Vad är skillnaden på Spinnerbait Bucktails o allt vad det heter??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är skillnaden på Spinnerbait Bucktails o allt vad det heter???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är skillnaden på Spinnerbait Bucktails o allt vad det heter???

Tjena er alla
    nu är det så att jag funderar på att köpa en spinnerbait eller någon annan hårig spinnare för att fånga mig en ful gädda.
    Men innan jag gör det skulle jag vilja veta skillnaden på de olika modellerna, vilken ska jag köpa och hur fiskar jag med dem.

Kanske betesmogulen PA kan tipsa om något från lundgrens???

Jag är själv inget proffs på det där men jag kanske kan ge dej lite klarhet.

Ett spinnerbait är ett bete med en eller fler skedar som ofta sitter ovanför "kroken". Det ska immitera en större fisk som jagar en eller fler små fiskar. Dom fiskas det mycket med i usa efter bass, men självklart finns det ett flertal modeller för muskie och gädda. Just spinnerbait fiskar man ofta lite djupare med än va man gör med bucktails.

Man brukar främst prata om tre olika skedar till spinnerbaits:

1 Willow; är den skeden som spinner lättast (även vid låga farter). Den ger irfån sig mycket flash men inte lika mycker vibbrationer som dom andra två gör. Bladet har ett lätt motstånd i vattnet och går därför lite djupare än dom andra två. Bladet är avlångt och smalt. Willo funkar bäst om man vill fiska djupt och ha mycket flash.

2 Colorado; är den skeden som gör mest motstånd i vattnet och ger ifrån sig mest vibbrationer men flasshar mindre än ett Willo-blade. bladet snurrar i vida svängar och går grundare än Willo. Skeden är nästan helt runt, det har en svag oval form. Colorado funkar bra i kallt vatten vid en sakta hemtagning, på natten eller i grummligt vatten.

3 Indiana; är ett mitt i mellan alternativ, den flashar inte lika mkt som Willo och den vibbrerar inte lika mkt som ett Colorado. Kan vara bra om vattnet är klart och fisken är skygg. Skeden är droppformat.

Ofta så är Spinnerbaits försedda med dubbla skedar. Det är inte alltid samma sked fram som bak utan det kan vara olika för att få olika mkt flash och vibbrationer vid olika farter. Ju tunnare skedar du fiskar med ju lättare kommer dom att spinna vid låga farter.

En bucktail är ofta en "vanlig" spinnare med en bunt hår bakom. Det kan vara alla olika sorters hår eller fjädrar. Den kan även innehålla ett mjukisbete.
    Bucktails fiskas oftast lite grundare än spinnerbaits (undantag finns!) Det finns även här en rad olika skedar och även dubbla skedar och en lite mindre "locksked" bakom allt hår som skal utlösa hugg.

Sen har vi även Buzzers som kan vara uppbyggda som spinnerbait eller som bucktails. En buzzer har istället för sked en propeller (eller fler) som snurrat vid hemtagning. En buzzer fiskas ofta nära, i eller på ytan och är därför ofta lättare än ett spinnerbait. Buzzers snurrar ofta lätt vid låga farter men jag föredrar att fiska hem dom snabbt så att det föreställer en flyende fisk.

Hur du nu ska fiska me dom är i stort sett upp till dej.

Ett spinnerbait kan du fiska djupt och bara veva hem det i olika farter, jerka eller köra med spinstopp. En annan metod som brukar funka är att byta sida med spötoppen från höger till vänster o s v för att då ändra riktning på betet. annars kan man prova att lyfta spötoppen ibland för att få betet att stiga, vilket kan utlösa hugg. Fiska med det genom naten eftersom dom ofta bara har enkelkrokar och skedar som skyddar mor naten.

En bucktail kan du fiska med i stort sett på samma sätt som med ett spinnerbait. Prova olika farter, spinstopp eller "sidryck".

Ett buzzerbait fiskar du grunt, på flader eller över naten. Att ta hem betet ganska fort brukar vara det bästa, men även här så kan du prova dej fram.
    Kan vara riktigt bra med en stor tuss svart marabou på sommarnätterna.

Jag hoppas att jag gjorde det hela lite klarare.
    Tror även att PA får komma å rätta mej i detta ämne.

MvH

Mackan
    Bifogade filer
    Senast ändrad av maxackaxan; 2006-06-10, 23:56.

Kommentera

maxa, har du nördat ner dig något i materialet, ett blad i wolfram borde spinna lättare, alltså man kan köra med bucktail saktare och under längre period av året?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ja asså ett blad som är tunnare spinner mkt lättare. Så det bästa borde vara att köra tunna colorado på spinnerbaits eller bucktails. Testa med dubbla skedar på bucktails så kommer den spinna lättare och gå grundare.

MvH

Macus

Kommentera

Tunna och tunga blad, det är det som spinner bäst eller hur?
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nej jag tycker attt tunna å lättare blad spinner bättre. Titta på mepps musky tror jag att det är. Jättetunnt coloradoblad som spinner lätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            4 252 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B