Min 6500 CS Pro Rocket beter sig likandant. Testade den också.
Det är några slutsatser jag dragit som påverkar mitt fiske i realiteten och som jag märkt av men inte tänk så mycket över som föklaras nu. Specifikt är det just kontakten med fisken vid fight som blir problem. Med min JB fiskar jag tydligen med runt ca 1,5-2 kg i broms och ca 1,2-1,5 kg i vevkraft. När jag sedan drillar fisken och fisken närmar sig båten lättar jag bromsen för att inte mista fisken(gäller även vid annat fiske än gädda där det är större risk att fisken sliter sig). Många gånger då när jag tycker bromsen är lagom, mister jag ibland möjligheten att veva med press och måste således öka bromsen igen för att ha styrka nog att hålla lagom press. Inte så konstigt om man nu helt plötsligt är nere på ca 1 kg broms och ännu lägre i vekraft.
Med Calcuttan kan jag då justerna ner bromsen till ca 1-1,5 kg och ändå ha samma vevkraft kvar på 1-1,5 kg.
Jag har bara uppfattat detta som något som är som det är, och bara anpassat mig, men nu förstår jag varför jag upplever dem olika.
Jag har upplevt med flera större gäddor att dem bara snällt följer med helt in till båten och det är svårt att hålla pressen på dem, medans dem vid båten tvärvänder och så får man bekräftat att den inte var en liten fisk. Många gånger upplever jag dem som väldigt svåra att få till en vettig krokning på då dem bara verkar ta betet i samma hastighet som invevningen och att dem bibehåller denna. Då är det väsentligt att man kan veva med kraft och snabbt nog för att faktiskt inte dem skall släppa vid första huvudskak.
En annan sak är att JBn i praktiken inte är användingsbar för mig med broms över 3 kg, då jag måste spänna bromsen så hårt att den kommer vara mycket svår att lätta under fight.
För mig blir denna problematik mest tydlig vid fiske med t.ex. Bulldawg magnum där man helt enkelt har ganska stora krokar att driva in och ett stort bete som gäddan håller om. Aldrig upplevt min JB som problematisk med "vanliga" jiggar, då det helt enkelt verkar räcka med 1,5-2 kg för att driva in krokarna och att det går att pressa hårt nog med 1,2-1,5 kg. Precis som det beskrevs tidigare, det maskeras.
Däremot är jag av den principen att om 2 rullar skall leverera 7 kg broms men den ena levererar det på ett bättre och mer praktiskt användbart sätt, varför skall jag inte utnyttja den fördelen då? Försvara gärna era ögonstenar och var nöjda med dem, men istället för att bara dra slutstatsen att den är bra nog så provdra den och se vilket resultat du får.
Jag hör mest en massa anekdoter här. Jag har fångat si och så många fiskar och jag har inga problem. Många är nöjda så då är allt bra. Hur många fler fiskar hade Old Firehand landat med en rulle som levererat bättre? Det kan ingen svara på.
Jag vill gärna veta och kommer själv experimnetera med min JB för att få bromsen bättre. Att man är kritisk mot en produkt eller att något annat är bättre betyder inte att man inte kan göra något åt det på ett enkelt sätt eller att den kan vara bra nog i många situationer och vara nöjd med den ändå för vad den är. Då kan denna diskussion leda till något bättre för alla och kanske kan Abu förbättra sin produkt på ett enkelt sätt om det visar sig vara enkelt och de får tips om det.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allvarliga krokningsproblem
Collapse
X
-
Guest replied
-
Problemet med rullar där veven slirar är inte att du inte klarar av att winscha hem fisk (för det känns inte som en speciellt bra drillningsteknik) utan att det är svårare att ha en konstant, jämn och kontinuerlig press på fisken.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggMen stämmer verkligen det? Håller med om att 500g i winchkraft låter klent (kanske ett fel) men om man pumpar hem fisken som säkert många av oss har gjort i många år, så borde 500g räcka i många fall.
Denna modesta kraft gäller ju bara under intaget inte när du pumpar, jag tror inte alla av oss alltid har en press på 500g när vi vevar upp linan efter en pumpning, fast det skulle nog inte skada.... Många gör nog m a o så som Holden beskrev det och få använder "20 sekunders winchteknik" de flesta (?) rullar är inte lämpade för den typen av drillning...
Lämna en kommentar:
-
En kompis provade samma sak med sina två Ge fan i våra vatten -rullar igår. Precis samma sak inträffade för han som för mig. Ytterligare en kompis provade med sin JB. Jag behöver väl knappast berätta hur det gick..
Antingen har vi, alla tre, tillsammans med henrikj, haft en väldans otur eller så är de helt enkelt skit. Jag som var stolt jävlar över det inprintade Made in Sweden. Det förvånar mig en aning att fler ”rutinerade” fiskare inte uppfattar att något inte stämmer med rullarna, märkte detta direkt, även om jag inte kunde sätta fingret på det utan henriksj hjälp.
Så till alla fanboys därute, vill ny lägga vantarna på två st schysta ambor, kontakta mig;-D
Nu blir det en Conquest istället
Lämna en kommentar:
-
Det stämmer nog bra att man kan klara sig med lite lägre kraft, kanske 2kg eller så men 500 gram är faktiskt ingenting. Jag hade ju en JB som klarade så mycket ungefär och jag kunde inte ens hålla press på en liten snipa med denna rulle. Faktiskt skulle jag knappt ens kunna veva in mina största beten som väger runt 500g om jag försökte veva upp dom vertikalt. 500 gram är extremt lite vikt för en rulle att klara. Det kan inte vara meningen att dom inte ska palla mer än så, något är helt enkelt fel.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggMen stämmer verkligen det? Håller med om att 500g i winchkraft låter klent (kanske ett fel) men om man pumpar hem fisken som säkert många av oss har gjort i många år, så borde 500g räcka i många fall.
Denna modesta kraft gäller ju bara under intaget inte när du pumpar, jag tror inte alla av oss alltid har en press på 500g när vi vevar upp linan efter en pumpning, fast det skulle nog inte skada.... Många gör nog m a o så som Holden beskrev det och få använder "20 sekunders winchteknik" de flesta (?) rullar är inte lämpade för den typen av drillning...
Att anpassa sig till så dålig utrustning när det finns mycket bättre prylar för liknande peng verkar ju bara dumt, du skulle ju knappast acceptera att du köper en ny bil som har 15 hk istället för 150 hk som det stog i broschyren?Senast ändrad av henrikj; 2017-11-22, 17:52.
Lämna en kommentar:
-
Men stämmer verkligen det? Håller med om att 500g i winchkraft låter klent (kanske ett fel) men om man pumpar hem fisken som säkert många av oss har gjort i många år, så borde 500g räcka i många fall.Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggNej nej nej, det där går aldrig, hans vev börjar slira vid 500 gram, vid så låga belastningar kan du inte pressa en fisk alls, så fort du ska ta hem lina måste du släppa spänningen mot fisken vilket alla fiskare vet innebär tappad fisk.
Det enda dimebag kan göra är antingen lösa problemet på något sätt eller reklamera rullarna, för dom är faktiskt inte funktionsdugliga. Jag själv skickade mina till Svängsta där dom sa att allt var helt ok med rullarna så då lämnade jag helt enkelt tillbaka rullen, för helt okej var den fan inte.
Butiksbiträdet var helt på min sida då man enkelt kunde prova problematiken genom att sätta tummen på spolen med full broms på och veva. Veven började rätt snart spinna runt utan att producera något nämnvärt vridmoment.
Dimebags rullar är obrukbara i sitt nuvarande skick, så är det bara. Det vore effektivare att dra in linan för hand än att använda rullarna när dom inte ens kan producera tryck över 500 gram.
Om alla runda nya rullar från abu är så här vore intressant att veta, det borde rimligtvis vara många missnöjda kunder. Eller så inser folk bara inte vad problemet är, typ som mr dimebag inte gjorde det heller. För det är rätt ett rätt lurigt problem att upptäcka, speciellt om man inte är van vid multirullar och har provat andra modeller innan.
Jag skulle starkt avråda alla från att köpa en rund amba i dagsläget, den är som en stridsvagn säger dom, ja, en stridsvagn med mopedmotor kanske....
Lämna en kommentar:
-
Sätt en i händerna på SZ så ska du se att det löser sig. Skämt åsido, det är ju såklart en bättre affär om alla som inte behöver slirbroms betalar för en ändå.
Lämna en kommentar:
-
Nej, jag tror att det är en dålig affärsidé för att de inte skulle sälja speciellt många.
Lämna en kommentar:
-
Absolut, det borde bli en avsevärt enklare konstruktion, bara en superstark backspärr. Men då gick det väl inte att begära flera tusen per rulle så där sket det sig nog.
Lämna en kommentar:
-
Jag behöver ingen slirbroms, men vad spelar det för roll, alla rullar har ju en? Och det verkar vara samspel slirbroms och driv som på något sätt pajar drivet i vissa runda ambor.Ursprungligen postat av holden Visa inläggVarför då ha slirbroms öht, som jag var inne på tidigare.Senast ändrad av henrikj; 2017-11-22, 16:52.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
|
25 svar
3 336 visningar