Abborre med kräftimitation - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre med kräftimitation

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborre med kräftimitation

    Ni som fiskar abborre med beten som ska imitera kräftor, märker ni någon skillnad i framgången med fisket när kräftorna normalt ömsar skal?

  • #2
    Inte märkt någon sådan skillnad men ibland verkar abborren extra aggressiv och då blir det det skönt dunk i spöet när den hugger. Funderat på om det kan bero på att dem hugger extra hårt för att ta kräftan i första försöket och på så sätt undvika klorna.

    Kommentera


    • #3
      Det verkar inte vara många som fiskar med beten som imiterar kräfta här eller så har man inte reflekterat över om uteblivna hugg infaller under kräftornas ömsningstid.

      Det borde vara någonting att ha med i bakhuvudet dom tiderna kräftan normalt ömsar skal i alla fall.

      Kommentera


      • #4
        Vissa dagar kan ju en kräftjigg med standup jiggskalle vända en medioker dag till succé typ . Medans andra dagar inte funka alls men som beachcast skriver så blir det hårda hugg på kräftjigg, brukar vara lätt att kroka dom!(även gösarna brukar smälla på)

        Kommentera


        • #5
          Ömsar alla kräftor i en sjö skal samtidigt? Jag har för mig att små kräftor ömsar oftare än stora (de mindre växer snabbare).

          Så jag undrar om det inte mest hela tiden under kräftornas tillväxtperiod (maj - september?) finns ett antal kräftor som ömsar skal?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
            Ömsar alla kräftor i en sjö skal samtidigt? Jag har för mig att små kräftor ömsar oftare än stora (de mindre växer snabbare).

            Så jag undrar om det inte mest hela tiden under kräftornas tillväxtperiod (maj - september?) finns ett antal kräftor som ömsar skal?
            Vet inte, det jag vet är att man fiskar kräftor i augusti och det på grund av att dom ömsar skal innan augusti och därför inte går i mjärdarna då.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Vet inte, det jag vet är att man fiskar kräftor i augusti och det på grund av att dom ömsar skal innan augusti och därför inte går i mjärdarna då.
              Hur det än är med det så har jag införskaffat några kräftimitationer som jag ska prova på abborren redan nu i vår.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                Hur det än är med det så har jag införskaffat några kräftimitationer som jag ska prova på abborren redan nu i vår.
                Jag har samma plan som du så skitfiske på dig! :-)

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                  Jag har samma plan som du så skitfiske på dig! :-)
                  Skitfiske på dig också! Och vem vet, med vår plan kanske vi slår våra medtävlare i abborrfemman med häpnad :-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                    Skitfiske på dig också! Och vem vet, med vår plan kanske vi slår våra medtävlare i abborrfemman med häpnad :-)
                    I mitt fall känns det inte troligt men jag ska ge det hela en chans i alla fall. Jag hoppas du kan visa hur det ska gå till :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 384 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X