Modernt = tungt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modernt = tungt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vi kan lugnt konstatera (trots att vi är helt off topic) att de allra flesta jiggar sjunker. Gummit/plasten har helt enkelt högre densitet än vatten.

Det finns undantag men det förutsätter att jiggen har en större luftkammare inbyggd.

I havsmiljö och hård ström så sjunker en jigg utan jiggskalle inte särskilt fort och dras med av strömmen.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-12-15, 15:43.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag håller med Lausvik! Jag vet att det är en trend! Jag skulle hellre kslla det för en "trend" än modernt, iom att i ordet modernt ligger det en positiv mening! Omodernt är med andra ord negativt!? Jag ställer mig åxå frågande varför detta fiske skulle vara modernt? Skulke fiske med mindre beten, lättare klassade spön och gäddmete vara omodernt=negativt! Jag fiskar med en mängd olika beten! Jag är "old school" och gillar Zalt, Cisco kid, Hi-lo och så vidare! Och bedriver mycket av mitt fiske på samma sätt man fiskade gädda på 80 talet! Och även gäddmetar otroligt mycket! Tvinga mig inte välja fiskesätt säger jag bara! Visst älskar jag gummibeten på 120g och fiskar mycket med dom åxå, men fiskar aldrig med beten på flera hg! 120 g är nog det jag har som gräns! Om det inte är trolling! En "trend" men att kalla detta tunga fiske för modernt ställer jag mig frågande till!?

Kommentera

Tror det behövs en definition av vad vi menar med modernt... Det tråden handlar om är ju snarare vad som är "inne".
        Ovanför skjutdörrarna till det inglasade uterummet i min sommarstuga hänger ett ljusblått ABU Zoomspö med en ABU 444 haspelrulle. Där hänger också ett gäng drag från 50- och 60-tal, eventuellt något från tidigt 70-tal. Inget väger över 15 gram. För mig är det "old school", d v s inte modernt. Med denna utrustning fick jag fiska från land om jag inte lyckades låna en eka, eller hade till gång till en gummibåt. Från det senare stammar för övrigt mitt gädd-pb på blygsamma 5,2 kg, taget med en en uråldrig Woblex, en Mörrumspinnarliknande 12-grammare. Hela betesarsenalen rymdes då i en eller ett par enkla plastaskar...
        På väggen i mitt krypin i stugan hänger det "moderna fisket" - sju färdigriggade spön. Allt ifrån et UL-kit med haspel och ett spö avsett för beten upp till 11 gram via ett lättspinnkit 5-20 gram, ett alroundspinnset 15-40 gram, ett vertikalset med en lp-rulle och ett spö till 28 gram, ett spinnkitt 40-100 gram, ett jerkkit upp till 150 gram och ett tyngre gäddkitt för vikter upp till 160 gram. På golvet står en hängbox full av jerkbites och tailar, i "skafferådet" - ett utrymme som används som kombinerat skafferi och förråd - står en liten Biltemafiskeväska med jiggar och småspinnare för abborrfiske, vertikaljiggar, trollingwoblers, ytbeten och dropshotbeten och riggar. Bredvid finns en Rapala magnumbag med gäddgummin i varierande storlekar, diverse gäddwobblers OCH stora skeddrag, främst Atom och ABU Pike.
        Vid bryggan har jag en tämligen enkel, men också tämligen snabb, aluminiumbalja, helt anpassad för mitt fiske. Den ger mig möjlighet att när som helst ta mig till någon favoritspot i sjön (jag är pensionär ). Den är utrustad med ekolod/plotter och ett extra "vertikallod" samt en än så länge aktermonterad elmotor...
        Det är det jag menar är modernt fiske, möjligheten att variera och att med varierande snabbhet ta sig till fiskeplatserna. Olika metoder anpassade för olika fisketillfällen eller olika arter.
        Vad som sedan är inne just för stunden är väl oväsentligt. För egen del har jag upptäckt att mest fisk får jag när jag jiggar efter abborre med tretums kopyto på mitt 5-22 gramsspö med en Amba 1500 C på - förmodligen för att det är den utrustningen som får mest fisketid. Det handlar om såväl borren, som gös och gädda. Och största gädda klippte på en blåsilvrig Herky Jerky, hemjerkad från vasskanten... Bullarna i Magnumbagen var det länge sedan jag vädrade, inte ger de mer fiske och inte är det bekvämt att hiva iväg 120 gram, känns helt omodernt... Använder det spöt mest till typ woolfcreektailar och större nertyngda gummin...
        Skit fiske!
        Gösta

Edit: Glömde säga att gäddbagen även innehåller Mörrumspinnare och stora ABU Reflex som levererar.
        Senast ändrad av Gösta; 2017-12-15, 17:09.

Kommentera

För mig är utrycket modernt inom fiske synonymt olika material inom spöbyggnad tex nya material i klingor och rullar som gör dessa spänstigare, känsligare och lättare! Nya material i linor som gör att man kan göra dom tunnare och starkare osv! Och detta är såklart positivt iom att det blir bättre teknik omkring grejerna! Även vidsa fiskesätt och tänk är modernt, tex dropshot och flötestrollig osv! Men jag tycker inte man kan säga "modernt gäddfiske" och syfta enbart på fiske med spön och beten på 300g+ Detta är mer än "trend" skulle jag säga! Ponera att det om 6 månader blev en trend att återigen fiska med Swim whiss,Zalt, Hi-lo och skeddrag! Skulle fiske med stora gummibeten plötsligt vara omodernt???

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            TPå väggen i mitt krypin i stugan hänger det "moderna fisket" - sju färdigriggade spön. Allt ifrån et UL-kit med haspel och ett spö avsett för beten upp till 11 gram via ett lättspinnkit 5-20 gram, ett alroundspinnset 15-40 gram, ett vertikalset med en lp-rulle och ett spö till 28 gram, ett spinnkitt 40-100 gram, ett jerkkit upp till 150 gram och ett tyngre gäddkitt för vikter upp till 160 gram. På golvet står en hängbox full av jerkbites och tailar, i "skafferådet" - ett utrymme som används som kombinerat skafferi och förråd - står en liten Biltemafiskeväska med jiggar och småspinnare för abborrfiske, vertikaljiggar, trollingwoblers, ytbeten och dropshotbeten och riggar. Bredvid finns en Rapala magnumbag med gäddgummin i varierande storlekar, diverse gäddwobblers OCH stora skeddrag, främst Atom och ABU Pike.
            Ungefär så tänker jag också, dvs att det finns väl ingen rimlig anledning att begränsa sig till att använda endast en del av betesregistret? Sedan är det ju så, att de allra flesta gäddor man får inte är så himla stora och (med all respekt för dem som endast är ute efter huggen och känslan av dessa på stum utrustning) de mindre och medelstora gäddorna tycker jag är mer nöjsamt att dra upp med litet lättare grejor. För övrigt anser jag det inte vara omodernt att fiska från land.

Kommentera

Jag hade knappast hört eller läst uttrycket "modernt gäddfiske" innan TS väckte frågan utifrån två tunga (sic!?) trådar... så för mig är det här verkligen en senhöststorm i vattenglaset... Jag är närmast fascinerad över intresset!

Jag fiskar gädda, ibland med mindre beten, oftare lite större, med blandade tekniker... om det gör mig omodern, modern eller ibland t.o.m. trendig är oväsentligt för mig, jag fiskar på bara! Påminner mig om dem som inte kan hålla sig, utan i tid och otid känner ett behov av att "alltid" lyfta fram multirulle/haspelrulle som överlägsen och raljera om saken... vad är DET frågan om!?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Jag hade knappast hört eller läst uttrycket "modernt gäddfiske" innan TS väckte frågan utifrån två tunga (sic!?) trådar... så för mig är det här verkligen en senhöststorm i vattenglaset... Jag är närmast fascinerad över intresset!

Jag fiskar gädda, ibland med mindre beten, oftare lite större, med blandade tekniker... om det gör mig omodern, modern eller ibland t.o.m. trendig är oväsentligt för mig, jag fiskar på bara! Påminner mig om dem som inte kan hålla sig, utan i tid och otid känner ett behov av att "alltid" lyfta fram multirulle/haspelrulle som överlägsen och raljera om saken... vad är DET frågan om!?
                Om vi bortser från "modernt" så verkar ju många idag sätta likhetstecken mellan "gäddfiske" och fiske med tunga beten med därtill anpassade spön/rullar/linor. Titta på köp och sälj. Det är ingen som söker efter ett gäddspö och vill köpa ett "Fiske 2"-dito.

Kommentera

Det är väl som med allting: don efter person, eller i det här fallet förutsättningar. Jag har en hel uppsjö gäddset, alla för mer eller mindre olika ändamål. Om man ska tala om "modernt" är väl downsize med influenser från bassfisket mer på tapeten än muskyklingor och jättestora beten...

Men så här: Ska jag dänga i en grund vik en stilla dag pangar jag ju (troligen) inte på med en gigabite från Ulm på 300gram, utan då vill jag ha någonting mindre. Är det fisk som snart ska leka använder jag också gärna mindre beten, eftersom jag (och många) upplever att det helt enkelt är lättare att få –*även en större – fisk att hugga på mindre beten strax före leken. Fiskar jag över stora djup, högt i vattenmassorna, vill jag däremot gärna ha större beten för att synas bättre på större avstånd. Likadant efter leken och innan isläggningen, när fisken ska äta upp sig.

Och så vidare – jag tycker att man, som flera varit inne på, begränsar sig svårt i sitt fiske om man alltid vill köra superstora beten och på det sättet tro att man ska få större fisk. Ibland är det en sanning, men långt ifrån alltid. Man vill väl lära sig och utvecklas i sitt fiske, och att då bara köra litet eller smått tycker jag låter väldigt tråkigt.

Vad jag däremot tycker är viktigt är att spöet har tillräckligt med ryggrad, oavsett hur små beten du använder. Särskilt med offsetkrok eller spinnerbaits, alltså beten vars krokar är grövre i godset, tycker jag att man vinner på att ha ett – något – överklassat spö, för att lättare kunna driva in kroken i käften.

Det är mycket med det jordiska, helt enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg
                    Vad jag däremot tycker är viktigt är att spöet har tillräckligt med ryggrad, oavsett hur små beten du använder. Särskilt med offsetkrok eller spinnerbaits, alltså beten vars krokar är grövre i godset, tycker jag att man vinner på att ha ett – något – överklassat spö, för att lättare kunna driva in kroken i käften.
                    Så är det, men även ett spö som kan kasta lätta beten kan ha ordentlig ryggrad. Ett exempel är det Shimano Compre jag nämnt i en tidigare tråd. Kastar upp till 12 gram (enligt klassningen) men eftersom den aktionen sitter i toppen och de nedre 3/4 av spöt är synnerligen muskulösa är det inga problem att driva in en vass krok.Just toppaktion var åtminstone förr lösningen när det handlade om gäddfiske med enhands "Fiske 2"-spön. ABU:s Zoom funkade bra men deras "Parazoom" vr man tvungen att kapa toppen på om man ville använda dem till gäddfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Så är det, men även ett spö som kan kasta lätta beten kan ha ordentlig ryggrad. Ett exempel är det Shimano Compre jag nämnt i en tidigare tråd. Kastar upp till 12 gram (enligt klassningen) men eftersom den aktionen sitter i toppen och de nedre 3/4 av spöt är synnerligen muskulösa är det inga problem att driva in en vass krok.Just toppaktion var åtminstone förr lösningen när det handlade om gäddfiske med enhands "Fiske 2"-spön. ABU:s Zoom funkade bra men deras "Parazoom" vr man tvungen att kapa toppen på om man ville använda dem till gäddfiske.
                      Helt rätt. Jag använder till exempel hellre mitt Villain-spö till offset och spinnerbaits, trots att det är klassat lägre, än mitt Eastfield Slingshot. Just för att Slingshoten har en djupare aktion, vilket gör att det trots att det är klassat 30 gram högre, ändå inte har lika mycket punch i sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      374 811 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo