Fråga om flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om flätlina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fråga om flätlina

    Hej,

    Jag har en fundering om en flätlina som börjar bli kort.
    Eftersom jag är bottennappens okrönte kung (eller i vart fall någonstans i tronföljden) så har min lina börjat bli väldigt kort.
    I dagsläget har jag nästan "ett kast" flätlina innan jag kommer in på nylonen i botten.
    Det här med flätlina är nytt i min värld och jag undrar därför om det är lämpligt att skarva flätlina alls eller om jag helt enkelt gott mig en otjänst med skarven och bara borde skippa slutet och börja om med ny lina på nylonen.
    Hur brukar ni göra?

  • #2
    Ursprungligen postat av Picklejam Visa inlägg
    Hej,

    Jag har en fundering om en flätlina som börjar bli kort.
    Eftersom jag är bottennappens okrönte kung (eller i vart fall någonstans i tronföljden) så har min lina börjat bli väldigt kort.
    I dagsläget har jag nästan "ett kast" flätlina innan jag kommer in på nylonen i botten.
    Det här med flätlina är nytt i min värld och jag undrar därför om det är lämpligt att skarva flätlina alls eller om jag helt enkelt gott mig en otjänst med skarven och bara borde skippa slutet och börja om med ny lina på nylonen.
    Hur brukar ni göra?
    Har du bara ”ett kast” kvar, investera en hundring eller två på en ny lina.
    aldrig roligt med skarvar på linan.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Bowen har rätt, dags att byta men det behöver inte bli så dyrt... många bra linor säljs ut efter ett par, tre år utan att vara sämre.... köp dem!
      Säg att du lägger på (behåller) så pass mycket nylon i botten att du behöver ca 60-75 m flätlina (en halv 120-150 spole av flätlina) för att fylla spolen så blir det inte så dyrt...

      För övrigt borde bottennappet brista vid knuten om inte lina i sin helhet är väldigt gammal, dvs bottennapp borde inte kosta en "massa lina" såvida inte linan ovanför slitit mot botten.

      Om stenig botten eller gädda så bör en tafs användas, wire, FC eller en kombination beroende på bottenförhållanden.

      Kommentera


      • #4
        Anteman: Du har helt rätt. Det är vid knuten det brukar brista. Jag brukar dock offra en meter eller två då jag varit orolig för att den tagit stryk. Sen rök det en massa meter sist vid kraftverket när jag försökte mig på en "kreativ lösning"...

        Kommentera


        • #5
          Ja bottennapp vid landfiske kan tyvärr kosta lina och bete... Kraftverk? Om du fiskar strömmande vatten så finns det olika knep som ibland kan rädda betet, bl a https://fiskejournalen.se/dragraddar...a-maste-kunna/ Finns även varianter för stilla vatten som dock funkar bäst från båt där man kan få till en mer brant linvinkel så att dragräddaren kan glida ned till betet. Googla.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          17 svar
          3 215 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg harlequine  
          Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
          40 svar
          3 241 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 668 svar
          361 541 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HA-Lures  
          Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
          55 svar
          12 670 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
          715 svar
          60 819 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Arbetar...
          X