Konsekvent betesval, dumt eller smart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konsekvent betesval, dumt eller smart?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ta bort bakre kroken på dom sjunkande och använd fjäderringen till att förlänga främre kroken lite.. Annars simmar den bara rakt fram, men gör du som ovan så får den tom yvigare gång än flytvarianten : )
    Vill ha båt!

Kommentera

Idag köpte jag en ny Zaltwobbler iaf!
      Mellanstorleken (14cm) , flyt (35g), Gäddspräcklig till färgen.

Den 15okt har min fiskeaffär en officiell "Zalt-dag". Det kommer en representant som ska promota deras wobblers och de kommer förmodligen att ha fördelaktiga priser.
      Eftersom jag endast fiskar gädda med Zalt !!OCH INGET ANNAT!! så blir det nog till att storshoppa då.

När vi fiskade i Söndags satt en ljusgrön Zalt på taffsen konsekvent och det gav mig den största (5kg) gäddan och flest (4 firrar).
      Mina kompisar som hivade alla möjliga slags drag omkring sig och ständigt bytte beten blev helt enkelt efter

Kan väl tillägga att allt går bra för mig som skärgårdsrookie.
      Min 5kilosgädda i Söndags blev sonika peronligt rekord eftersom jag aldrig fiskat gädda tidigare. Har väl fått någon då och då hemma i norrland när man fiskat harr och öring, men aldrig med avsikt.
      Ambassadeur-rullen går som en klocka och betesboxen byggs på sakta men säkert med fler Zalt-wobblers.
      Jag har bytt ut mina kassa ABUståltaffsar (veka beteslås) mot Berkleys som har lindade wirelås och grova beteslås.

Jo just det, låter väl som en "fiskehistoria" men jag fick faktiskt en aborre på min ljusgröna 14cm Zalt i Söndags! Det var rätt fin, men absolut inte superstor. Tuffa rackare som attackerar ett byte som den med all sannolikhet skulle satt i halsen och kvävt sig själv med!.

Kommentera

Tja, fiskeguiden Dagge.J i Vättern kör konsekvent Zalt och nån jigg på Gurka så helt fel ute är du inte. Tycker nog att du skulle komplettera med en lip-gripper, lite knytbar wire(t.ex Tygerleader, Canelle och Pro-leader)samt lite kul-lager hakar samt några Storm jiggar.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Är det verkligen nödvändigt med en flytande och en sjunkande Zalt i samma färg?
          Köp ett par shadjiggar också så borde du klara dig fint till att börja med.
          Som autograf eller?

Kommentera

Jag saknar några 32 g UTÖ från BETE. Bättre än motsvarande Atom i alla lägen enligt min erfarenhet. Plocka bort den främre förstörda(!) kroken. Den är inte till någon nytta! En större krok där bak gör däremot nytta.

Lite spectratejp på draget tiltar hjärnan på gäddorna.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by Test005
              Mina kompisar som hivade alla möjliga slags drag omkring sig och ständigt bytte beten blev helt enkelt efter

Kan väl tillägga att allt går bra för mig som skärgårdsrookie.
              Min 5kilosgädda i Söndags blev sonika peronligt rekord eftersom jag aldrig fiskat gädda tidigare. Har väl fått någon då och då hemma i norrland när man fiskat harr och öring, men aldrig med avsikt.
              Ambassadeur-rullen går som en klocka och betesboxen byggs på sakta men säkert med fler Zalt-wobblers.
              Jag har bytt ut mina kassa ABUståltaffsar (veka beteslås) mot Berkleys som har lindade wirelås och grova beteslås.

Jo just det, låter väl som en "fiskehistoria" men jag fick faktiskt en aborre på min ljusgröna 14cm Zalt i Söndags! Det var rätt fin, men absolut inte superstor. Tuffa rackare som attackerar ett byte som den med all sannolikhet skulle satt i halsen och kvävt sig själv med!.
              Låter bra det där. Helt rätt att lära sig ett bete i taget.

Såväl borre som HÖ tar en zalt ibland

//K
              BJ@

Kommentera

Lipgrip, är de bra och lätta att använda?
                Såg att de hade nån modell på fiskeaffären.

I Söndags hade vi en håv i båten. Den var för liten och det tog också onödigt lång tid att få tillbaka fiskarna till vattnet om wobblern tjorvade in sig i håven när man skulle lossa fisken.

Jag är i övrigt skitnöjd med mitt lilla kompakta fiskekit. Zaltarna funkar bra än så länge och jag är mycket glad att jag köpte en spinnrulle istället för en stor haspel till mitt nya set!

Nästa större investering blir ett UL spö och tunn fireline. Det borde passa ganska bra tillsammans med en liten shimano jag har liggandes. Tänkt till aborrfiske med små jiggar.

Kommentera

Jodå, det är ganska lätt att lära sig använda lip-grip , glömde reservkrokar brukar vara bra att ha, om du skadar nån krok i nått botten napp.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ta med en vanlig tång och böj tillbaka krokarna istället. :]
                    Som autograf eller?

Kommentera

Nja, böja tillbaka krokar är en nödlösning, kroken är oftast slö efter rejäla botten napp och krokspetsen kan vara av...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 872 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57