Vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vertikalfiske

    Är det fel att försöka vertikalfiska ner till 13 meters djup? Verkar vara svårt då jiggen ofta driftar iväg och hamnar långt ut från båten. Jag kanske behöver använda tyngre sänken upp till 40 -50 gram.

  • #2
    Jag köpte två 80gr skallar. Nu ska skiten ligga stilla!!
    Funderade på 100gr men kändes overkill!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Det beror på om du ska fiska Catch and release. jag tycker inte att man ska fiska djupare än 10 meter. På grund av fisken har mindre chans att återhämta hämta sig på djupare vatten. Är det mat fisk , så är det ok.

      Kommentera


      • #4
        Min sjö är ingen gössjö. Chansen att få något på vertikal är nog ganska liten, men vill ändå släppa ner på ekon och se vad som händer. Hur gör ni? Jag försöker att hitta ekon på 200 kHz och sen släpper jag ner en markör som jag försöker att styra bakåt mot.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          Min sjö är ingen gössjö. Chansen att få något på vertikal är nog ganska liten, men vill ändå släppa ner på ekon och se vad som händer. Hur gör ni? Jag försöker att hitta ekon på 200 kHz och sen släpper jag ner en markör som jag försöker att styra bakåt mot.
          Prova att backa båten, sen stannar du på ekot med en gång. Lättare att backa mot vinden.
          Eller kör med vinden sakta sen stannar du genom att backa mot vinden. Att kasta markörer osv blir stökigt.
          Lite hjälp kan vara att kasta nått lätt i vattnet som popcorn eller ostbågar om du inte lyckas stanna.

          Du får lätt både gädda och abborre på vertikal så kör på!
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Vad definierar herrn som vertikal? ligga still på en grynna och dunka försiktigt i botten eller åka omkring pelagiskt och parkerar på enskilda fiskar och skicka ner jiggen?
            Och att ta gös djupare än 10 m så brukar dem oftast dö ja.
            Min fiskeblogg:
            www.marcusfiske.blogspot.se

            Kommentera


            • #7
              Jag definierar det som att försöka pricksjuka enskilda ekon. Ingen risk att jag fångar någon gös vertikalt. Har försökt i 4 år utan att lyckas.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                Jag definierar det som att försöka pricksjuka enskilda ekon. Ingen risk att jag fångar någon gös vertikalt. Har försökt i 4 år utan att lyckas.
                Visst är det inte alls som många tror att det bara är att åka ut och dra upp en massa gös för att man kör prickskytte,90% av gångerna så går dem bara upp o glor på jiggen...
                Men inte fångat en gös på 4 år? på hur många pass ungefär? är det 2 eller 3 pass per år är det väl en sak men om det är kanske 20 pass per år så är det nåt generalfel.
                Har du nån bild taget på lodet när du släpper jiggen på en fisk? samt vad kör du med för jiggar?
                Hittar du mkt ekon? om inte så hade jag bytt vatten.
                Min fiskeblogg:
                www.marcusfiske.blogspot.se

                Kommentera


                • #9
                  Det största problemet är nog att vattnet jag fiskar i inte är ett gösvatten utan har ett mindre bestånd gös. Andra problemet är att det snabbt blir mellan 10-14 meter djupt. Jag har inte heller haft tillgång till en bra båt eller utan fått stänga av bensinmotorn (som saknar back) för att försöka backa emot ekon med elmotorn och då är ekot borta. Har väl försökt 10 pass per år kanske. Störst framgång med att få in fisk och bete på lodet samtidigt har varit när jag metat med mask i konan.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                    Jag definierar det som att försöka pricksjuka enskilda ekon. Ingen risk att jag fångar någon gös vertikalt. Har försökt i 4 år utan att lyckas.
                    Har samma förutsättningar. Förutom att mina vatten är bra, bara jag som är dålig.
                    Kört runt och försöker, tröttnar och trollar/kastar lite. Försöker sen igen.
                    Skitvertikalfiske verkligen. Hur jävla svårt kan det vara? Någon sketen gädda borde ju kunna hugga i värsta fall.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 384 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X