matchande spö till amb 2500? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

matchande spö till amb 2500?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• matchande spö till amb 2500?

Hej,

Nu när ABU tar upp Amb. 2500 igen, vad ska man matcha den med för spö? Jag har letat i en evighet efter en lättspinn utrustning och är mycket nära att ge upp, finns det något vettigt lättspinnspö eller är jag hänvisad till att bygga själv på en flugspöklinga?

Jag skiktar på att använda grejorna till lätt havsöring, abborre samt evenutellt lite jigg.

(och nej, haspel är inget alternativ, jag får utslag av haspel, det är väl någon form av allergi skulle jag tro...)

/A

Haft samma problem som du men har nu hittat lite olika spön. Men vad söker du för längd och vilken betesvikt vill du ha. Styv eller mjuk klinga??

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Haft samma problem som du men har nu hittat lite olika spön. Men vad söker du för längd och vilken betesvikt vill du ha. Styv eller mjuk klinga??
      Jag har tänkt mig betesvikter 10 - 20 g, oftare lättare än tyngre, kanske 8-9 fot. Helst en klinga med lite spänst i men måste gå att ladda med en 10g och då blir det naturligt rätt mjukt. (därav tanken att bygga på flugspö klinga)

De ska vara en lätt utrustning, krävs tyngre beten har jag redan alternativ. (20 g går fint att hiva iväg med ett strike pro concept 7.6 - 150g + en trimmad 6500)

/A

Kommentera

Berkley har flera fina spön som är de viktklasserna. Varför inte nya skeletor! Lite längre spön klassade i 20-25 g finns det från många tillverkare. Men berkleys är fina...

Kommentera

Hej Anders. Har också varit i samma situation som du. Det finns lite att välja på i Sverige, så jag köpte klinga från www.mudhole.com i USA och byggde själv. Dom har ett rejält utbud och är bra och snabba att handla med.

Lundgrens ( www.lundgrensfiske.se ) har en del färdiga spön som kan funka. Kolla deras LF serie.

Om du väljer "engqvist" tips, så har jag ett Berkley Series One 9' 4-20gr 3-del som du kan få
          köpa billigt. Använt 2-3 ggr. 800kr?
          Senast ändrad av Ziggy; 2008-03-29, 20:04. Anledning: felstavad webbadress

Kommentera

Series One 9ft 4-20 passar den rullen utmärkt och är riktigt bra inom hela betesregistret. Jag använder själv det spöet till en 1500C för beten 5 - 20g. Visserligen är rullen allt annat än original, men kastlängderna i den kombinationen slår välkalibrerade haspelrullar med spön på över 10ft även när det blåser ollon.

Signa Salmon är ett annat bra alterrnativ om du vill ha ett spö med lite mer ryggrad. Det krokar öringarna bättre.
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggy Visa inlägg
              Hej Anders. Har också varit i samma situation som du. Det finns lite att välja på i Sverige, så jag köpte klinga från www.mudhole.com i USA och byggde själv. Dom har ett rejält utbud och är bra och snabba att handla med.
              Vad byggde du på för klinga? och hur blev resultatet? Jag lutar mer och mer mot att bygga själv....

Kommentera

Ett Sage 10' 6'' 7-28 gr och ett Lamiglas 10' 6'' 15-40 gr.
                Sage spöt är klassat som "medium/fast", är lätt, spenstigt och en dröm att köra fisk på. Kastar 7gr med elegans. Det bästa spö jag har haft.
                Lamiglas spöt är kraftigare och klassat som "fast" och är lite brutalare. Båda används mest till HÖ fiske.Jättenöjd!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggy Visa inlägg
                  Ett Sage 10' 6'' 7-28 gr och ett Lamiglas 10' 6'' 15-40 gr.
                  Sage spöt är klassat som "medium/fast", är lätt, spenstigt och en dröm att köra fisk på. Kastar 7gr med elegans. Det bästa spö jag har haft.
                  Lamiglas spöt är kraftigare och klassat som "fast" och är lite brutalare. Båda används mest till HÖ fiske.Jättenöjd!
                  Är detta stealhead klingor eller flugspöklingor?

/A

Kommentera

Stealhead.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar