för mig... har trots det inte avskrivit det!Ursprungligen postat av UTJag har ett Berkley Signa Pike 8ft, och använder det till just det Du beskriver och har bara gott att säga. Möjligen är spöet lite för vekt vid vikter över 80g, men det kan lika gärna bero på att jag är ovan vid 100grammare. Jag använder spöet ihop med Amb 5500 och 6500, uteslutande med flätlina.

Kommentera
-
Kände på några påkar idag.
Berkley Signa "David Lundqvist", var lite för toppigt i aktionen för min smak, annars skönt.
MP Predator hade kort handtag och toppig aktion, nog inte riktigt tänkt för att dänga vobblers med.
Det nya Zaltspöt tyckte jag kändes lite för svajigt och något tungt, ingen direkt känsla, samma sak med Strike Giant.
Söder sportfiske hade två spön som jag inte för mitt liv kan komma ihåg namnet på
som var ruskigt sköna båda två! Det ena var 10', lite längre än jag hade tänkt mig och kostade 1795:- tror jag, rödbrunt, tre bokstäver och 'Pike' i namnet, nån som vet vad det heter? Det andra från samma tillverkare var 8.6', nog det skönaste av dem alla men det kostade också 2395:- har jag för mig.
Till sist kände jag på RST/LF Chopper och det var nog precis vad jag letade efter! Lätt, bra känsla, skön aktion, 9' och rätt pris. 1395:- för det spöt känns helrätt. Skulle tro att jag klipper ett sånt faktiskt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 868 visningar