Jerkfiske från flytring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfiske från flytring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerkfiske från flytring?

    Jag hittade i sommras ett riktigt smultronställe för gädda. En skogssjö på en ö med massvis med gädda, hyfsat stora som små. Jag har fiskat här med flytring i sommras då det är enda sättet jag kan tänka mig det går att fiska i sjön med. Jag fiskade uteslutande i sommras med en 55g atom i blåsilver. Men vill utforska andra metoder nu mot hösten. Hur går man till väga för att jerkfiska från flytring. Jag har ett 9' spö och att jerk uppåt känns väldigt onaturligt... Kom gärna med tips!

  • #2
    Hitta rätt vinkel å jerka från sidan

    Kommentera


    • #3
      Personligen tycker jag att 9 fot är på tok för långt för fiske fån kajak där jag ändå sitter en liten bit över vattenytan, i flytring sitter du ju ännu lägre vad jag förstår.

      Om du fiskar mycket från flytring skulle jag ändå rekommendera att investera i ett kortare och lättare spö med kort bakhandtag. Det underlättar rejält när man använder spöt för att "finessfiska" hem olika beten, t ex twitcha/jerka en wobbler. 6-7 fot tycker jag är optimal spölängd. Man tappar ju lite i kastlängd, men det kompenseras av att man kan smyga lite närmare fisken med kajak/flytring

      Och som RUSTY HOOK skriver så handlar det om att jerka från sidan och hitta rätt vinkel.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg
        Jag hittade i sommras ett riktigt smultronställe för gädda. En skogssjö på en ö med massvis med gädda, hyfsat stora som små. Jag har fiskat här med flytring i sommras då det är enda sättet jag kan tänka mig det går att fiska i sjön med. Jag fiskade uteslutande i sommras med en 55g atom i blåsilver. Men vill utforska andra metoder nu mot hösten. Hur går man till väga för att jerkfiska från flytring. Jag har ett 9' spö och att jerk uppåt känns väldigt onaturligt... Kom gärna med tips!
        --------------------------------------------------------------------

        Hej Sajmen;

        Köp en HEDDON Lucky 13 i färgen GRA och testa i din skogssjö... https://www.willyssportfiske.se/p/be...SABEgLeZvD_BwE

        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Fiskar både fluga och spinn från ring. Funkar väl i och för sig fint att jerka uppåt, men känns väl inte som om man hade velat ha en större gädda med ett jerkbait i käften nära ringen. Lite mycket krok att ha koll på och är nog lätt att man blir j-kligt blöt

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
            Fiskar både fluga och spinn från ring. Funkar väl i och för sig fint att jerka uppåt, men känns väl inte som om man hade velat ha en större gädda med ett jerkbait i käften nära ringen. Lite mycket krok att ha koll på och är nog lätt att man blir j-kligt blöt
            Det hade jag inte ens tänkt på! Har somsagt bara fiskat med atom med en trekrok från ringen i denna sjö. Tror du man kan punktera skiten vid drillning alltså, fan nästan så man blir lite nojjig inför fisket

            Kommentera


            • #7
              Jag skulle aldrig våga fiska vobbler eller jerkbeten med flera krokar. Ta bort bakre kroken och kör dubbla lekande på den andra. Bara en krok när man sitter i flytring, åtminstone om man har stora gäddkrokar.

              Kommentera


              • #8
                Testa westin swim, fungerar bäst vid invevning.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Jag skulle aldrig våga fiska vobbler eller jerkbeten med flera krokar. Ta bort bakre kroken och kör dubbla lekande på den andra. Bara en krok när man sitter i flytring, åtminstone om man har stora gäddkrokar.
                  Jag antar i att risken ligger i om gädden har en krok i käften å en utanför och sen simmer hon in i ringen? För om du ej har fisk tas ju betet ovanför ytan en bra bit framför ringen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg

                    Jag antar i att risken ligger i om gädden har en krok i käften å en utanför och sen simmer hon in i ringen? För om du ej har fisk tas ju betet ovanför ytan en bra bit framför ringen.
                    Precis. En hoppande gädda med en lös trekrok nära ringen kan bli en spännande historia.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X