Ursprungligen postat av lausvik
Visa inlägg
Kortfattat; När jag var yngre, snyggare, 40-50kg lättare, osv, dvs. på slutet av 80-talet hade jag min fiskeperiod.
I mitten av 90-talet fick jag inbrott i källaren och allt som rörde fiske försvann. Jag tappade sugen helt.
2016 på hösten träffade jag en gammal fiskekompis från 90-talet och han fick mig fiskesugen igen.
Klev in i en sportfiskebutik..... Va fn??? Efter lite letande hittade jag några spinnare, skeddrag och wobblers, som kändes bekanta.
Bad om lite hjälp och det skulle vara gummi, jerk, tailar osv. dessutom skulle man ha stingers, jiggskallar och vikter.
Sen behövdes ett spö till jerk och ett annat till de övriga.
Köptorsk som man är, kom jag hem med för mycket och för fel.....
Men nu har jag fiskat "modernt" i ett drygt år och vad är sammanfattningen?
Utbudet är enormt större, oldschool eller modern, allt finns.
Men har det blivit bättre? Troligtvis har det blivit det, även om jag tog min första över metern på en Zalt...
Visserligen är dessa beten ofta kring 14-18 cm vilket skulle räknats som riktigt stort när jag började fiska. Personligen gillar jag fiska med lite mindre och lättare beten, men då talar jag om beten mellan 50 till 70 g så fortfarande inga små beten. Dock är beten i viktskalan 70-130 g nog mest mainstream bland dagens gäddfiskare. Många unga tror inte man kan få en stor gädda på ett bete under 20 cm.
Kommentera