Skeddrag till ädelfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skeddrag till ädelfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Knosas tillverkas i Hälsingland. Mest känt här såklart.
    Här vet alla vad Landösjön och Akertjärn är för vatten. Men norrut och söderut så står nog folk som frågetecken.

    Kommentera


    • #12
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...smo-zalsa.html

      Jag kör ofta denna, superdrag och färg

      Kommentera


      • #13
        Nyfiken på varför skeddrag till ädelfisk? Personligen upplever jag spinnare och små wobblers som populärare bland ädelfisken. Iallafall i mina trakter. Färgmässigt tycker jag rött och silver brukar funka bäst. Men då fiskar jag i princip bara i klart vatten.

        Om inget annat fungera och jag provar skeddrag är väll trots allt 7g Tobyn mitt framgångsrikaste alternativ. I motsats till TS erfarenhet...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg
          Nyfiken på varför skeddrag till ädelfisk? Personligen upplever jag spinnare och små wobblers som populärare bland ädelfisken. Iallafall i mina trakter. Färgmässigt tycker jag rött och silver brukar funka bäst. Men då fiskar jag i princip bara i klart vatten.

          Om inget annat fungera och jag provar skeddrag är väll trots allt 7g Tobyn mitt framgångsrikaste alternativ. I motsats till TS erfarenhet...
          En orsak är kastlängd. Vi vet ju alla att det är grönare på andra sidan eller hur.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg
            Nyfiken på varför skeddrag till ädelfisk? Personligen upplever jag spinnare och små wobblers som populärare bland ädelfisken. Iallafall i mina trakter. Färgmässigt tycker jag rött och silver brukar funka bäst. Men då fiskar jag i princip bara i klart vatten.

            Om inget annat fungera och jag provar skeddrag är väll trots allt 7g Tobyn mitt framgångsrikaste alternativ. I motsats till TS erfarenhet...
            Hej Sndr;

            Precis som Husbehovsfiskarn svarade dig blir kastlängderna ofta större med skeddrag än med spinnare och små wobbler...

            Andra fördelar med skeddrag är att de inte är lika ömtåliga som spinnare och små wobbler samt att du med skeddrag bättre kan variera betets lockande rörelser....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Sndr;

              Precis som Husbehovsfiskarn svarade dig blir kastlängderna ofta större med skeddrag än med spinnare och små wobbler...

              Andra fördelar med skeddrag är att de inte är lika ömtåliga som spinnare och små wobbler samt att du med skeddrag bättre kan variera betets lockande rörelser....

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Visst ger skeddrag långa kast. Är mest intresserad av hur ni resonerar kring era val.

              Jag brukar välja skeddrag främst i strömmande vatten då jag vill kunna komma ner lite djupare. Spinnare och wobblers behöver oftast viktas ned för att ta sig ner annars. Är väll de två fördelarna jag ser med skeddrag vid ädelfiske.

              Sen vet jag inte om jag nånsin upplevt spinnare eller moderna plastwobblers som ömtåliga...

              Men att ett skeddrag skulle vara bättre än en wobbler när man vill variera betets gång? Jag delar inte riktigt din upplevelse där...

              Kommentera


              • #17
                Spinnare tvinnar linan och fiskar inte vid spinnstopp som ett skeddrag som är bärigt och dalar ner och triggar till hugg. Wobblers är generellt svårare att kasta om vi pratar UL.

                Kommentera


                • #18
                  Lite off topic. Prova Lotto dock en spinnare, kastar långt, tvinnar inte linan. Mycket bra som typ en hybrid mellan sked och spinnare.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Spinnare tvinnar linan och fiskar inte vid spinnstopp som ett skeddrag som är bärigt och dalar ner och triggar till hugg. Wobblers är generellt svårare att kasta om vi pratar UL.
                    Först och främst vill jag påpeka att jag inte vill påstå att jag är nån expert utan verkligen bara vill lära mig mer.

                    Jag är betydligt mer pragmatisk i mitt fiske än att jag jagar den där rätta känslan (som naturligtvis också har betydelse) i varje steg.

                    Att spinnare skulle tvinna linan har jag aldirg varit med om. Men då fiskar jag alltid med beteslås med lekande. Har aldrig upplevt att fisken har brytt sig. Vet att många upplever att känsla blir bättre och att gången på betet blir bättre men jag tycker fördelarna med betetslås är värt det.

                    Jag upplever att folk som identifierar sig som fiskare undviker spinnare för det klassas som ett nybörjarbete. Kanske främst då det inte krävs nån kunskap för att fiska det, bara kasta och veva. Så må också vara fallet, jag tycker själv att fiska andra betestyper som kräver mer av mig. Men min erfarenhet är att till ädelfisk och abborre är spinnaren svårslagen.

                    Kommentera


                    • #20
                      Det handlar ju också om vilket fiske man är road av, mete och trolling är väldigt effektiva metoder som jag väljer bort för att jag helt enkelt inte tycker de är lika roliga som spinnfiske och inom spinnfisket tycker jag beten som måste vevas hem statiskt är mindre roliga att använda. Vill man krångla till det ordentligt för sig är det väl flugfiske man bör satsa på
                      Senast ändrad av holden; 2020-01-15, 18:09.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 247 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X