Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
JB eller Cardiff ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av petbonor Visa inläggKöpte min första jerkutrustning i fjol höst .Har inte fiskat extremt mycket men rullen låter som ett djäkla tröskverk(D.A.M). Fiskar mest med tyngre beten ca80g och uppåt.
Vad jag har förstått på alla trådar som jag har tittat på är det 5601JB som gäller.
Men hur står sig shimano cardiff i jämförelse? Den ligger ju i samma prisklass .Det är vänstervev och tumtangent som gäller.
Cardiffen köper man ju inte pga av utseendet den är ju ful så det räcker .
Då är ju Jb snyggare .
Sen vet ja inte om Cardidffen har synkronsiserad linspridning är ju hyffsat störrande å kasta med en rulle där linspridaren står still.
Själv kör ja en Record 50 som PA förstärkte backspärren på innan ja börja den har hållt hela året.
/Fredrik
Kommentera
-
Varför skulle jag inte kunna det?? Enligt all information jag fått från både leverantören och folk som är tekniskt insatta i ambassadeurerna (kan är inte speciellt insatt i tekniken - jag bara fiskar...Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inläggmascot : hur länge har du fiskat med den rullen ?
du kan inte rekomendera en rulle som du har haft i 2-3 veckor för du tycker den är skön och kastar extremt bra , då kan ja köpa en shimano eller daiwa för 5-6 tusen om man är ute efter känsla och lång kastande rulle. men om man är ute efter en jerkrulle som håller så köper man inte en sån rulle utan mer en rulle som är slitstark men kanske inte lika skön och kastar lika långt . Jag säger inte att predator är en dålig rulle eller håller dåligt utan undrar bara hur du kan rekomendera en rulle som du har haft i några veckor ,
) så är predatorn minst lika stark som JB'n.
Detta i teorin. I praktiken finns det ingen som kan bevisa det. Ungefär som att bevisa att en LED-lampa verkligen har 150.000 timmars brintid när den uppfanns för några år sedan...
I praktiken finns det bara ett sätt att göra ett test av vilken som håller längst. Låta samma fiskare fiska lika mycket och under samma förhållanden med båda rullarna till de säckar ihop - men inte ens detta är riktigt ärligt då vi alla fiskar på olika sätt och en rulle kan hålla längre för en fiskare och kortare för en annan. Saltvatten eller ej, regn eller torrt, betesvikter osv är också påverkande faktorer.
6 tusen skulle jag aldrig lägga på en jerkrulle. Det motsvarar ju näst intill priset för 3 st 5601c predator eller fyra stycken JB. Du betalar inte för livslängden i det fallet. Jag tror en trimsats för 2000 kr ger långt mer prestanda per krona isåfall!
Tänk också på den berömda smaken - som är som baken... ni vet.
God Jul på er fiskevänner!
Kommentera
-
I teorin ja men hur bra skulle inte revo inshore vara eller classic inshore enligt experterna ?
Du kan inte rekomderar en rulle som du fiskat högst en månad med bara för att experterna har sagt att den kommer hålla.
jag sa att om jag vill ha en rulle som är extremt skön och kastar extremt bra kunde jag lika gärna köpa en daiwa eller shimano rulle för ex antal tusen, men det är inte det man är ute efter i jerkfiske utan hållbarhet.
visst du kan säga att rullen är skön och kastar långt men du kan inte säga att den är hållbar och kommer funka perfekt som jerkrulle efter en månads användande .
Kommentera
-
Jag tror att gode Jens har blivit lovordat detta rulle av fler andra personer kanske Trumman vad vet jag det kan räcka långt ..Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inläggI teorin ja men hur bra skulle inte revo inshore vara eller classic inshore enligt experterna ?
Du kan inte rekomderar en rulle som du fiskat högst en månad med bara för att experterna har sagt att den kommer hålla.
jag sa att om jag vill ha en rulle som är extremt skön och kastar extremt bra kunde jag lika gärna köpa en daiwa eller shimano rulle för ex antal tusen, men det är inte det man är ute efter i jerkfiske utan hållbarhet.
visst du kan säga att rullen är skön och kastar långt men du kan inte säga att den är hållbar och kommer funka perfekt som jerkrulle efter en månads användande .
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
|
25 svar
3 325 visningar