Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• holden
    replied
    Kanske, men jag har fått betydligt snabbare och tyngre fiskar utan användning av slirbroms, dessa hade gått rakt ner i revet och kapat linan om de hade fått chansen.

Lämna en kommentar:

• JohanP
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Jo, jag vet, men med så kraftiga prylar som vi nuförtiden fiskar gädda med undrar jag, utan att påstå något, om slirbroms verkligen behövs. För vertikalfiske efter grov gös med 0,10 lina behövs det helt klart, för havsöring likaså osv osv. Någon med kunskaper inom mekanik kanske kan beslå mig med att multirullar inte håller utan slirbroms, det kan jag isf köpa, annars misstänker jag att det bara är en sån där sanning som inte får ifrågasättas, typ: Gösar kan bara fångas nattetid i juni med rödvit hi-lo och ja, du förstår vart jag vill komma
    När du fått en stor gädda kommer du att förstå att det behövs.

Lämna en kommentar:

• Luthman
    replied
    Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
    Man använder slirbroms för att inte linan eller kroken skall gå sönder, samt för att inte slita sönder krokfästet i fiskens mun.
    Samma princip gäller för typ allt fiske.
    Det tycker jag är den stora nackdelen med allt för styva spön, att man riskerar att tappa fisk för att de sliter ut krokarna ur käften på fisken. Personligen tycker jag att spöt ska vara mjukare än vad slirbromsen är ställd så att säga. Spöt ska liksom bottna innan slirbromsen ger med sig, då tycker jag att det fungerar som bäst. Men det är väl kanske en personlig preferens. Spöt dämpar ju mer följsamt än vad slirbromsen gör.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Jo, jag vet, men med så kraftiga prylar som vi nuförtiden fiskar gädda med undrar jag, utan att påstå något, om slirbroms verkligen behövs. För vertikalfiske efter grov gös med 0,10 lina behövs det helt klart, för havsöring likaså osv osv. Någon med kunskaper inom mekanik kanske kan beslå mig med att multirullar inte håller utan slirbroms, det kan jag isf köpa, annars misstänker jag att det bara är en sån där sanning som inte får ifrågasättas, typ: Gösar kan bara fångas nattetid i juni med rödvit hi-lo och ja, du förstår vart jag vill komma

Lämna en kommentar:

• JohanP
    replied
    Man använder slirbroms för att inte linan eller kroken skall gå sönder, samt för att inte slita sönder krokfästet i fiskens mun.
    Samma princip gäller för typ allt fiske.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Jo det klart, men i jämförelse med tropiska fiskar är ju gäddan inte så stark och jag har fiskat popper efter GT, Yellowfin Tuna och annat i vikter 30-50 kg med (haspel) rullar med slirbroms som nästan inte ger en tum lina hur hårt man än drar och det har funkat. Men som sagt, jag vet inte utan ifrågasätter bara världsordningen

Lämna en kommentar:

• JohanP
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Kanske är det att svära i kyrkan men kan någon förklara varför man behöver ha slirbroms på rullen när man fiskar gädda med tokpåkiga muskyspön och linor som håller för över 50 kg? Rätas krokarna av riktigt stora gäddor? Den enda fisk som rätat krokar för mig i svenska vatten är havsöring som tenderar att vara mer över än under vattnet under drillning, några riktiga krokodiler till gäddor har jag aldrig fått så jag vet inte.
    Du behöver tokpåkiga spön för att kunna kasta stora beten samt för att kunna kroka fisken. När gäddan hugger tag i ett bete är det x-antal innåt riktade tänder som håller betet. Man måste då dra "loss" betet för att kunna få krokarna att fästa.

Tjock lina använder man för att linan skall hålla då man kastar tunga beten.

Stora gäddor är starka. De kämpar rätt bra. Har man tunna krokar och hård broms rätar man enkelt kroken. Därför bör man köra grövre krok om man fiskar med tyngre beten och styvare spö.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
    Vad skall du med påkiga spön och stumma linor om bromsen ger efter? Hela grejen är att kunna dra krokarna i käften på gäddan och sedan lättar jag bromsen för att inte tappa gäddan vid drill. Testa du flytta en jigg som sitter klämd i käften på en 10+ gädda med ett klent spö.

Och nej, alla spön är inte så påkiga trots att de har rygg nog att kroka stenhårt.

Och ja, stora gäddor rätar krokar, öppnar beteslås och drar upp för dåliga crimps.
    Jag menar bara att slirbroms ursprungligen tillkom för att linan inte skulle brista vilket känns som uteslutet att den skulle göra idag, och målsättningen vid gäddfiske är ju är att bogsera hem gäddan så fort som möjligt så man kan återutsätta den i god kondition. Så varför inte fast spole utan slirbroms? Exakt vad är det som pajar om man drar på en 20-kilos, spöt känns som en svag punkt men vi kör ju kraftigt överdimensionerade spön så jag vet inte.
    Senast ändrad av holden; 2017-11-21, 22:30.

Lämna en kommentar:

• Guest
    Guest replied
    Vad skall du med påkiga spön och stumma linor om bromsen ger efter? Hela grejen är att kunna dra krokarna i käften på gäddan och sedan lättar jag bromsen för att inte tappa gäddan vid drill. Testa du flytta en jigg som sitter klämd i käften på en 10+ gädda med ett klent spö.

Och nej, alla spön är inte så påkiga trots att de har rygg nog att kroka stenhårt.

Och ja, stora gäddor rätar krokar, öppnar beteslås och drar upp för dåliga crimps.
    Senast ändrad av Guest; 2017-11-21, 22:16.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Kanske är det att svära i kyrkan men kan någon förklara varför man behöver ha slirbroms på rullen när man fiskar gädda med tokpåkiga muskyspön och linor som håller för över 50 kg? Rätas krokarna av riktigt stora gäddor? Den enda fisk som rätat krokar för mig i svenska vatten är havsöring som tenderar att vara mer över än under vattnet under drillning, några riktiga krokodiler till gäddor har jag aldrig fått så jag vet inte.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
1 690 svar
369 594 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo