Havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring

andra helgen i maj ska jag fiska havsöring vid brodalen, närmare bestämt åbyfjorden.har aldrig provat på havsöring fisket, så jag ville ha tips om utrustning och platser jag ska söka efter...
    det blir spinnfiske med haspel
    vad ska jag ha för prylar och hur ska jag gå till väga ?
    rulle?
    spö?
    lina?
    beten?
    metod?
    hotspots man kan hitta? då menar jag inga platser ni har besökt utan mest riktmärken, såsom om man ska fiska runt grund ?
    vad är förresten minimimåttet på havsöring, om man skulle vilja lägga en på grillen nån kväll ?
    mvh david

Vet inte om måttet är det samma där du ska fiska men i stockholm så är det 50 cm som gäller, och då väger fisken minst 1,1 kg. Sök havsöringen på uddar, runt stenar och i vikar. En bra regel är att leta efter grundområden. Dom trivs bra vid tångbälten, sandbanker och stenig botten. Ibland så står fisken nästan på land. Så om du ska fiska från land, så stå inte för nära strandkanten. Själv föredrar jag att fiska från land.Fisken står ofta där det är grunt. Djupet behöver inte vara mer än 20-30 cm.

Typ av spö är lite beroende på vilka beten du väljer att fiska med. Men ett 9 fots spö i viktklassen 10-30 gr funkar fint. Själv så har jag 2 spön. Ett som "tål" 7-23 gr och det andra 15-40. Det lättare spöet är ett mer renodlat öringspö medans det andra är ett allround-spö. Jag rekomenderar den tyngre varianten om man ska välja ett spö och kanske vill anpassa sitt fiske lite mer efter rådande förhållande.

Metoderna är vanligt spinn,fluga,mete (bottenmete och med kastkula) samt trolling. Vid mete är räka populärt men även mask fungerar. Kan även fiska fluga med hjälp av kastdubb (kastkula).

Betena som används är skeddrag, kustvobbler och vobbers. Vikterna ligger oftast mellan 10-30 gr. Men både lättare och tyngre varianter finns. Vobblerna bör vara mellan 7-13 cm.
    Några populära beten är:

Skeddrag: Ludde,Toby,JK,grizzly coast, samba, guide-serien.
    Kustvobbler: Vicke vobbler, sandgrävlingen, gladsax, häxan.
    Vobbler: Bomber 15A, Strike pro, Rappala-modeller, conrad, yo-zuri.

Dragen kostar allt från 30-200 kr. Men tänk på att det är lättare att tappa ett par drag när man fiskar efter öring än efter gädda. Det är inte ovanligt att dom fastnar i sten och botten. Tänk på att dom ska gå att fiska grunt med, men inga regler utan undantag.

Linan borde vara en flätlina i dimensionen ca: 0,20. Nylon går också bra men har lite sämre krokningsförmåga och kontakt med betet, vilket är viktigt att ha. Glöm inte att använda 2 st fjäderringar mellan betet och kroken. Kroken ska vara SYLVASS. Kemvässade Owner håller jag som favorit men även Gamakatsu och VMC är bra.

Tänk också på att öringen är väldigt skygg så undvik höga rop och stamp. Med andra ord att hålla en ganska så låg profil. Har antagligen glömt något nu så folk gärna lägga till något. Drag finns det massvis att så jag tog bara ett litet axplock. Glöm inte vevstoppen som är väldigt viktiga och oftast hugger öringen just då eller efter.

SKITFISKE

Kommentera

Stor rulle om det är strömt. Hade en exage 2500 men satan.. inte räcker den långt i älven efter hö. har köpt en 4000 rulle nu. tror fan det är minimum om man ska ha chansen på de som är snäppet större.
      vi kör uteslutande koster och torskdrag från 40g och uppåt. men som sagt.. ganska strömt vatten där också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      23 svar
      4 210 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B