Vertical jigging..HJÄLP! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jigging..HJÄLP!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
    ...aktionen skall vara progressiv men absolut inte soft... Betten från framförallt gös kan vara blixtsnabba, då måste det sas finnas kraft i klingan att svara med. LC spöet är en fullträff, designad just för detta. Stora problemet med ett flertal spön som "marknadsförs" som VJ spön är just att de är för sladdriga i toppen. Spön som i många fall är utmärkta att jigga med är helt "kass" att köra VJ med, just pga för mjuka toppar... Svårt att beskriva sånt här med ord men så enkelt att känna i verkligheten.
    Hej Jan "JigMaistro" O.; Inte för att jag begriper vad du menar med "progressiv aktion" hos ett spö, men jag anar att det är något i stil med med "snabbtaperad klinga" som fabrikanterna uttryckte det förr.

Vid jigfiske har jag gillat 7- och 8-fots Berkley Phazer och Berkley Lightning samt föregångaren Berkley Parametric bland jigspön sedan nödåret 1967. Under senare år har Shakespeare Ugly Stik Lite Graphite som exempelvis det oerhört spänstiga, 6-fots SP1160-2M vunnit mitt hjärta och forcerat Gösar under vår och sommar att provsmaka mina Salty Beetle och Shimmy Shad mjukisjiggar. Förr var det bara vita och gula Marabou jiggar och fiskstrimlebetade bucktailjiggar som kunde få några större Gösar att lämna kompisarna runt grynnorna...
    Go for the Big Ones & Merry X-Mas!
    Old Firehand

Kommentera

...förklarar gärna, progressivt som Blå Tåget eller Nationalteatern... det var väl inte så svårt...

//J
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Jan "JigMaistro" O.; Inte för att jag begriper vad du menar med "progressiv aktion" hos ett spö, men jag anar att det är något i stil med med "snabbtaperad klinga" som fabrikanterna uttryckte det förr.

Vid jigfiske har jag gillat 7- och 8-fots Berkley Phazer och Berkley Lightning samt föregångaren Berkley Parametric bland jigspön sedan nödåret 1967. Under senare år har Shakespeare Ugly Stik Lite Graphite som exempelvis det oerhört spänstiga, 6-fots SP1160-2M vunnit mitt hjärta och forcerat Gösar under vår och sommar att provsmaka mina Salty Beetle och Shimmy Shad mjukisjiggar. Förr var det bara vita och gula Marabou jiggar och fiskstrimlebetade bucktailjiggar som kunde få några större Gösar att lämna kompisarna runt grynnorna...
      Go for the Big Ones & Merry X-Mas!
      Old Firehand
      www.trumman.com
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Väntar på walkers nya up to 40g. Det borde vara styvt nog. Sen undrar jag varför ni fiskar mest med multi? typ Daiwa Viento och den billigare varianten. Är själv sugen på den billigare varianten. I tyskland och holland, ser jag dom flesta använder sig av haspel. Men det borde vara lättare o styra elmotorn, med en multi tack vare twitchin bar funktionen.

Hej OF. Var hittar jag dom jiggarna? Är bara nyfiken på hur dom ser ut.
        Finns ju hundratals olika märken idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
          Väntar på walkers nya up to 40g. Det borde vara styvt nog. Sen undrar jag varför ni fiskar mest med multi? typ Daiwa Viento och den billigare varianten. Är själv sugen på den billigare varianten. I tyskland och holland, ser jag dom flesta använder sig av haspel. Men det borde vara lättare o styra elmotorn, med en multi tack vare twitchin bar funktionen.

Hej OF. Var hittar jag dom jiggarna? Är bara nyfiken på hur dom ser ut.
          Finns ju hundratals olika märken idag.
          Hej Hasse 69; Vid vertikalt jigfiske, där den personliga kastförmågan är försumbar, har den fiskande bättre direktkontakt med betet om han (hon) jigfiskar med kort, styvt spö och multiplikatorrulle. Vid vertikalt jigfiske med haspelrulle går linan över bygeln och i 90 graders vinkel mot spolen, vilket medför att den med betet önskade direktkontakten väsentligt reduceras.

Vita och gula maraboujiggar har sedan många år tillbaka varit populärt bland jigfiskare i USA. Shimmy Shad och Salty Beetle är mjuka plastjiggar som tillverkas av Bass Buster, JWA i USA. Vill du köpa några av dessa för att testa vid jigfiske efter Gös kan du kontakta Lundgrens Fiskredskap, Stockholm, tel. 08-102122.
          Go for the Big Ones & Merry X-mas!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
            ...förklarar gärna, progressivt som Blå Tåget eller Nationalteatern... det var väl inte så svårt...

//J
            Hej Jan O.; Med "snabbtaperad spöklinga" avsåg jag en snabbt avsmalnande spöklinga...ett vanligt begrepp före missväxtåret 1967. Å andra sidan kan vi vänta med detta till i vår när Gröna Lund öppnar. Då kan vi besöka Nationalmuseet och sedan kan jag be en Lotta ta dig i knät och åka Blå Tåget....
            Save the Big Walleyes for me!
            Old Firehand

Kommentera

Har fiskat VJ med både haspel och mulit, när bottenstrukturen är ojämn är en multi enklast att snabbt och enkelt korrigera djupet. Med en haspel är det jobbigare att korrigera djupet.
              Det är dock skönt med haspel om man sitter lite högre och det är flackare botten...... som med allt en smaksak. Jag kör multi som oftast, en EonSport och en Viento....
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
                Måste bara fråga hur du kan beskriva Walker som sladdrigt?
                Hej PU,

Jag skulle kanske uttryckt mig ännu vagare hör jag Var kanske dumt, men jag har för mig att jag upplevde att ryggraden i walker spöt var klen och att det bockade sig på ett sätt som jag uppfattade som sladdrigt/slappt när försäljaren drog i det. Men vem vet det kan ju mycket väl ha att göra med att försäljaren hellre ville sälja ett jaxon spö och jag hellre ville betala hälften Det är väldigt subjektivt vad man(jag) upplever och än mer subjektivt va man minns.

Peace
                När drar vi?

Kommentera

Jag förstod nästan det faktiskt
                  För mig är sladdrigt ett glasfiberspö för 99:- som man får med på köpet av en rulle för 49:- typ.....
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Har fiskat VJ med både haspel och mulit, när bottenstrukturen är ojämn är en multi enklast att snabbt och enkelt korrigera djupet. Med en haspel är det jobbigare att korrigera djupet.
                    Det är dock skönt med haspel om man sitter lite högre och det är flackare botten...... som med allt en smaksak. Jag kör multi som oftast, en EonSport och en Viento....
                    Men Andreas! Du har ju sagt till mig att du tycker "dyra rullar" är överreklamerat att det är spöt som är "dirigentpinnen" och rullen "bara ska göra jobbet" och så går du och köper dig en Viento?? Fast du kanske importerade den eller köpte den riktigt svinbilligt förstås..??

Är det värt tre gånger pengarna (om vi snackar svenska rekommenderade priser nu..) för en Viento verkligen? Kan man byta spole på den snabbt? Isåfall skulle man kunna ha den till lättjerk också?

I din artikel i fiskejournalen skymtar jag en megaforce och en shimano symetre 750Fi UL-haspel (som jag själv är kanonnöjd med - sitter på mitt odelade 6' Berkley skeletor 6-18 gram dropshot.) eller det kanske är någon VJ-polare som har dessa och visar på bilderna?

Jag är fast i VJ-träsket och vill satsa på en ordentlig utrustning nu... Jag skall känna på AMS-spöna inom kort (Jackie Farrona's) och enligt rykten skall klingorna i dessa spön likna Coppens väldigt mycket.

Vill f.ö tacka dig för att du rekommenderade mig Team Dragon till jiggfisket (med mera) efter borre.. Underbart spö!
                    Min blogg

Kommentera

Jag förstod nästan det faktiskt
                      För mig är sladdrigt ett glasfiberspö för 99:- som man får med på köpet av en rulle för 49:- typ.....
                      Hehe okay, det är ju en väldigt tydlig definition av begreppet Jag tänkte mg nog att man mer fick applicera det på sammanhanget...
                      När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard