Beten 2017 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten 2017

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Skeddrag verkar vara en sak som kommer igen. Jag började på detta i våras och kommer självklart att fortsätta på samma spår.
    Annars blir det samma som vanligt förutom att jag kommer köra mer med Mcrubber Bass mer än Relax. Mycket för att de kastar bättre och fångar minst lika mycket fisk. Sjunker som sten med och det är perfekt för mig när jag vill ner i strömmande vatten.

Är det Westinarna som gör att skeddragen skenar, har läst mycket om skeddrag den senaste tiden och vår lilla lokala skeddragsgrupp på Facebook har ökat drastiskt i medlemmar sedan PF började sändas.

Är skeddrag det nya gummit? Den nya trenden?
    Kan bara svara för mig själv, men för mig handlar det om att jag har ledsnat på prylhetsen med miljarders nya beten varje år som dessa säljfiskare i reklamtröjor och bassbåtar ska prångla ut... Nu tar jag några steg tillbaka och kör med det som jag började fiska med, och som har fungerat i alla år, istället för att bränna av ett par tusen på nya beten som antagligen varken är bättre eller sämre än de jag redan har.

Randraget, atom, kuusamo professor, bara för att nämna några skedar som ligger på tok för bortglömda i garaget.

Kommentera

Heja Finland!
      Kuusamodraget, Rapala Spoon och Jak funkar i alla väder
      Gråt inte...
      båten ligger i vassen still
      full med gäddor och braxar
      full med ålar och laxar
      (Alice Tegnér)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
        Kan bara svara för mig själv, men för mig handlar det om att jag har ledsnat på prylhetsen med miljarders nya beten varje år som dessa säljfiskare i reklamtröjor och bassbåtar ska prångla ut... Nu tar jag några steg tillbaka och kör med det som jag började fiska med, och som har fungerat i alla år, istället för att bränna av ett par tusen på nya beten som antagligen varken är bättre eller sämre än de jag redan har.

Randraget, atom, kuusamo professor, bara för att nämna några skedar som ligger på tok för bortglömda i garaget.
        Håller helt med.
        Fick nästan alla pappas fiskesaker och där finns det en massa skeddrag.... och samtidigt så var alla mina gamla med i samma låda så det är ju lite samma tankesätt som du kör på.
        Plus att det är rätt så trevligt!

Men oavsett vad våra tankar är så är det nog många som har vaknat och kommit ihåg deras gamla skeddrag tack vare Pike Hero, vilket i sin tur är kul!
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag skall snart måla min första seriösare batch med egentillverkade beten. Ambitionen är att uteslutande fiska gädda med egna kreationer i år.
          Kan bli ett katastrof-år.

Kommentera

Buster jerk Bulldawg och Buster crankbait till spinnfisket. Och om jag bonntrollar så blir det Bomber 16 och 17, fångar mer eller mindre alltid fisk. Om jag nu orkar fiska till våren. Kanske bara bli hösten som förra året.

Kommentera

Mört, löja, nors, strömming, majs, boilies, pellets, räka och mask blir nog de primära betena för 2017

Kommentera

Fortsätta med det som alltid funkat bra: Bull dawg, MB79 Fluffer, Jaraal Interloper, MB79 Braxen
                Fiska vidare med beten som jag "upptäckte" under 2016: Wolfcreek shad, Pig shad
                Samt göra en satsning på hårdbeten, framförallt med träbeten från Jaraal och MB79.

Kommentera

Har många nya beten att se fram emot. Har bara fiskat aktivt i ca ett år. Kommer börja fiska gädda i år även om abborre fortfarande har högre prioritet. Ser fram emot att testa Westin Hypoteez och Wolfcreek perch shad. Även lite hemmagjutna jiggar från Blue mountain lures, Loobi lures och Rubberbaits ska bli kul att prova. Och Salmo slider i lite olika storlekar och färger har jag inte fiskat tidigare så det ser jag fram emot.

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
                    Nåja, så jäkla mycket styrka behövwr man faktiskt inte för att sätta ett mothugg. Även ett litet barn kan applicera tillräckligt mycket kraft. Det är möjligtvis, som OF säger, enklare att göra mothugg med gummi, men jag tror inte att stillasittande och följaktligen svaghet har gjort att folk använder gummi för att de är för svaga för att göra mothugg med wobbler.
                    Nej, det tror jag är en långsökt förklaring! Reklam och trend är troligtvis en enormt mycket större faktor.
                    Hej Mr Riggs;

Så här skrev jag: "När en Gädda eller Gös satt tänderna i en mjuk jigg eller Mört känner rovfisken att den har bitit i ett "mjukt" byte, ett byte som den är van att äta. Därför håller Gäddan (Gösen) kvar jiggen i ett stadigt grepp utan att misstänka att något är fel..."

Det innebär absolut inte att det är enklare att göra mothugg med gummi! Avsikten med mitt tidigare inlägg var att påpeka att en rovfisk som Gädda och Gös får lite svårare eller tar längre tid på sig att komma underfund med att ett mjukt bete som en gummijigg inte är ett "äkta byte"....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-02-03, 18:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                      Jag skall snart måla min första seriösare batch med egentillverkade beten. Ambitionen är att uteslutande fiska gädda med egna kreationer i år.
                      Kan bli ett katastrof-år.
                      Hej Cyaneus;

Håkan Brugård (en otroligt skicklig Gäddfiskare) var den som registrerade stora fiskar och svenska sportfiskerekord före gotlänningen Nicka Hellenberg...

För många år sedan fick jag av Håkan Brugård en egenhändigt tillverkad wobbler av hårdplast "Lucky Luke" som såg ut som en förstorad Heddon Lucky 13 i färgen GRA här .. http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm ...

Den här "Lucky Luke" wobblern är flytande och tillverkad i massiv plast samt väger 90 gram är 40 mm i diameter och 110 mm lång. ...

Vid kastfiske går "Lucky Luke" cirka 0,5 meter under vattennytan och simmar i S-formad bana samtidigt som den vaggar från sida till sida. "Lucky Luke" har sedan jag fick den av Håkan Brugård fångat några Gäddor över 10 kilos vikt och åtskilliga mindre Gäddor...m.a.o. en superwobbler för Gäddfiske på grunt vatten....

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 871 visningar