havsöringsspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

havsöringsspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• havsöringsspö

Tja!

Funderar på ett nytt spinnspö för havsöringsäsongen som min ambassadeur kan vila sin fot på. Problemet är att marknaden verkar mycket tunnsådd på 9-10 fots spinnspön med kastvikt mellan ca 7-30 gr. Vill ha ett smäckert gärna mjukt spö för havsöringens bångstyriga rusningar i kombination med superlina. Någon som har tips? Scierra och Sjösländan har modeller, men det sistnämnda upplevs ha för kort butt för effektivt spösvingande vid kust (felkonstruerat?).

Gudieline har en 10.6-fotare...fast det är klart 4 papp är ju mycket pengar...http://www.guidelineflyfish.com/

Kommentera

Tack för tipset Hippo, men 4 loppor är lite väl saftigt för ett spö, ingen som testat Fenwicks spinnspön, men dom kostar väl också en vacker slant. Lutar åt ett scierra.

Kommentera

Har ett par Fenwick haspelspön (Black Nighthawk) och de är superfina. Har dock upptäckt att det finns "två varianter" av Nighthawk varav den ena har en djup helaktion medans den andra är mer svenskt lagom. Lagomvarianten har jag i 9,6 fot med rek kastvikt upp till 20-gram och jag är stormförtjust i detta. Låg vikt och lagom mjukt för flätlina, kastar ett 15-20 grams drag otroligt fint. Sök här på F-snack så märker du att det babblats om dessa tidigare, åtminstone från min sida.

Kommentera

Hippo, du har bra smak, har ett själv ett 10 fots Guideline Outcast haspel teleskopspö, Olivfishing har själv fått se det i aktion i sommar, så jag tycker nog att man inte skall snåla på spön...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hippo bra smak?! Klart han har, han kör ju Ambassadeur (ibland)!

Fenwicks Nighthawk kan jag oxå rekommendera. Tack vare en viss flodhäst kunde jag skaffa det till ett mycket överkomligt pris. Spöt är skitfint helt enkelt!

Jag kan oxå rekommendera Sjösländans spön. Till spinnfisket har jag ett 10 fots >25 gram. Det är som gjort för HÖ fisket. Priset är ju rätt OK oxå, kanske en 1000-ing eller så.

Min uppfattning att spön för 3000 - 4000 är inte värda pengarna.
            Jag köpte, på rea, ett Shimano Diaflash. Katalogpris ca. 3000spänn. Jag gav 1350 riksdaler. Spöt är riktigt bra men 3000 pistoler vete fan...

Kommentera

Folk pungar med lätthet ut 4kkr för ett par slalom skidor så varför inte ett spö?
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Originally posted by Alessandro
                Folk pungar med lätthet ut 4kkr för ett par slalom skidor så varför inte ett spö?
                För att man kan inte åka skidor på ett fiskespö?

Kommentera

Yepp Åsis jag har skitgod smak, javisst skall det vara ambisar...Calcuttorna kan man ha då å då under smörfisken efter småsnipor, men när det verkligen gäller så ska det vara gjutjärnsrullar..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 689 svar
                  369 254 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Westley Richard  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30