Vad är "gäddsäkert" vad gäller fluorocarbon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är "gäddsäkert" vad gäller fluorocarbon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fiskar inte så mycket detta år, men när jag gjorde så använder jag alltid 1.2 om jag inte minns fel. Brukade hålla en hel säsong. Jag fick iofs inte allt för mycket Gädda heller för den delen.

Kommentera

Jag förstår faktiskt inte den här hypen om fluorkarbon. Jag tror att det går lika bra med stålwire. Jag har då aldrig märkt någon skillnad. FÖ har jag bara varit med om att en gädda bitit av reven en enda gång under mina 50 år av fiske när jag inte har haft en tafs på. Å andra sidan får jag aldrig några särskilt stora gäddor. Kanske är det förklaringen, kanske inte.
      Gråt inte...
      båten ligger i vassen still
      full med gäddor och braxar
      full med ålar och laxar
      (Alice Tegnér)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
        Jag förstår faktiskt inte den här hypen om fluorkarbon. Jag tror att det går lika bra med stålwire. Jag har då aldrig märkt någon skillnad. FÖ har jag bara varit med om att en gädda bitit av reven en enda gång under mina 50 år av fiske när jag inte har haft en tafs på. Å andra sidan får jag aldrig några särskilt stora gäddor. Kanske är det förklaringen, kanske inte.

FC är relativt billigt, det är lätt så svävande beten får skönt häng, det kinkar inte, 1mm+ är tåligt som tusan. Finns många fördelar med fc.

Jag har blivit av med en del beten när gäddor klippt lina eller tunn fc (0.30) i hugget trots väldigt mycket mindre än 50 år som fiskare. Tycker oftast det är ettriga små sommarsnipor som klipper hela skiten vid hugg.

Kommentera

https://www.youtube.com/watch?v=j6ufwOuQl0M Efter den här gäddan, mitt PB med 1.0 mm fluororcarbon har jag gått över till wire. Gäddan hade hela jiggen (25) cm i gapet/svalget, och taffsen var som ett trasigt sandpapper efteråt, det hade alltså lika gärna kunnat brista. Landningen kan ni se 4.20 om ni inte vill se igenom hela klippet.

Kommentera

Ursprungligen postat av msjodin Visa inlägg
            https://www.youtube.com/watch?v=j6ufwOuQl0M Efter den här gäddan, mitt PB med 1.0 mm fluororcarbon har jag gått över till wire. Gäddan hade hela jiggen (25) cm i gapet/svalget, och taffsen var som ett trasigt sandpapper efteråt, det hade alltså lika gärna kunnat brista. Landningen kan ni se 4.20 om ni inte vill se igenom hela klippet.
            Tror det handlar mer om tillfälligheter.. Jag har landat flera meterfiskar med en topp på 10.7 på fc där tafsen inte har fått ett jack, samtidigt har jag fått skrota flera fc-tafsar efter betydligt mindre gäddor.

Däremot har aldrig en 0.9-1mm fc-tafs brustit för mig. Det gäller dock att känna av den efter varje elak fisk så det inte är jack i den.

Kommentera

De största gäddor jag tagit har varit bonusfiskar när jag jiggat efter borre.
              Metersfiskar. Inte en rispa i fc och det är jag glad över. Kör trilene 0.35.
              Bara ett kast till..

Kommentera

Det har aldrig brustit för mig heller, men känslan av att veta att det kan brista är inte värt det, onödig risk och inga fördelar med heller för tycker jag.

Kommentera

Jag använder mig av 0.90fc till mina gäddtafsar och har aldrig vart med om att en gädda klippt den. Dock är fc aldrig "säkert" vid gäddfiske, jag brukar dra med fingrarna längs med tafsen efter varje gädda för att leta rispor. Polaren kör strax över 1mm och en 5kg gädda kom upp brevid båten och snittade tafsen rätt av, han kände inte ens hugget men vi alla såg det hända.

Kommentera

jo jag kör oxå 1mm FC till mina gäddsaker men vissa här har nog missat att det va till dropshot ^^

Kommentera

Oj, förlåt. Jag kör med 0.45 Berkley triline till mina abborre tafsar samt texas/carolina, tycker det funkar bra. Brottstyrkan ligger på 15.3kg enligt förpackning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 249 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B