Biltemas Wobblers ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltemas Wobblers ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Allt som du skriver är korrekt. Men det som jag skriver är ganska utbrett. Inte bara inom fiskeredskap branschen: kläder, kosmetika, livsmedel, etc. Att alla mellanhänder vinner så jätte mkt, att tillverkarens pris är nästan betydelselös i sammanhanget, det vill säga max 15% av slutpriset.

Det med exemplet som jag tatt upp, jag har sett hos alla stora butiker. Inga namn, men nästan alla butiker i Malmö, Lund och Helsingborg. Och även vissa på Internet. Alltså det som du skriver om seriositet i branschen kanske är rätt, men då dessa seriosa butiker är ytterst få. Jag har inte stött på en fiskebutik som inte gör det. Inte med alla varor men med vissa.

Och när du skriver om 2,0 - 2,2 marginal, menar du 200 - 220%?
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

köpte 2 st biltema wobblers för ca 2 år sen ... Den ena hade ingen gång alls (även fast jag bröt i nosöglan) och den andra fick ja en liten gädda på (max 1,5kg), när jag lyfte den i tafsen så lossnade kroken gäddan satt i ... Efter det blev de sop-påsen för de dragen ...

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
        Allt som du skriver är korrekt. Men det som jag skriver är ganska utbrett. Inte bara inom fiskeredskap branschen: kläder, kosmetika, livsmedel, etc. Att alla mellanhänder vinner så jätte mkt, att tillverkarens pris är nästan betydelselös i sammanhanget, det vill säga max 15% av slutpriset.

Det med exemplet som jag tatt upp, jag har sett hos alla stora butiker. Inga namn, men nästan alla butiker i Malmö, Lund och Helsingborg. Och även vissa på Internet. Alltså det som du skriver om seriositet i branschen kanske är rätt, men då dessa seriosa butiker är ytterst få. Jag har inte stött på en fiskebutik som inte gör det. Inte med alla varor men med vissa.

Och när du skriver om 2,0 - 2,2 marginal, menar du 200 - 220%?
        Jo det saknas seriositet i de flesta brancher. Men på sikt tror jag det kommer märkas kraftigt i t.ex fiskebranchen som är en entusiastbranch där konsumenterna förhoppningsvis kommer ställa högre krav om dom blir mer medvetna, så att rufflarna på sikt får det svårt.

Med 2,0 menar jag dubbelt mot inköpspriset. (100% påslag..Typ 200 spänn in o 400 spänn ut) 2,2 är 100% + moms.

Kommentera

Ursprungligen postat av SpYke
          köpte 2 st biltema wobblers för ca 2 år sen ... Den ena hade ingen gång alls (även fast jag bröt i nosöglan) och den andra fick ja en liten gädda på (max 1,5kg), när jag lyfte den i tafsen så lossnade kroken gäddan satt i ... Efter det blev de sop-påsen för de dragen ...
          Det är rätt det som du säger. En vän till mig hade köpt sådana wobbler bara pga. han spinnfiskar sällan. Vissa av dessa wobbler hade lite problem: antingen med gången eller krokarna och fjäderringarna. Men efter att han ställde in nosöglan, och att han bytte krokar och ringar blev han ganska nöjd. Men kvalitèn varierar kraftigt på dessa wobbler. Jag skulle inte rekommendera de. Märkeswobblerna har jämnare kvalitè.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
            Jo det saknas seriositet i de flesta brancher. Men på sikt tror jag det kommer märkas kraftigt i t.ex fiskebranchen som är en entusiastbranch där konsumenterna förhoppningsvis kommer ställa högre krav om dom blir mer medvetna, så att rufflarna på sikt får det svårt.

Med 2,0 menar jag dubbelt mot inköpspriset. (100% påslag..Typ 200 spänn in o 400 spänn ut) 2,2 är 100% + moms.
            Men även 100% påslag har jag svårt att acceptera. Men i vissa fall jag kan göra det. Bara att det inte gäller hela sortimentet. Men att komma upp i 275% påslag (som i mitt exempel) tycker jag att det är helt kass.

Jag vet att det kostar multum att hantera sakerna (köpa in, magasinera, lokalhyra, lön, lån, etc). Men ändå. Min syrra har egen butik (fast hon säljer ost, viss pålägg och andra delikatesser). Hennes marginal är sällan upp i 2,2. Men hon säger själv att det är svårt att leva på det som hon tjänar fast hon försöker hålla priserna nere och att hon ger ofta rabatt till flesta av kunderna som köper mer. Kunderna blir inte flera så fort som hon skulle behöva.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
              Men även 100% påslag har jag svårt att acceptera. Men i vissa fall jag kan göra det. Bara att det inte gäller hela sortimentet. Men att komma upp i 275% påslag (som i mitt exempel) tycker jag att det är helt kass.

Jag vet att det kostar multum att hantera sakerna (köpa in, magasinera, lokalhyra, lön, lån, etc). Men ändå. Min syrra har egen butik (fast hon säljer ost, viss pålägg och andra delikatesser). Hennes marginal är sällan upp i 2,2. Men hon säger själv att det är svårt att leva på det som hon tjänar fast hon försöker hålla priserna nere och att hon ger ofta rabatt till flesta av kunderna som köper mer. Kunderna blir inte flera så fort som hon skulle behöva.
              Ost är ost och kan inte lagras..Eller..??

I fiskebranchen är det normalt dubbelt påslag på de flesta grejjor.
              På småsaker som beteslås o.s.v. kan det i vissa fall vara både 2-3 eller 400%. Men för en grej som kostar en tia i slutet ändå trots fetpåslag, så är det ändå inget att lalla om. Butiken måste ju få en chans att gå runt.
              Ekolod t.ex är ett skämt. Får du som handlare i Sverige tillbaks momsen, så får du vara glad.
              Din syrra vet hur det är att driva rörelse i Sverige, så lyssna på henne.

Men nåja..Det här kan vi älta till leda.

Vill bara slutligen säga till alla att ni ska vara försiktiga med att gå på vissa annonser. En sak kostar vad den kostar och snack om "egentligen" o.s.v. är ox-skit..Och det allra fulaste är de som dubblar ett pris o sedan säger att det är 50% rea o säljer till ordinariepris under förespegling om nedsatt pris..JoJo..

Kommentera

Någon som har koll vilken tillverkare det är som biltema använder sig av? När det gäller deras Wobblers.

Jag är nämligen på jakt efter några färger som dom inte verkar ha längre i butiken. Dessa 2 nedan är dom jag helst är ute efter.

Kommentera

Tycker de verkar röra sig okej i vattnet, men hur de håller vid eventuell gädda vet jag inte. Vet däremot att på de 2 som min polare köpte var krokarna rena skämtet.

Kommentera

E man lite "prylbög" så vill man inte ha biltemawobblers bara för att det står biltema på dem...

Då lägger man heldre till lite pengar o får en dyrare som det tex står rapala på.
                    .
                    Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Att man får dåliga krokar även på dyra wobbler är ju tyvärr mer regel än undantag. 300 kr för en Pig och det första man får göra är att byta till Owner. Nu mer har väl dock Pig:arna Owner ST36 som orginal, sen CWC äger det betet.

Ang Biltemas beten, så har jag tre stycken. De har gett fisk, men jag har inte samvete till att jag står med Biltemas wobbler, när jag har boxarna fyllda med "märkesbeten". Att sedan folk kan fiska uteslutande med Rapala, det är för mig lika konstigt. Rapala har ungefär samma status hos mig som Biltema eller Conrad (som jag heller inte använder, de är ju Bomber-kopior...) sån e jag...
                      Team El-Ge Småland
                      http://nizzeofredde.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 074 visningar
                      0 gillar