Beten 2017 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten 2017

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kommer köra samma prylar i år som förra året. alltså 100% wolfcreek kreationer.
    det jag ser fram emot är hans nya fabriks gjorda junior shad. blir lite mer lättillgängligt på så vis.

Kommentera

Jag kör samma som förra året: Gäddspinn med framförallt mina hårda favoriter Nils Master Invincible 15cm, Savage Gear 4Play, Westins Jätte 17 och 23cm. På mjukisfronten Bandit Shad 23cm, Pig Shad Jr, Mcrubber 23cm.

Just Bandit Shad hade jag väldigt bra fiske på förra året. Mcrubber fiskade jag inte allt för intensivt med då den är i tyngsta laget för mitt Westin Powercast, nu har jag dock ett St Croix Sling Blade just för detta bete.

Årets nykomling för mig är Savage Gear 3D Burbut 25cm 75gr, vilken jag har stora förhoppningar på.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Har min startfemma beroende på säsong som kommer bestå, men kommer lägga in ett par jokrar som ska testas grundligt, brukar se ut ungefär: (utan rangordning)

Förlek: mindre beten, gärna svävande sävlig eller rullande gång. Man ska ta sig från punkt A till punkt B sakta, men inom den linjen ska det gå fort, tänk svävande spinnstop till ett par snabba jerks och sen spinnstop igen, eller ledade wobblers.

1. Storm Seeker shad 15cm perfekt sävlig gång med en liten tail dansande bakom, går djupt.
        2. Buster jerk, blyad shallow runner till sävande
        3. Mcrubber jr om man vill testa grunt fiske
        4. McTail grymt för långa spinnstopp med några snabb knyck, tailen dansar lite extra vid spinnstopp.
        5. Mike the pike, mycket rörelse per simtag så att säga, men går att fiska sakta med bibehållen rörelse.

Efterlek och sommar: SPEEED och läten
        1. Buster jerk , snabbt fiskad, rappa skiten ur den
        2. Hybrida k3 crankbait, supersnabbt fiskad med täta korta spinnstopp.
        3. Fox pro Rage 18 eller 23cm (klassisk shad) om man vill dunka botten. Väldigt bra shad.
        4. Pig spinnerbait för att trigga
        5. Zazaa pike sommarbetet nummer 1, ska i år testas med wiggletail på.

Höst: Nu går vi stort siluettfiske över kanterna
        1. 29cm mcrubbershad, stor jigg helt enkelt.
        2. Mctail med bigtail, grymt tailbete,kanske bäst på marknaden, grymt slingrande med lätt gungande kropp. Smidigt med utbytbartail som man kan byta färg på.
        3. Westin monsterfly med extra wiggletail, unikt rörelsemönster som kan vara en riktig dräpare, typ 40cm lång med wiggletail
        4. Big bandit, stort jerkbait med bred-sida sida gång
        5. Klassisk 19cm Zalt

Alla beten finns naturligtvis i minst 4-5 olika färger, ofta mer. Sen anpassar jag hellre beten än att byta mer än dom här fem. Dvs att vikta dom olika lägga till/ta bort tailar, färger, spinnarblad och diverse lustigt.
        Jokrar som ska användas mer i år: Bomber 16A, Nettellaken och Mchybrid.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Att gummijiggar och naturliga bytesfiskar som Löja, Mört och Nors har ökat så otroligt i populäritet bland sportfiskare under senare år hänger samman med att dessa mjuka beten inte alls kräver samma snabbhet och armstyrka vid mothugget för att fånga små och stora rovfiskar som hårda beten i likhet med jerkbaits, skedddrag och wobbler kräver...
          Helt korrekt och dagens livsstil när visitter mer och mer framför skärmarna har gjort att vi helt tappat styrka och reflex förmåga och därmed förvisade till gummi beten!

Eller kan det vara så att gummi blev trendigt mycket tack vare tackelindustrin och fiskemedia. Startskottet var nog shallowskruven så det gick att fiska grunt med gummi. Men gummi är effektivt och lättfiskat och tämligen billig i inköp även om ett hårt bete lever längre och blir oftast billigare i längden. Så förståligt att det var en trend som fastna.

Ska jag försöka mig förutspå trender så kommer nog stora gummibetestrenden eba ut lite och folk kommer fiska mer med lite mindre gummi men även mer på hårda beten. Tror speciellt mycket på att skeddrag kommer åter, mycket tack vare pike fight.

Kommentera

Jag fortsätter som vanligt med mina gamla hederliga beten plus en satsning med stora beten. Kommer ha ett 20-tal beten som jag kan iår plus några rena chansningar som 3:16 Rising Sons.

Sen tror jag att vobblers kommer göra en rejäl comeback iår eller jag hoppas det i alla fall.

Kommentera

Jag kommer nog trappa ner användandet av stora gummibeten och köra lite mer downsize på gummit och sedan lite "back to basics" med skeddrag och wobblers.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                Helt korrekt och dagens livsstil när visitter mer och mer framför skärmarna har gjort att vi helt tappat styrka och reflex förmåga och därmed förvisade till gummi beten!
                .
                Nåja, så jäkla mycket styrka behövwr man faktiskt inte för att sätta ett mothugg. Även ett litet barn kan applicera tillräckligt mycket kraft. Det är möjligtvis, som OF säger, enklare att göra mothugg med gummi, men jag tror inte att stillasittande och följaktligen svaghet har gjort att folk använder gummi för att de är för svaga för att göra mothugg med wobbler.
                Nej, det tror jag är en långsökt förklaring! Reklam och trend är troligtvis en enormt mycket större faktor.

Kommentera

Skeddrag verkar vara en sak som kommer igen. Jag började på detta i våras och kommer självklart att fortsätta på samma spår.
                  Annars blir det samma som vanligt förutom att jag kommer köra mer med Mcrubber Bass mer än Relax. Mycket för att de kastar bättre och fångar minst lika mycket fisk. Sjunker som sten med och det är perfekt för mig när jag vill ner i strömmande vatten.

Är det Westinarna som gör att skeddragen skenar, har läst mycket om skeddrag den senaste tiden och vår lilla lokala skeddragsgrupp på Facebook har ökat drastiskt i medlemmar sedan PF började sändas.

Är skeddrag det nya gummit? Den nya trenden?
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag ska köpa Spinner Baits 2017.

Kan man vinna "prestigeladdad" gäddfisketävling med sådana "måste" man ju bara köpa. Eller hur? :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
                      Nåja, så jäkla mycket styrka behövwr man faktiskt inte för att sätta ett mothugg. Även ett litet barn kan applicera tillräckligt mycket kraft. Det är möjligtvis, som OF säger, enklare att göra mothugg med gummi, men jag tror inte att stillasittande och följaktligen svaghet har gjort att folk använder gummi för att de är för svaga för att göra mothugg med wobbler.
                      Nej, det tror jag är en långsökt förklaring! Reklam och trend är troligtvis en enormt mycket större faktor.
                      @Riggs: var ironisk

Upplever ingen större skillnad att kroka med hårda/Mjuka beten. Snarare tvärtom i så fall . Gäddor kan få för bra grepp i gummit vilket försvårar krokningen. Helt klart andra aspekter som gjort gummi populära

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57