Fiske med multirulle på "tungt" gäddfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med multirulle på "tungt" gäddfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske med multirulle på "tungt" gäddfiske.

    Hej, undrar hur man ska hålla spöet om man fiskar med ca 40-80grams beten på ett 30-90g spö + en revo beast.

    Bör jag hålla spöet rakt mot betet eller hålla spöet åt t.ex höger så jag känner varenda rörelse på betet ? Men däremot blir jobbigt efter en stund att hålla sidledes med så tunga beten?

    Kom gärna med tips.

  • #2
    Jag gör gärna mothugg snett uppåt genom att vrida överkroppen åt vänster, så jag har gärna spöt så att linan går ut aningen åt höger för att se på spötoppen om det händer något med betet. Jag tycker inte att det upplevs tyngre över huvud taget att få linan snett ut från spötoppen än att ha allt rakt även fast jag fiskar med vikter upp till 140 gram.
    Men det är väl lite tycke och smak antar jag, prova dig fram till vad du trivs med.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
      Jag gör gärna mothugg snett uppåt genom att vrida överkroppen åt vänster, så jag har gärna spöt så att linan går ut aningen åt höger för att se på spötoppen om det händer något med betet. Jag tycker inte att det upplevs tyngre över huvud taget att få linan snett ut från spötoppen än att ha allt rakt även fast jag fiskar med vikter upp till 140 gram.
      Men det är väl lite tycke och smak antar jag, prova dig fram till vad du trivs med.
      yes tänkte specifikt då man vevar in, gör självklart mothugg om det hugger, tänker på alla i pikefight etc vevar ju in sina drag med spötoppen i princip rakt mot betet, ibland lite jerkigt ryckande snett neråt men ja. Tar gärna emot fler svar

      Kommentera


      • #4
        Jag håller som regel spötoppen mot betet under invevning för att känna i linan om något hugger eller nafsar. Tror de flesta håller så. Har spötoppen riktad nedåt för att kunna höja spöet i mothugget.
        Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
          Jag håller som regel spötoppen mot betet under invevning för att känna i linan om något hugger eller nafsar. Tror de flesta håller så. Har spötoppen riktad nedåt för att kunna höja spöet i mothugget.
          yes så inte sidledes från betet alltså på tyngre beten, utan snarare rakt mot ?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg
            Hej, undrar hur man ska hålla spöet om man fiskar med ca 40-80grams beten på ett 30-90g spö + en revo beast.

            Bör jag hålla spöet rakt mot betet eller hålla spöet åt t.ex höger så jag känner varenda rörelse på betet ? Men däremot blir jobbigt efter en stund att hålla sidledes med så tunga beten?

            Kom gärna med tips.
            --------------------------------------------------------

            Hej Adam P,

            För att snabbt och säkert kroka en Gädda som nafsar eller hugger mitt bete har jag spöt pekande rakt mot betet som jag vevar in. Mothugget gör jag rakt bakåt ...

            Old Firehand
            Leif Engström



            "OF fisketips Nr 12. KONCENTRERA DIG TOTALT PÅ VARJE KAST. Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen. Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig!
            - Old Firehand"
            Senast ändrad av Old Firehand; 2021-08-22, 07:18.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg

              yes så inte sidledes från betet alltså på tyngre beten, utan snarare rakt mot ?
              Ja, såsom Leif beskriver i sitt inlägg. Du känner hugget snabbare på det sättet. Jag gör också mothugget rakt upp men tänk på att sänka spöet efteråt för att inte pressa upp gäddan. Du vill inte ha upp den till ytan förrän vid båten.
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              17 svar
              3 215 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg harlequine  
              Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
              40 svar
              3 241 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 668 svar
              361 541 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HA-Lures  
              Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
              55 svar
              12 670 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
              715 svar
              60 817 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Arbetar...
              X