SG BLACK SAVAGE 8.2 150g vs savage gear mpp 150g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG BLACK SAVAGE 8.2 150g vs savage gear mpp 150g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SG BLACK SAVAGE 8.2 150g vs savage gear mpp 150g

någon som vet vad skillnaden är förutom pris och färg?

sen undrar jag om 100gram varianten av dom båda klarar av beten på 100+ gram vill inte ha för styvt.
    men kommer mest att kasta pigshads tunga wobbler och någon lättare buster

Black Savage är ett spö med tunnare och känsligare klinga än vad MPP är.
    MPP är jättefina spön men Black Savage kommer nog vara än bättre känsla-mässigt.

Jag har beställt ett Black Savage -100gr just för Pigshads och så... kanske är lite objektiv...

Plus jag gillar det svarta

Kommentera

jag funderar på det med. 100gram men frågan är om det pallar 23cm pigshad utan problem. eller beten runt 120-130.
      ja snyggt är det

Kommentera

Det lilla jag kastat SG spön men ffa utifrån vad jag läst på FS, så tror inte jag att ett SG -100g spö klarar 120-130g... Några SG roadrunner/butch light/bushwhacker har väl gått av vill jag minnas...?

(Menar inte att de är dåliga för den saken men att de inte har marginaler när man maxar....)

Snarare så att de ofta är något överklassade när det gäller kraftigare spön, kan vara annorlunda med spön för lätt fiske, uppåt 30g (har inte prövat dem).
        Senast ändrad av anteman; 2017-02-27, 15:50.

Kommentera

Mitt haspelspö ett bushwhacker 8,6 20-60g, kastar jag utan att tveka pigshad jr, riggade. Men där är också övre gränsen.
          Samma gäller mitt Butch light 50-100. Där har jag kastat big bandit som tyngst och skulle inte vilja ladda på mer. Så skulle säga att generellt är Savage Gear "rätt klassade" vilket stödjer antemans antagande

Kommentera

Håller med om Savage Gears klassning.
            Nu har jag inte kastat med jättemånga SG spön men har testat några och äger ett Black haspel upp till 80 gram.
            Anser att klassningen ligger ganska rätt men kanske något lite lite överklassat.
            Black-serien är mycket sköna spön om man gillar lite djupare aktion i klingan och är faktiskt riktigt kul att fiska även lättare beten med. Även känslan i klingorna är helt ok.
            Jag tror att du ska satsa på 150 grammaren.
            Har inte testat spöt i verkligheten själv men med tanke på hur övriga spön i serien känns tror jag inte att du kommer uppleva det för styvt.

Kommentera

Bra input där! Funderar själv på ett SG Butch Light XLNT 2 eller kanske ett Custom Predator spö som ska ersätta/komplettera ett Daiwa TD 752... Ett kompetent närstridsspö som laddar snabbt i trånga lägen...

Inget fel på det men jag gillar lite längre spön som täcker mer yta när jag fiskar i Mälarens vidder. Butch Light 8'6" 30-80g sägs på FS snarare vara 20-60g vilket är synd då det inte matchar Daiwaspöt... Ursäkta lite Ot..

Skulle också gå på 150g spöt om jag ville hantera 120-130g... De SG jag prövat har en följsam topp så de upplevs inte som påkar...

Kommentera

Jag äger flera SG spön och jag måste nog säga att de prickar väldigt nära angiven kastvikt. Jag har spön i Butch serien och Bushwacker och jag tycker de alla kastar de vikter de är specade för.

Jag har haft flera andra SG spön också och jag har alltid tyckt man får väldigt mycket spö för pengarna och att välja spö är hyffsat enkelt då deras kastvikter stämmer bra med verkligheten.
                Tänk om man kunde säga det om alla spömärken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                3 svar
                2 874 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Swangsta  
                Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57