hitta fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hitta fisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • hitta fisk

    hej, hur ska man hitta gäddorna och abborrarna i en sjö man inte fiskat så mycket i?. har rott drag och fått någon ibland men har nästat gett upp med det, mesta tiden får man göra rent wobblern och spinnfiske har funkat bättre. abborrarna har varit svåra att hitta, fått väldigt få, fått lite mer gädda men har inte riktigt hittat några ställen som håller fisk.

  • #2
    Vilken vattentemperatur är det nu?

    När det är kallare i vattnet kan fisken stå i djuphålor, i branter o.s.v.
    Ett enklare ekolod skulle hjälpa dig att hitta sådana platser. Jag använder själv ett enklare ekolod när jag fiskar i havet. Visst visar det fisk men viktigare för mig är att veta om jag fiskar på 8 eller 30 meters djup.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Vilken vattentemperatur är det nu?

      När det är kallare i vattnet kan fisken stå i djuphålor, i branter o.s.v.
      Ett enklare ekolod skulle hjälpa dig att hitta sådana platser. Jag använder själv ett enklare ekolod när jag fiskar i havet. Visst visar det fisk men viktigare för mig är att veta om jag fiskar på 8 eller 30 meters djup.
      kollar temp imorgon, djup finns, men mer exakt vart är frågan, vad menas med branter? att djupet dalar från grunt till djupare?

      Kommentera


      • #4
        Jag är ingen expert på predatorer men de håller ju ofta till och jagar där betesfisken samlas (djuphålor) eller i anslutning till dessa och lurpassar där det går från grunt till djupt. Var exakt detta är i en sjö är svårt att svara på om man inte har förhandsinformation om hotspots.
        Det gäller att testa sig fram. Kan ju vara mitt i sjön eller närmare kanterna (om där är djupt).
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Pellepaltnacke Visa inlägg

          kollar temp imorgon, djup finns, men mer exakt vart är frågan, vad menas med branter? att djupet dalar från grunt till djupare?
          Exakt, fisken samlar gärna upp sig runt djupskillnader. För två veckor sedan var jag ute och hittade massor med betesfisk på kanter och djupgrynnor runt 8-10-12 meters djup. Såg även en del gäddor på lodet kring de stimmen.

          Abborrarna är jag sämre på den här tiden på året men på somrarna när jag oftast fiskar abborre så har jag brukat hitta dem på 1-3 meters djup runt växtlighet.
          Någon enstaka har lyckats lura upp på någon grynna runt 4-5 meter men det brukar vara svårare i sjön jag brukar fiska i. Jag har läst någonstans att om det finns gös i sjön så brukar abborrarna hålla sig borta från grynnorna och håller sig mer utefter kanterna istället., det verkar stämma rätt bra i den sjön.

          Kommentera


          • #6
            vet ungefär några ställen där det tagits fin fisk, och har själv fått ett par godkända och några fler mindre på endel platser, så får väl forsätta leta. vet ju också vart det blir lite mer konstant djup, där kanske jag skulle nöta lite dragrodd?

            Kommentera


            • #7
              är det viktigt/ brukar funka bättre att fiska närmre botten där det är djupare? läst både om att fiska högt upp och långt ner i vatten massan

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Pellepaltnacke Visa inlägg
                är det viktigt/ brukar funka bättre att fiska närmre botten där det är djupare? läst både om att fiska högt upp och långt ner i vatten massan
                Jag brukar börja högt och fiska mig neråt, om jag nu inte sett tydliga ekon som visar att fisken står tryckt mot botten, då går jag djupt direkt.

                Kommentera


                • #9
                  skulle du säga att platsera är ganska lika under sommar och vår också? förutom när dom går in för lek

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  17 svar
                  3 138 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg harlequine  
                  Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                  40 svar
                  3 209 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 668 svar
                  361 389 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HA-Lures  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                  50 svar
                  12 023 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TiSo
                  av TiSo
                   
                  Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                  680 svar
                  57 391 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg DuffelDad  
                  Arbetar...
                  X