Spinnfiska bäcköring under vintern/i kallvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiska bäcköring under vintern/i kallvatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Jester Burk II Dropshot är att tänka på, helt klart. Har fiskar mycket med mask på frilina medelst klassiskt haspel-UL och det ger ju resultat.
    För min del blir det först cheburashka, har alltid haft väldigt svårt att kontrollera dropshot-riggar, mest för intresset har saknats.
    Spön så långa som 9 fot har jag aldrig använt, dock 7-8 fot men det har varit för att komma åt att doppa, sådan spölängd blir i de flesta fall för klumpigt i mina vatten.

Eviga Fiskeamatören Jag bodde i Borås i några år men hittade aldrig varken bäckar eller fisk!
    I några av mina vatten finns bäckröding, har aldrig fångat dem i mängder men däremot av bra storlek. Vattnen jag planerar att lägga tid på ny är fria från rödingen, turligt nog.
    Rapalan du länker till, 9cm, känns gigantisk för mig i sammanhanget.
    Tror aldrig jag gått över 6-7 centimeter i betesstorlek men det kan ju vara värt att testa.
    Har du vägarna förbi kan jag tipsa dig om ett par nästintill orörda ställen. Ofta så glömmer man av att prova vattnet som ligger närmst. Lillån som går längs Kransmossen till Viskan hyser öring på över kilot. Min svärfar fick två st på 900 och 920 gram i sin kräftmjärde agnad med strömming nu i somras.

Ang wobblern har du helt rätt, 7 cm max. De största jag plockat har varit på just min 7 cm.

Sen när det kommer till spinnfisket, så i långsamt strömmande vatten kan jag rekommendera att kasta uppströms. Under vår och höst när fisken är pigg så är det enligt mig effektivare än att kasta nedströms med spinnare.

Silver och fjällfärgade droppen i 8g-12g går sällan förbi en Öring utan hugg.

Kommentera

I would try a paternoster-tackle with a unweighted nymph fly in the deep holes.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      23 svar
      4 250 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B