Hur får man regnbåge den här tiden på året? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man regnbåge den här tiden på året?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur får man regnbåge den här tiden på året?

Har varit ute och fiskat regnbåge 6-7 gånger senaste veckorna utan ett hugg. Har inte sett några vak heller så vet inte om jag är ute fel tid? Tänkte ge upp metet med powerbait och köra på drag i stället. Köpte nyss massa skeddrag som ska vara toppen för regnbåge.

Men hur lurar man dom den här tiden på året? Ska man ut på kvällen eller tidig morgon? Spelar vädret någon roll? Ska man fiska djupt?

Bottenmete med powerbait :-) funkar alltid :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Det beror också på hur populär fiskevattnet är. Min favoritsjö i mitt område. Jag går dit ingen annan går. På andra sidan sjön på en myr. Fisken blir skygg vid populära ställen och ju varmare det blir så äter dom mer på nätterna och vid dåligt väder, regn, stark vind etc

När inget annat funkar så kastdobb och fluga. Är väl kanske rocken vid dina vatten nu, det är en mäktig tid!

Kommentera

Hej
        När jag fiskade regnbåge regelbundet i min dåvarande "hemmasjö" för ett antal år sedan körde jag uteslutande spinnfiske med drag som "Luhr Jensen Krocodile" (Lil Kroc och den lite mer avlånga modellen), ABU Toby 7-10g, ABU Lillöring. Flugvalet vid flugfiske var ofta Bitch Creek, Kaninmonster, Wolly Bugger, Haröra. Var fisken aktiv i ytan torrflugor som Black Gnat, Streaking Caddis etc.
        Att "latmeta" lockade aldrig mig då jag föredrar ett mer aktivt fiske. Men prova räka istället för Power Bait. Vidare var inte rädd för att fiska och meta riktigt högt upp i vattnet. Jag tog 95% av all fisk i "ytskiktet" (0-1m) oavsett hur djupt vattnet var. I takt med att vattnet värms upp mer och mer var fisken ofta mest aktiv tidiga mornar samt skymning. Ofta patrullerar en regnbåge samma stråk hela tiden. Syns extra tydligt när fisken äter i ytan, då ser man att den tar typ samma varv hela tiden i sitt födosök.

Kommentera

Regnbåge går oftast i ytskiktet, så fiska i ytan även över stora djup brukar vara effektivt. När det dock börjar bli badvarmt följer fisken språngskiktet neråt. Igår morse hände inget först på flytlinan (fiske på 0-0,5 meters djup kanske), bytte till en sjunk 3 lina och startade hemtagningen direkt. Flugan gick väl på ca 1,5 meter djup, djup till botten 7-12 meter. Nappa redan på andra kastet, blev totalt 7 fiskar på 1,5 h timme innan det blev dags att jobba. Morgon och kväll är oftast bra, speciellt under sommarmånaderna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          4 220 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B