Funderingar nya beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar nya beten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar nya beten

Det kan inte vara lätt för en ny tillverkare av exempelvis vobbler eller jerkbait att slå sig in på marknaden. Det enklaste sättet att få fart på försäljningen borde ju vara att sätta ett pris som är lägre än det som säljs i idag, men då upstår genast ett problem. -Kan den vara bra? den kostar ju bara 70 kr! känns det igen? Jag har iallafall tänkt tanken.
    Innan ett nytt bete blir erkänt bra så krävs det att flera har fått fisk på det. För att få fisk på ett bete så måste det få lite tid att plaska runt i vattnet, denna logik borde vara ganska självklar. Trots detta har jag flera gånger hört saker i stil med detta. -Jag provade den nya vobblern idag men den var kass, fick inte ett hugg på den, Piggen däremot levererade som vanlig bra.
    Den nya vobblern användes de första 15 minuterna innan fiskaren tröttnade och hängde på Piggen. Piggen var i vattnet ca 3 timmar så att jämföra de båda betena med dessa förutsättningar ter sig ganska löjlig.
    Det jag hoppas på att fler och fler vågar testa nya beten av kanske helt nya märken och bilda sig en egen uppfattning. Tipsa sedan gärna om billiga beten som levererar på detta forum.

gäddan hugger på allt som rör sig,så gädda lär man få på betet om man fiskar med de..
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Läste i någon gammal FJ att det var någon som hade tagit en gädda med en golfboll + krok så det går ju att lura gädderna till hugg med nästan vad som helst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ringaby
        Läste i någon gammal FJ att det var någon som hade tagit en gädda med en golfboll + krok så det går ju att lura gädderna till hugg med nästan vad som helst.
        Jag fick två gäddor och en braxen på ett 28g blysänke och en trekrok strl 1 som jag drog efter botten för att få tag på ett förlorat ankare...

Kommentera

Det går nog att få gädda på det mesta, men ska man introducera ett nytt bete så gäller det att få folk som syns och hörs att fiska med det. Dyker det upp några bilder på stora fiskar med det nya betet i truten så börjar det sälja. Blir det sen tillräckligt många som fiskar med det så kommer det givetvis upp fler stora fiskar och sen är stenen i rullning...Utan "Gäddfeber" så hade förstås inte BJ varit den storsäljare den är idag. Men grundförutsättningen är givetvis att betet är bra, annars blir det bara kortvarig "nyhetsförsäljning".

Kommentera

Det handlar ju även om kvalitéten på betet, billiga beten som fiskar bra är inte ovanligt. Men att den punkteras efter några hugg och därmed tappar gången är inte någon skräll. Det finns många bra wobblers för billig penning, t.ex. Pike Beast (Swim Whizz kopia), Biltemas "gale" (perfa för HÖ spinn), Westins gamla magnum Pike. Billiga beten har man ju lättare att sätta sågen i, vilket kan vara giftigt värre.
            KG: Visst är det så att beten ofta haussas upp i fiskepress, trendbeten får mycket tid i vattnet, så ere.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokko
              Det handlar ju även om kvalitéten på betet, billiga beten som fiskar bra är inte ovanligt. Men att den punkteras efter några hugg och därmed tappar gången är inte någon skräll. Det finns många bra wobblers för billig penning, t.ex. Pike Beast (Swim Whizz kopia), Biltemas "gale" (perfa för HÖ spinn), Westins gamla magnum Pike. Billiga beten har man ju lättare att sätta sågen i, vilket kan vara giftigt värre.
              KG: Visst är det så att beten ofta haussas upp i fiskepress, trendbeten får mycket tid i vattnet, så ere.
              Tackar för tipsen om billiga beten som funkar. Jag hoppas att det kommer fler men tror att det ligger ganska mycket prestige i att inte använda de billigare betena.

Kommentera

Bland dom billiga betena skall man undvika spinnare framför allt, tunna blad gör att dom inte spinner lika bra som t.ex myrans mer gedigna spinnare.
                Sen så skall man byta fjäderringar, krok, då dessa ofta är kassa på billiga beten, sen skyddslacka wobbler så att färgen sitter kvar.
                Skeddrag är väl det som är vettigast att köpa billigt, billiga jiggar är oftast för styva och rör sig för lite.
                Krokko fick gädda på ett hemmagjort drag som jag gjort av skeden av en matsked, den gick som en propeller i vattnet och tvinnade linan något vansinnigt, trots detta så skulle absolut en 2 pannors gädda smaka på den...
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jepp Alessandro: Morsans bestick blev skeddrag, fick för övrigt en HÖ på skaftet till skeden, blve en fin Tobis kopia :-)
                  Visst finns det bra billiga beten som funkar bra. Tycker även att Storms Deep Thunder är en vettig wobbler som kan hittas för rimliga pengar, en Gösdräpare.
                  Men det finns som sagt mycket skräp också. Polaren jerkbeten från Fishit tappade lacken efter 10 kast, utan att ha blivit tuggad på. jag har även mer eller mindre kastat sönder svindyra Optimum Swimbaits, hur kassa som helst. kan i.o.f.s. varit måndagsexemplar. Säga vad man vill om t.ex. rapala men dom står pall för många gäddor utan att falera.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 872 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta  
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57