Biltemas Wobblers ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltemas Wobblers ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Discharged
    tror du verkligen på allt du själv säger BBRF?

När vi snackar wobbler i fiskebutik snackar vi STORA utbud och få sålda... När man pratar biltema pratar man om MÅNGA sålda och litet utbud... Ser du skillnaden?

Vi kan fortsätta genom att gå in på mellanhänder...

Fiskebutik:

Fabrik -> Rapala -> importör (normark) -> fiskebutik

Biltema:

Fabrik -> Biltema

och vinstmarginaler...

Billigt kan vara lika bra som dyrt.

Slutligen: Enl mig är biltemas wobbler EXTREMT prisvärda och det enda jag är lite ledsen över är att utbudet inte är större. Helt klart ett måste i varje fiskelåda!
    Enligt din teori ja. Enligt min empiriskt baserade erfarenhet är så gott som alltid märkesprodukter som är dyrare än billigare icke-märkesprodukter av högre kvalitet. Det gäller det mesta som fiskeutrustning, kläder, digitalkameror mm, mm........Jag vägrar tro att biltemas wobbler är likvärdiga med dyrare märkeswobbler, men självklart ska du köpa dom om du är nöjd med dom och du får valuta får pengarna.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

ungefär nåt sånt jag hade tänkt mej
      my precious....

Kommentera

Detta är faktiskt lite intressant.

Jag har nästan alltid varit den som köpt märkesbeten i tron att de skall vara bättre men ibland börjar man ju undra.

Zalt, som är ett av mina absoluta favvo-beten, har ju lite konstig kvalitet. Vissa av dem går jättebra och ger fisk medan andra har en helt annan gång och inte är lika effektiva. Detta tycker jag är skumt då betena gjuts helt av maskin och borde då bli lika.
        Om man tittar på kopian Esox, jag kom över en hel hög billigt, så är den jämnare i kvalitet än Zalt fast den är billigare.

Det är något att tänka på.....
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose
          Detta är faktiskt lite intressant.

Jag har nästan alltid varit den som köpt märkesbeten i tron att de skall vara bättre men ibland börjar man ju undra.

Zalt, som är ett av mina absoluta favvo-beten, har ju lite konstig kvalitet. Vissa av dem går jättebra och ger fisk medan andra har en helt annan gång och inte är lika effektiva. Detta tycker jag är skumt då betena gjuts helt av maskin och borde då bli lika.
          Om man tittar på kopian Esox, jag kom över en hel hög billigt, så är den jämnare i kvalitet än Zalt fast den är billigare.

Det är något att tänka på.....
          Tackar, detta är inte direkt någon hemlighet. Men får många sportfiskare handlar allt om att fiska med "de rätta grejerna". Troligen är det som kompensation för ett sviktande fiskesjälvförtroende.

Håller dock med om att krokarna på ex. Biltemawobblers inte är bra. Men väldigt få beten har bra krokar på när de säljs. Själv byter jag ut i princip samtliga av de krokar som följer med beten som säljs i butik. Zalt är ett bra exempel där jag hellre sett att de såldes utan krokar, de skitkrokar som sitter på vi köp idag är de absolut sämsta jag någonsin varit med om. Rostar som en tidsinställd bomb och lämnar fläckar i beteslådan. Pinsamt att sälja sån skitkvalite till ett så högt pris!
          <*)))>< <*)))>< <*)))><
          Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Min åsikt om lågprisbeten typ Biltema wobblers, är att jag aldrig skulle sätta ett sådant på min lina.
            Varför?
            Svaret är att jag vet hur dom tillverkas. De tillverkas av returplast från bl.a Pet-flaskor. Kostnaden för tillverkaren är lägre för själva kroppen än för krokarna som monterats. Tillverkningskostnad för en normal lågpriswobbler är runt 3 kronor. Och det tillverkas i rent vinstsyfte av affärsmän och inte av fiskare.
            Företag typ Biltema är inga fiskeföretag med genuint intresse för sina fiskande kunder, utan företag som vill vara med o dra lite pengar på olika populära sysselsättningar eller fritidsintressen.
            För tusan..Biltema t.ex, är ett företag som säljer lågpris reservdelar o tillbehör till bilar i första hand.

Resultatet av att tillverka beten på detta sätt av lågkvalitetsplast, blir väldigt ojämnt. Man kan hitta exemplar som är grymt bra och prisvärda precis som märkesbetena och som fångar mängder med fisk utan problem. Samtidigt kan nästa exemplar man köper ramla sönder efter första fisken, vilket inte är roligt.
            Då man inte kan se detta vid köpet, så blir det ett lotteri. Och det är ett lotteri jag inte vill vara med i. Sedan spelar det ingen roll om det glänser fint och priset är lågt.

När man vet att lågprisfabrikanten trots det låga tillverkningspriset och återförsäljaren på slutliga utpriset tjänar mer på sin spekulativa verksamhet, än märkestillveraren, så tycker jag personligen det smakar lite illa. Man vill åt konsumentens pengar, men skiter egentligen ifall han får valuta för dom.

De flesta märkesbeten tillverkas fortfarande av företag som bryr sig om sina konsumenters resultat. Därför lägger man ner lite mer omsorg och tänker på kvalitén på ett annat sätt än lågpristillverkaren. Därav blir priset högre..
            Men i gengälld får konsumenten i märkesbetet OFTAST ett bete som håller länge och fungerar jämt och bra mellan varje enskilt exemplar. (Undantag finns..Men dom har aldrig blivit långvariga eller kommer bli det. Förr eller senare flåsar vargarna i nacken, men då är det redan försent. För de flesta konsumenter är inte korkade och till sist får dom nog och lägger pengarna på något alternativ.)

Att köpa ett lågprisbete bara på prislappen, kan också bli en dyr och oekonomisk historia på sikt.

Om ett bete kostar 49 kronor och håller för tio fiskar, så blir det ju i längden mycket dyrare än ett bete som kostar 99 kronor och som håller för 50 fiskar eller mer. För de som kan räkna, betyder det alltså som oftast att det är dyrt att köpa billigt.

Detta är det jag kommit fram till själv och lärt mig under 40 års erfarenhet av fiske och produkter, samt mina tio år i redskapsbranchen på både återförsäljar och leverantörssidan, och jag tror att de flesta innerst inne nog tycker detsamma, men när dom står där och känner lockelsen med förpackningen i handen, så....

Det upp till var och en att bestämma sig för man vill göra och vad man vill satsa på för grejjor. Jag ger inga pekpinnar eller rekommendationer, utan detta är min åsikt baserad på erfarenhet.

Är man lycklig med sina Biltemawobblers och tycker dom är grymma och ger tokbra valuta för pengarna, så är man det och det är bra så.
            Själv skulle jag aldrig köpa någon då jag vill veta vad jag hänger på linan och vill känna mig säker i mitt fiske och inte behöva oroa mig för att nästa fisk gör smulor av det som jag kastar ut. Sedan får det glänsa i förpackningen hur mycket det vill..Jag har solbrillorna på..

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
              Min åsikt om lågprisbeten typ Biltema wobblers, är att jag aldrig skulle sätta ett sådant på min lina.
              Varför?
              Svaret är att jag vet hur dom tillverkas. De tillverkas av returplast från bl.a Pet-flaskor. Kostnaden för tillverkaren är lägre för själva kroppen än för krokarna som monterats. Tillverkningskostnad för en normal lågpriswobbler är runt 3 kronor. Och det tillverkas i rent vinstsyfte av affärsmän och inte av fiskare.
              Företag typ Biltema är inga fiskeföretag med genuint intresse för sina fiskande kunder, utan företag som vill vara med o dra lite pengar på olika populära sysselsättningar eller fritidsintressen.
              För tusan..Biltema t.ex, är ett företag som säljer lågpris reservdelar o tillbehör till bilar i första hand.

Resultatet av att tillverka beten på detta sätt av lågkvalitetsplast, blir väldigt ojämnt. Man kan hitta exemplar som är grymt bra och prisvärda precis som märkesbetena och som fångar mängder med fisk utan problem. Samtidigt kan nästa exemplar man köper ramla sönder efter första fisken, vilket inte är roligt.
              Då man inte kan se detta vid köpet, så blir det ett lotteri. Och det är ett lotteri jag inte vill vara med i. Sedan spelar det ingen roll om det glänser fint och priset är lågt.

När man vet att lågprisfabrikanten trots det låga tillverkningspriset och återförsäljaren på slutliga utpriset tjänar mer på sin spekulativa verksamhet, än märkestillveraren, så tycker jag personligen det smakar lite illa. Man vill åt konsumentens pengar, men skiter egentligen ifall han får valuta för dom.

De flesta märkesbeten tillverkas fortfarande av företag som bryr sig om sina konsumenters resultat. Därför lägger man ner lite mer omsorg och tänker på kvalitén på ett annat sätt än lågpristillverkaren. Därav blir priset högre..
              Men i gengälld får konsumenten i märkesbetet OFTAST ett bete som håller länge och fungerar jämt och bra mellan varje enskilt exemplar. (Undantag finns..Men dom har aldrig blivit långvariga eller kommer bli det. Förr eller senare flåsar vargarna i nacken, men då är det redan försent. För de flesta konsumenter är inte korkade och till sist får dom nog och lägger pengarna på något alternativ.)

Att köpa ett lågprisbete bara på prislappen, kan också bli en dyr och oekonomisk historia på sikt.

Om ett bete kostar 49 kronor och håller för tio fiskar, så blir det ju i längden mycket dyrare än ett bete som kostar 99 kronor och som håller för 50 fiskar eller mer. För de som kan räkna, betyder det alltså som oftast att det är dyrt att köpa billigt.

Detta är det jag kommit fram till själv och lärt mig under 40 års erfarenhet av fiske och produkter, samt mina tio år i redskapsbranchen på både återförsäljar och leverantörssidan, och jag tror att de flesta innerst inne nog tycker detsamma, men när dom står där och känner lockelsen med förpackningen i handen, så....

Det upp till var och en att bestämma sig för man vill göra och vad man vill satsa på för grejjor. Jag ger inga pekpinnar eller rekommendationer, utan detta är min åsikt baserad på erfarenhet.

Är man lycklig med sina Biltemawobblers och tycker dom är grymma och ger tokbra valuta för pengarna, så är man det och det är bra så.
              Själv skulle jag aldrig köpa någon då jag vill veta vad jag hä nger på linan och vill känna mig säker i mitt fiske och inte behöva oroa mig för att nästa fisk gör smulor av det som jag kastar ut. Sedan får det glänsa i förpackningen hur mycket det vill..Jag har solbrillorna på..
              Jag håller med att du har rätt i det mesta. Just det med kvalitè och sånt. Men du ger intryck (indirekt) att om man köper märke man betalar inte överpris. Det är det att betala så hög överpris (jag menar alla påslag som tillkommmer: vinst för alla leder, extra för service, etc) som jag är mkt emot.

Hur förklarar du att ett spö som normal priset var 2 995kr kan reas till 795kr? Ingen säljare som vill överleva kan sälja under inköppriset, och då om det säljs sådana spö för 795kr det betydder att dessa har inte kostat mer än 795kr i inköp. Eller hur? Varför sådant påslag på 2 200kr (över 300%)? Om ett märkesspö är så jätte bra det skulle "säljas sig själv" eller hur? Jag är en sådan kund som om jag köper nåt som är bra, nästa gång köper jag samma märke. Men jag har det svårt att acceptera 300% i påslag. Som går inte till den som utvecklar och tillverkar. Det går till mellanhänderna. Därför köper jag mycket på rea.

Alltså kunden betalar först, tills märket byggs upp, höga priser med motivation att kvalitèn kostar, att materialen kostar, att utveckling kostar, etc, men även efteråt betalas höga priser men nu med argumentet att märket kostar. Vilket märket? Det som kunden har betalat för att byggas upp? Det som jag vill säga är att mäerkesföretagen är också ute efter pengar. De bryr sig mest om sina resultat än kundernas resultat. Precis som alla företag. Det finns inget företag som inte har pengaintresset högst på listan. Även om dem säget nåt annat. Att om kundernas resultat förbättras, gör att foretagets resultat förbättras också det är en anann femman.

Det är många som vill känna pengar på märkesvaror också. När dem handlar med märkesvaror deras påslag är mkt högre än annars.

Jag får påpeka att jag tycker också att märkesvaror är för det mesta av bra kvalitè. Och jag är emot lågprisvaror på det sättet att dem har kopierat andras varor eller att det ligger ingen utvecklings idè bakom. Man köper det som man har betalat för!
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Mycket intressant diskussion !

Jag har tyvärr väldigt lite erfarenhet av Biltemas wobblare men kan tänka mig att dom funkar helt ok om man är ute ett par gånger om året och jagar gädda. Tror helt säkert att dom håller för ett antal fiskar men det kan enbart erfarenhet säga.

Någon som fiskar med betena som kan säga hur kvalitén är eller är allt spekulationer ?
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Så mycket tomtesnack om att Biltemas vobbler skulle hålla bra kvalite. I så fall kan dom ju åtmistone sätta ut nåt tillverkningsland på nån av sina produkter. Det gäller ju allt skit på Biltema. Undantag går vissa prylar ju att använda. Billigt är det ju om man kommer över bra produkter när det som typ reas. Eller när en butik läggs ner. Kom över två Beast Master spön och en Daiwa Caprice (bakbromsad) plus en fiskeväska för halva priset på Länna Jakt och Fiske. Då är det biligt. Men att köpa China vobblers med dåliga krokinfästningar (knappt rostfritt) dålig plast och med pisskrokar. Och kalla det billigt. Är ju som att handla korv på Lidl. Och sedan inte veta vad köttet kommer i från. OK är väl då ett ännu bättre alternativ för ett säkert sett att ta storfisken. Deras fiskegrejor är kanske ännu bättre än Jula, Eko, Bauhaus och resten av leksaksprylar. Vem har exempelvis haft en reklamation på en Bomber. Det är ju därför det alltid är ett varumärke som finns som står för just kvalite. NO-NAME är just dessa pruttgrejor. Vem går och köper en aluminium båt som heter NO-Name. Nån snåldum fisketomte gör säkert det också. För vem var det som köpte alla dessa popnitade Buster som nu är ett skämt. Eller vem var det som köpte alla dessa dåliga Vaz, Lada, Fiat och en dröse skräpbilar. Jo dom gick på snacket om att dom var billiga. Men vart tog livslängden vägen. Livslängd är just ordet. Vakna upp ur billighets drömmarna. Äter alla Biltema älskare också billig mat. Falukorv med 40 % kött och resten geggamoja. Eller bröd som håller en dag innan det smular. Billigast är nog om man ska fiska. Ta gamla skedar och kapa skedhandtaget. Borra två hål i vart ände i skeden. Och sätt i ringar och krok. Då får ni ju rena Kalevor. Och bättre metall går knappast att finna ens på Biltema.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Skall vara en frambromsad Caprice. Av ultralätt modell.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Appropå det du skrev:
                      "Hur förklarar du att ett spö som normal priset var 2 995kr kan reas till 795kr? Ingen säljare som vill överleva kan sälja under inköppriset, och då om det säljs sådana spö för 795kr det betydder att dessa har inte kostat mer än 795kr i inköp. Eller hur? Varför sådant påslag på 2 200kr (över 300%)? Om ett märkesspö är så jätte bra det skulle "säljas sig själv" eller hur? Jag är en sådan kund som om jag köper nåt som är bra, nästa gång köper jag samma märke. Men jag har det svårt att acceptera 300% i påslag. Som går inte till den som utvecklar och tillverkar. Det går till mellanhänderna. Därför köper jag mycket på rea."

Normal mariginal på ett spö inköpt från t.ex grossist är 2,0 till 2,2. D.v.s dubbel mariginal eller lite mer. Men ju dyrare spö, dessto mindre brukar eller kan mariginalen vara eftersom slutnettot är högre om man säljer ett spö för 2.200 spänn än för 795, t.ex.
                      Om en butik säger att ordinarie pris är t.ex 2,200 spänn och sedan säljer det för 795, så kan du lugnt utgår från att det påstådda ordinariepriset på 2,200 spänn är ren lögn o förbannad dikt och ett sätt att ljuga till sig försäljning. Troligen är det riktiga utpriset just 795 spänn från början. Resten är påhitt.
                      Lyckligtvis förekommer det sällan sådana tilltag bland seriösa handlare. Och om du ser en sådan annonsering, så glömd den firman eller åtminstoen se den som oseriös, eftersom han bara försöker blåsa dig. 300% påslag i butiksledet på t.ex haspel eller spinnspön förekommer ALDRIG i svenska redskapshandeln om de går via leverantör till butik. Men vill du ändå handla där, så gör det. Bara du är medveten om vad du gör.

Om spöts verkliga ordinariepris är 2,200 spänn, så är säljarens inköpspris åtmintone hälften. Och att sälja en grej med förlust förekommer inte.
                      Man försöker åtminstone få tillbaks inköpspris + moms, för att inte gå back på affären om man behöver tömma ett överlager.

Det finns ett inofficellt talesätt inom den seriösa delen av branchen ute i världen som heter "The Big Fishing Hoax", med syfte på vissa leverantörer.
                      I detta ingår t.ex att köpa ett lågkvalitetsspö från en tillverkare för 50 spänn och sedan ta ut sådär 1500-2000 spänn i slutledet under förespegling att det man köper är så fint så fint.
                      Gärna inlindat i något fint namn..(Nej tänker inte nämna något här), men det du som konsument får betala är leverantörens glättiga annonsering t.ex med överpriset du betalar..

Var i en liten diskussion med en kille om garantier. Han tyckte livstidsgaranti från en viss leverantör var jättebra då han kunde knäcka sitt spö efter ett par år och sedan få ett helt nytt i utbyte. Liksom totalgaranti.
                      Det han då inte förstod är att han de facto redan betalat sitt spö två gånger vid första inköp, och att "garantin" egentligen inte var värd ett enda jota eftersom leverantören bara ger honom det andra spöt han redan betalt för från början. En tilverkare kan ju aldrig garantera att kölparen inte är ett klantarsel som trampar av sitt spö någon gång i framtiden.
                      I mina ögon är det inte en garanti, utan en köpt försäkring.
                      Det vore som om t.ex Volvo skulle garantera dig en ny bil ifall du kör in din bil i en bergvägg om tio år. kan du hävda garanti i ett sånt fall??. Knappast. För när det gäller bilar finns försäkringsbolag. Inte tillverkarens sak.
                      Så de tillverkare som har sådan "garanti" att du kan få ett helt nytt spö efter mycket lång tid oavsett orsak till spöbrottet, eller en passande ersättare till det knäckta spöt..Tja..Han har blåst dig från början med ett fett överpris. Men accepterar du det, så visst..Bara du är medveten om detta faktum.

Och nu kom jag in på garantier också..(Tusan avd jag skriver idag)..

Det finns en lagstadgad garanti i Sverige på ett år. (Två år på vissa varor) Detta för att skydda konsumenten mot fabrikations eller tillverkningsfel.
                      Ett fabrikationsfel visar sig i stort sett omgående.
                      Om ett spö t.ex går av utan synbar anledning efter t.ex två år) Och du vet att du inte misshandlat eller skadat spöt på något sätt) , så är det ALDRIG fabrikationsfel. Utan troligen dålig eller slarvig grundkvalitet helt enkelt. Spöt är dåligt eller slarvigt byggt från början. (Men mänskliga faktorn kan ju också spela in vid t.ex ett spöbygge..Den enskilde som bygger kan slarva)

Kassa spön kommer tyvärr ofta från synbart seriösa leverantörer, men som i verkligheten ingår i "The Big Fishing Hoax". Det trista är att vissa sådana märken faktiskt är populära bland fiskare som tror sig köpa bra grejjor bara för att märket är populärt eller syns mycket i reklamen.

Nåja..Orkar inte skriva mer idag.. Hoppas att jag väckt någon i alla fall till lite insikt och förnuft..
                      För jag vill att alla ska vara medvetna kunder som vet vad dom köper oavsett billigt eller dyrt, och som inte ska behöva känna sig lurade när dom köpt sig en pryl i vårt gemensamma intresse..Nämligen sportfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 205 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B