Shimano SpeedMaster 7-28gr kan jag rekomendera,,,
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vertical jigging..HJÄLP!
Collapse
X
-
Ja, Shimano speedmaster 180 jigging/jerk upp till 28 gram är riktigt bra också. Tyvärr har det ingen trigger, vilket en del föredrar om man kör med spinnrulle/lågprofilare. Spöt var ju bäst i test i fiskefebers test tidigare i år. Jag har testat spöt själv med haspel och klingan är kanonfin.. snabb med ordentlig ryggrad.
Under tusenlappen kolla in dessa spön: Walker vertical, Savage gear vertical finesse
Topp of the line (1500 och uppåt) kolla in dessa: Fox luc coppens, AMS jackie farrona (ny serie i sverige inom kort), samt Shimano speedmaster.
Kommentera
-
Soft i toppen?.. du menar när du vertikalfiskar?... är det inte meningen att det ska vara soft i toppen?... hur tunga jigghuvuden använder du?Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägghar ett jaxon perseus 198cm -35gr mycket skönt,, lite för soft i toppen,, men i övgigt ett skönt spö
Kommentera
-
...aktionen skall vara progressiv men absolut inte soft... Betten från framförallt gös kan vara blixtsnabba, då måste det sas finnas kraft i klingan att svara med. LC spöet är en fullträff, designad just för detta. Stora problemet med ett flertal spön som "marknadsförs" som VJ spön är just att de är för sladdriga i toppen. Spön som i många fall är utmärkta att jigga med är helt "kass" att köra VJ med, just pga för mjuka toppar... Svårt att beskriva sånt här med ord men så enkelt att känna i verkligheten.
Ursprungligen postat av natito Visa inläggSoft i toppen?.. du menar när du vertikalfiskar?... är det inte meningen att det ska vara soft i toppen?... hur tunga jigghuvuden använder du?"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Jag har oxå ett Jaxon perseus, det fungerar. Har inte tillräckligt med erfarenhet för att säga vad det saknar men jag köpte det @ berras för 379 har jag för mig och för det priset tycker jag det va helt ok som första spö. Men det är nog inget om man ska "uppgradera". Jag valde mellan det och det här walker spö:t som jag upplevde som lite sladdrigt (och dubbelt så dyrt).När drar vi?
Kommentera
-
Personligen går jag åt styvare och styvare spön även till sedvanligt jiggfiske. Faktum är att många av vertikal och dropshot spöna är underbara även till sedvanligt jiggfiske efter t.ex. abborre. Perfekt känsla och lätt att styra jiggen när man jagar trög bottentryckande vår eller senhöst abborre t.ex. Jag jiggar abborre med ett Skeletor 2 6' dropshot respektive ett Team Dragon och de fungerar utmärkt. Team Dragon spöet till lite tyngre skallar och Skeletor 2:an upp till 12-15 gram.Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg...aktionen skall vara progressiv men absolut inte soft... Betten från framförallt gös kan vara blixtsnabba, då måste det sas finnas kraft i klingan att svara med. LC spöet är en fullträff, designad just för detta. Stora problemet med ett flertal spön som "marknadsförs" som VJ spön är just att de är för sladdriga i toppen. Spön som i många fall är utmärkta att jigga med är helt "kass" att köra VJ med, just pga för mjuka toppar... Svårt att beskriva sånt här med ord men så enkelt att känna i verkligheten.
Ser nu verkligen fram emot att känna på Jackie Farrona (AMS) spöna... hoppas de kan ge LC en match i prisklassen.
Kommentera
-
Måste bara fråga hur du kan beskriva Walker som sladdrigt?Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 869 visningar