Nytt Spinnset för lättare beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt Spinnset för lättare beten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt Spinnset för lättare beten

Efter lite velande mellan olika Ambassadeurmodeller köpte jag idag ett nytt spinnset som jag tänkte ha till lättare wobblers, ytbeten och stora jiggar.

Det blev en 4601C3 rulle (nya, 2006 årsmodell), Berkley lightning 8" 10-30gr spö och Power pro 0.23 lina.
    Vad tror ni om det här? Kommer det funka bra ihop och kunna kasta lätta beten?

Hittils har jag inte haft något spö mellan det tunga jerkspöet (5501C3'a+Buster Stiff) och mitt lätta jiggspö med en Shimanohaspel i 1000storlek....
    Det här nya settet är tänkt som "mittemellan"-spöet
    Senast ändrad av Test005; 2006-06-07, 20:36.

Hur är det med grovleken på PP egentligen?
    Jag har förstått att man bör ha ganska grov lina till jerkbaitrullen så den inte skär ned i underliggande lager, men hur är det i allmänhet på multirullar? Klarar de tunna linor utan att 'skära fast'?

Jag hade tänkt välja 0.19 PP till den här nya 4601'an, men tänkte att det kanske skulle ge problem så jag gick på 0.23.
    Har 0.36 på min jerkrulle och det funkar bra, men känns på tok för grovt för den här lättare set-up'en.

Någon som har kommentarer på detta?

Kommentera

Allright, kul med all feedback man får (Hallå, kan nån se min tråd?)

Testfiskade nya prylarna ikväll och det funkar jättebra. Kan kasta 10gr jiggar hyffsat och mindre wobblers funkar helt kanon.
      Zalt i mellanstorlek blir lite för tunga, men allt under det är funkis.
      Fick en gös (Yeay gös #2 för mig), och tre fina mataborrar på jigg. Gick sedan över till en Nils Master (12cm, färg #70) Jag tacklade ingen ståltafs framför Nils Mastern för jag tänkte trolla gös på tillbakaresan med båten.

Gjorde några testkast och fick två smågäddor och sedan när jag skulle göra ett sista kast in mot vassen innan jag skulle börja köra hem med båten och då högg en tredje gädda, gjorde mothugg och det var bara tomt, han klippte linan.
      Medan jag svor åt min dumhet att inte sätta på en ståltafs så ploppade wobblern upp ett par meter från båten?!? Både jag och gäddan hade tur att han inte fastnade för jag fick min nya wobbler tillbaka och han slapp dras med den i mungipan
      (Första gången jag blivit av med ett drag och sedan fått tillbaka det ...Tur det var en flytande wobbler med knallrosa rygg så jag upptäckte den)

Spöet och rullen känns bra, det ända jag kan klaga på är att spö't är lite för mjukt för att göra ordentliga mothugg. Känns som om det svampar onödigt mycket när man gör mothugg, men det är kanske något man får leva med om man vill kunna kasta med låga betesvikter.
      Rullen går som tåget, men det lär ta ett tag att vänja sig med tumtangenten (Min 5501-C3 har en sån där knapp på gaveln).
      Senast ändrad av Test005; 2006-06-08, 21:08.

Kommentera

Kul att du är nöjd med prylarna. Jag tycker du gjorde rätt som tog 0,23 på ambassaduern för jag har ibland upplevt att 0,18 blir för tunnt. Jag tycker personligen att 0,23 är gränsen för mulirulle.

Kommentera

Själv använder jag gärna och utan problem ner till 0,12 PP på mina Ambisar. Beror helt på vilka betesvikter som används och vilka spön dom sitter på. Har den senaste tiden testat lite med Cortland Spectron och har bara lovord till övers för den linan. Knutstark, hållbar, mjuk direkt från spolen.Den stora skillnaden jämfört med PP är att Cortland-linan inte drar med sig alls lika mycket vatten upp på rullen och händerna. Det kommer att göra mycket för mina frusna händer i höst och vinter.

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
          3 svar
          2 855 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Swangsta