Jiggspö och rulle för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggspö och rulle för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggspö och rulle för gädda

Hej på era alla.

Jag är sugen på att köpa en jiggutrustning för gädda. Det jag tänker fiska med är curlytails, shadar och liknade ex relax i storlek 15-23cm. Kanske 15-30gr huven eventuellt större.

Det jag undrar är vad ska jag kika på för spö? Jag vill ha rejäl ryggrad och troligtvis med haspel. Jag tänker mig 7fot men hör gärna synpunkter på detta.
    Spöt behöver inte palla hell-tail, bull dawgs och liknade, det har jag utrustning, för utan ska användas till "vanliga gäddjiggar".

När det gäller haspel rullar är jag förlorad och behöver hjälp med, storlek (jag vet att det ska anpassas till spö men gärna en liten fingervisning), märke, fram- eller bakbromsad osv.

Jag läste artikeln om jiggfiske efter gädda av Mr.Gädda och hans utrustning verkar vettig. Men gärna fler åsikter och synpunkter!!!

All hjälp mottages med öppna armar!!!!

Till mina "lättare" jiggar använder jag ett Berkley Skeletor 9 fot 15-40 gram som jag tycker är väldigt lätt och med känslig topp så att man registrerar huggen bra. Men jag blev nästan lite sugen på att prova ett kortare spö när jag läste artikeln..... Den nyaste modellen av Skeletor ser ju lite spejsad ut med sina hål i handtaget men det är riktigt skönt och jag är nöjd med det.

Av rullar så tycker jag att Tica Taurus är en finfin rulle, jag har en i storlek 3000 och sen så får man ju med en spole i storleken större också. Kostar ju en slant men har riktigt bra linuppläggning och en väldigt jämn broms. Min är köpt på eBay från Malaysia så jag fick den lite(ganska mycket) billigare.

Jag tycker om TufLine XP som spunnen, 0.20 mm har jag använt en del och den håller 10 kg eller nått sånt tror jag. Även Spiderwire Stealth i lite grövre dimension typ 0.25 har jag använt när jag kastat tyngre jiggar och gummibeten med ett styvare spö.

Jag kör väldigt mycket med gummibeten i olika storlekar och former, tycker att det är de bästa alround-betena för gädda. Allt från 10 cm Relax-jiggar till 45 cm Mega Curltails.

Edit: Man behöver ju inte nödvändigtvis "jigga" jiggen. Jag kör ofta med endast 10 grams skalle till stora 25 cm´s Shadjiggar och med 1 eller 2 extra trekrokar på jiggkroppen så är det ett perfekt spinnbete som kan ryckas och knyckas, bottenstudsas eller bara spinnas hem i jämn takt. Med så lätt skalle så är det ju meningen att det inte skall sjunka så fort, eller att man kan jigga den väldigt grunt också.
    Senast ändrad av Da_Moose; 2008-07-22, 08:33.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Till mina "lättare" jiggar använder jag ett Berkley Skeletor 9 fot 15-40 gram som jag tycker är väldigt lätt och med känslig topp så att man registrerar huggen bra. Men jag blev nästan lite sugen på att prova ett kortare spö när jag läste artikeln..... Den nyaste modellen av Skeletor ser ju lite spejsad ut med sina hål i handtaget men det är riktigt skönt och jag är nöjd med det.

Av rullar så tycker jag att Tica Taurus är en finfin rulle, jag har en i storlek 3000 och sen så får man ju med en spole i storleken större också. Kostar ju en slant men har riktigt bra linuppläggning och en väldigt jämn broms. Min är köpt på eBay från Malaysia så jag fick den lite(ganska mycket) billigare.

Jag tycker om TufLine XP som spunnen, 0.20 mm har jag använt en del och den håller 10 kg eller nått sånt tror jag. Även Spiderwire Stealth i lite grövre dimension typ 0.25 har jag använt när jag kastat tyngre jiggar och gummibeten med ett styvare spö.

Jag kör väldigt mycket med gummibeten i olika storlekar och former, tycker att det är de bästa alround-betena för gädda. Allt från 10 cm Relax-jiggar till 45 cm Mega Curltails.

Edit: Man behöver ju inte nödvändigtvis "jigga" jiggen. Jag kör ofta med endast 10 grams skalle till stora 25 cm´s Shadjiggar och med 1 eller 2 extra trekrokar på jiggkroppen så är det ett perfekt spinnbete som kan ryckas och knyckas, bottenstudsas eller bara spinnas hem i jämn takt. Med så lätt skalle så är det ju meningen att det inte skall sjunka så fort, eller att man kan jigga den väldigt grunt också.
      Idag 09:08

Du upplever inte att Skeletor spöt blir vekt vid mothugg eller att det upplevs "svajigt" då kastvikten bara är 15-40g och spöt 9 fot?

Nu har jag inte känt på det spöt själv men jag har ett gammalt cantana hemma på 9 fot och med den kastvikten som jag tycker blir alldelens för svampigt då jag kör med 15cm relax och 22gs huvud.

Kommentera

Det är väldigt spänstig klinga i Skeletor-spöt så jag har inte upplevt det som något problem.

Men det skulle vara kul att testa på ett kortare spö och se hur stor skillnad det är i känsla.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Det är väldigt spänstig klinga i Skeletor-spöt så jag har inte upplevt det som något problem.

Men det skulle vara kul att testa på ett kortare spö och se hur stor skillnad det är i känsla

Då ska jag kika på ett sånt spö.

Jag är också lite inne på kortare spö. Jag tror det är en jerkskada, det är så bekvämt i båten med ett kortspö och ibland inbillar jag mig mer känsla.

Kommentera

Nu har jag kollat på några spön som verkar intressanta dessa är:

SavageGear Boner 8'6 20-60
            Savage Gear Jig n' Spin 8' 12-40g
            Savage Gear Extreme Spinn 7' -80g

BFT Walker jig heavy 8' 10-50g
            BFT Walker jig x-heavy 8' 20-70g

Sedan undrar jag om Dragonsspöna, men vilken modell är det då som passar bäst?

Har ni några synpunkter på dem? Är det något Ni tycker skulle funka bra för gäddfiske? Jag är lite osäker på hur långt spö jag ska satsa på och vilken kast vikt. Jag gillar korta styva spön men vad är bäst till jigg?

Kommentera

Jag kör BFT spöna på abborre å gös å jag måste nog säga att det e dom skönaste spöna jag haft när det gäller jiggspön.
              Grym kontakt i dom spöna!!!

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
              Nu har jag kollat på några spön som verkar intressanta dessa är:

SavageGear Boner 8'6 20-60
              Savage Gear Jig n' Spin 8' 12-40g
              Savage Gear Extreme Spinn 7' -80g

BFT Walker jig heavy 8' 10-50g
              BFT Walker jig x-heavy 8' 20-70g

Sedan undrar jag om Dragonsspöna, men vilken modell är det då som passar bäst?

Har ni några synpunkter på dem? Är det något Ni tycker skulle funka bra för gäddfiske? Jag är lite osäker på hur långt spö jag ska satsa på och vilken kast vikt. Jag gillar korta styva spön men vad är bäst till jigg?

Kommentera

Team Dragon > 47 gr, skit i allt annat, bättre spö hittar du inte. Jag har BFT och Fox och oändlig skara spön vars tillverkare ljuger om kastvikter... Gud vet hur mycket pengar kastade jag på värdelösa spön.

Kommentera

Jag kör mycket jiggfiske med StrikePros 7,6 upp till 150 gram. Det är perfekt till den typen av jiggfiske, när vi fiskat Rügen körde vi i princip enbart med jigg och en hetsig teknik då krävs det rejäla men samtidigt lätta spön. Har drillat flera + 10 gäddor på det spöt och är helnöjd.
                  Dock är mitt spö för multi men jag misstänker att även haspelvarianterna är riktigt bra spön, jag tror på 7,6an 110 gram.

edit; Fast jag hittade inga gröna haspelspön när jag kollade CWCs hemsida. Finns dom inte längre?
                  Senast ändrad av KG?; 2008-10-02, 16:27.

Kommentera

du ska lätt ha savage-gear jig n' spin, 8fot i den vikt klass du tycker e lämplig, jag tycker att de är ett av de skönaste spöna på marknaden för ett bra pris, ska köpa ett sånt för gös/gädda så fort jag får pengar,
                    rulle så kan du ju ha de märket som du tycker om själv, shimano, daiwa eller nån skön abu rulle, så länge du trivs så är de lugnt
                    fiska? Javist

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta