U-L-set?? vad betyder det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

U-L-set?? vad betyder det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• U-L-set?? vad betyder det?

Vad menas med förkortningen U-L sett det i endel sammanhang nu med fattar noll.

Ursprungligen postat av outlaw_82 Visa inlägg
    Vad menas med förkortningen U-L sett det i endel sammanhang nu med fattar noll.
    Ultra Light alltså extremt lätta beten och ofta har dessa spön en maximal kastvikt på 15-18gr och rullarna är extra små och gjorda för linor på max 0,20 mm (nylonlina) ofta används idag flätlinor i dim 0,08 -0,12mm.

Så riktigt lätta grejor för mest jiggfiske eller små wobbler eller andra spinnbeten mest efter abborre, ädelfisk men också många gäddor gillar små beten och då blir det en spännande stund då dessa spön är ganska mjuka

Kommentera

Jag tycker att UL används lite väl löst numera. Jag tycker att man inte fiskar riktig UL förrän man använder spön med max kastvikt 10 gram eller gärna ännu lägre. Över 10 gram = Lätt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
        Jag tycker att UL används lite väl löst numera. Jag tycker att man inte fiskar riktig UL förrän man använder spön med max kastvikt 10 gram eller gärna ännu lägre. Över 10 gram = Lätt fiske.
        Håller med!
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
          Håller också med, 15-18 gram är väl lätt fiske? klass 1 enligt mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Ultra Light alltså extremt lätta beten och ofta har dessa spön en maximal kastvikt på 15-18gr och rullarna är extra små och gjorda för linor på max 0,20 mm (nylonlina) ofta används idag flätlinor i dim 0,08 -0,12mm.

Så riktigt lätta grejor för mest jiggfiske eller små wobbler eller andra spinnbeten mest efter abborre, ädelfisk men också många gäddor gillar små beten och då blir det en spännande stund då dessa spön är ganska mjuka
            Tack för era svar. Nu förstår ja till 100 vad det betyder. Skönt att vara på banan igen heheh

Kommentera

mitt ul går upp till 12g får man en 2kg regnbåge som jag fick i en bäck då blir det lite sport i fisket tog nog 10 min att drilla

Kommentera

Jag håller med om att UL är lite för tungt (brett) begrepp idag. UL för mig är upp till 10 gram, men jag tror att de flesta har störst användning för spön som är upp till runt 15-20 gram. Det är den storleken jag rekommenderar nybörjare att köpa, istället för de typiska klass 2-3 spöna som annars verkar vara standardköp när folk ska nöjesfiska.
                Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Tycker att det fokuseras fel på just UL, max-vikten är inte det intressanta utan just min-vikten. Att spöt skall klara 2-3g drag är i mitt tycke mer intressant än om maxvikten är 10,12 eller 15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta  
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57