Daiwa Ryoga 1520h vs Shimano CC 201 DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Ryoga 1520h vs Shimano CC 201 DC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Ryoga 1520h vs Shimano CC 201 DC

    Är sugen på en extra rulle till mitt andra 8,6 fot gäddspö.
    Gillar min nuvarande Shimano DC 201.
    Valet står mellan en begagnad likadan rulle 201DC som jag vet funkar och inte kräver jättemycket service.
    Men är också sugen på att något nytt. Gillar rullar som håller och kastar långt och inte oroligt.
    Spö 1 Daiwa powermesh jerkbait. 6,6 2-6oz.
    Spö 2 ABU 8,6 Mass Beat II 50-140. som kanske byts senare till Daiwa AGS 120g istället.
    Frågan är om Daiwan är lika bra som det sägs?
    Håller den lika bra?
    Har förstått att den kan kräva mer service, olja mellan fiskepassen på Ryogan. Kastar lättare Jerkbait typ Westin swim 12, Salmo slider 10.
    Med det längre spöt är tänkt lite tyngre också, upp mot 100gram. Tyngre blir det nog inte.







  • #2
    Förstår inte riktigt vad du menar med att DC inte kräver mycket service.
    Den kräver väl service på samma nivå som de flesta andra high end-rullar för att fungera optimalt?

    Särskilt vid fiske i bräckt vatten är syner som dessa tyvärr inte alltför ovanliga:
    Click image for larger version

Name:	TE201DC02b.jpg
Views:	382
Size:	426,3 KB
ID:	2546457
    Click image for larger version

Name:	CalcuttaTEDC02a.jpg
Views:	349
Size:	349,4 KB
ID:	2546458
    Bilder från en 201'as insida. Det här beror främst på just bristande underhåll.

    Ryogan bör absolut inte kräva mer olja än 201DC, snarare mindre med tanke på att Magsealed-lagren (eller det kanske bara sitter ett i rullen?) inte ska oljas och dessutom hålla ute vatten.

    Dreven på Ryogan med sina små kuggar kan däremot behöva fettas in eller rengöras och fettas in betydligt oftare än dreven med konventionella kuggar i DC.
    Då talar jag av erfarenhet från Shimanos mikrodrev, har inte haft isär någon ny Ryoga för underhåll än men samma borde gälla där.

    Själv hade jag valt Calcuttan.
    Ryogan känns bra och är säkert helt okej men gamla Calcutta DC är välbeprövad och håller enorm kvalitet.
    Dessutom utan onödiga finesser som nämnda småkuggar och magnetlager.

    Kommentera


    • #3
      Har själv en S CC DC+ köpt ca 2014 som jag är nöjd med. Det var dock nära att blev en Daiwa Z2020 eller möjligen en Ryoga 2020, så titta, sök info efter dem? Kanske du slipper micodreven och mag-seal på köpet? Och lite roligare än en dubblett.

      Kommentera


      • #4
        Det var Ryogans Microdrev som jag tänker kan vara känsligare för underhåll. Rengörning och infettning.
        Min DC har jag jag bara tagit isär en gång i vintras för att lägga på lite olja och fett. Haft den i flera år men var som ny ändå invändigt.
        Har bara fiskar i insjöar, annars hade det nog varit värre Senaste året har det blivit mycket mera fiske så jag måste nog börja vårda den mer.
        Tack för tipsen.
        Svårt att välja, Ryogan känns väldigt trevlig att veva när jag provade i affären. Men man vet ju inte hur den känns förrän man kastat med den live.

        Kommentera


        • #5
          Har själv haft ett gäng olika gamla Conquest och TEGT (båda samma rullar som DC förutom just DC-bromsen) samt både servat och renoverat mängder av dessa tillsammans med just 200/201DC.
          Precis som du skriver hepper så håller rullarna fenomenalt bra vid insjöfiske. Det jag tycker är att de tappar sin nykänsla och den där optimala prestandan relativt fort.
          Jag brukar generellt olja vissa lager i min Conquest 100 efter vartannat fiskepass och plocka ner den helt, rengöra och smörja om varje eller vartannat år.
          Det behövs inte för hållbarheten men det gör underverk för nykänslan.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av hepper Visa inlägg
            Det var Ryogans Microdrev som jag tänker kan vara känsligare för underhåll. Rengörning och infettning.
            Min DC har jag jag bara tagit isär en gång i vintras för att lägga på lite olja och fett. Haft den i flera år men var som ny ändå invändigt.
            Har bara fiskar i insjöar, annars hade det nog varit värre Senaste året har det blivit mycket mera fiske så jag måste nog börja vårda den mer.
            Tack för tipsen.
            Svårt att välja, Ryogan känns väldigt trevlig att veva när jag provade i affären. Men man vet ju inte hur den känns förrän man kastat med den live.
            Ja 1520 kanske har microdrev men jag tänkte att den första serien av Ryoga 1016/2020 och Z2020 som kan hittas på eBay kanske inte har det... så här ser dreven ut enligt Japan Tackle, ser inte ut att vara mikrodrev?
            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200503-213317_Chrome.jpg Views:	0 Size:	217,5 KB ID:	2546539
            Senast ändrad av anteman; 2020-05-03, 21:14.

            Kommentera


            • #7
              Inget fel på småkuggarna i sak men de trycker bort fett mycket effektivt.
              Shimanos konventionella drevfett duger inte som smörjning under längre perioder, dreven går torra relativt fort.
              Det är även tämligen vanligt att gången efter kort tid blir betydligt hårdare än då rullarna är nya.
              Åtminstone gällande nya Conquest, de andra MM-modellerna har jag sämre koll på.

              Gamla Ryoga har hederliga kuggar, går ändå makalöst jämnt, precis som diverse Millionairer och gamla Zillion.
              Detsamma gäller för övrigt även äldre Conquest/TE.
              Har jämfört flera tiotals begagnade Conquest av nya generationen med mina rullar av nämnda modeller, ingen av dem har gått märkbart mjukare än mina rullar.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              17 svar
              3 193 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg harlequine  
              Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
              40 svar
              3 240 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 668 svar
              361 515 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HA-Lures  
              Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
              52 svar
              12 440 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TiSo
              av TiSo
               
              Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
              713 svar
              60 243 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Robbe511  
              Arbetar...
              X