Angående jiggspö!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående jiggspö!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angående jiggspö!?

Ska köpa mig ett jiggspö som jag ska använda till abborre.
    Jag har kollat lite på Bushwacker 7ft10-30, BFT Walker lite 6ft -30g samt BFT walker Jig Light 8ft 10-25g
    Undrar bara hur det är att drilla medelstora abborrar med ett spö som är gjort för jiggfiske? Är inte spöna väldigt styva å känns som en pinne när man har på fisk?
    www.amofishing.blogspot.com

Jag är helnöjd med mitt Bushwacker.
    Det kan även hantera lite tyngre jiggar än ett rent UL-spö och det tycker jag är bra.
    Skippa 8-fotare om det rör sig om rent abborrfiske, tycker 7 fot är perfekt.

Styvt spö = bättre kontroll
    Mjukt spö = roligare att drilla mindre fisk

Jag tycker bushwacker ger en fullgod upplevelse även med normala abborrar.

Svår balansgång (som i allt fiske) och ingen kan bestämma åt dig, bara rekommendera
    Senast ändrad av Spy; 2009-01-20, 10:41.

Kommentera

Special modeller för jiggfiske är lite styvare än tradionella spön fär lättare spinnfiske. Fördelen med detta är full kontroll på betet! Speciellt vår och höst när abborren inte är lika aktiv utan trycker på botten på lite djupare vatten så är föredelarna stora med ett lite styvare spö till jiggfiske. Att kunna långsamt studsa eller till och med släpa en jigg längs botten kräver ökad känslighet i spöt.

Jag kan varmt rekommendera följande spöserier tillverkade speciellt för jiggfiske..

Pezon & Michel Sinker Jig
      Team Dragon Pro Selection
      Berkley Skeletor II Dropshot
      BFT Walker Jig
      Savage Gear Pro Jig'n Spinn

Några spön jag själv provfiskat eller känt på i verkligheten, finns säkert fler specialmodeller därute utformade för jiggfiske...

En liten haspel (750-1500 storlek) och tunn flätlina 0.10-0.15mm själv gillar jag jiggfiske med gul lina då man ser slackhugg (hugg när jiggen sjunker med sträckt lina) lite bättre.

Jag själv använder just nu en Shimano Symetre 750Fi med 0.10mm Fireline eller SpiderWire Ultracast Invisi-braid 0.12mm på ett Berkley Skeletor Dropshot 6-18 gram mest av allt, det körs sommartid till 5-15 grams jiggskallar, spookar och poppers. Har även ett Team Dragon Pro Selection upp till 40 gram med en Shimano Nasci 2500 med 0.17mm Fireline till lite tyngre jiggfiske mest vår och höstabborre med 20-25 grams jigghuvuden.

Ut och ta storabborren i vår! Lycka till!
      Min blogg

Kommentera

Tack så mkt för svaren!
        Tror att det blir ett Bushwacker spö.
        www.amofishing.blogspot.com

Kommentera

Om du väntar lite till våren så kommer Savagear släppa ett nytt jiggspö som heter Drop shotting och är
          6,9" 5-20g, har ett hemma och jag dreglar redan, synd bara att det är en massa is överallt

Kommentera

Dropshot tekniken och spön till detta kommer nere från kontinenten där man fiskar mycket med denna teknik som är en variant av vertikalfiske med olika varianter av tackel. Levande beten i drachotackel, det vi i folkmun idag kallar för sink & draw kan liknas vid detta fiske som ofta kombineras/varieras med sedvanligt vertikal jigg fiske.

Spöna är styva med snabb toppaktion och funkar perfekt till det lätta jiggfiske efter framförallt abborre som vi bedriver i skandinavien.

Jag jiggar själv abborre med bl.a. ett Berkley Skeletor 2 6-18 gram dropshot och det funkar perfekt. Savage Gear spöt kände jag på nyligen och det funkar perfekt till detta fiske!

Vill du ha ett lite mer allround spö för mer än enbart jiggfiske eftrer abborre så bör du även titta på Savage Gears nya serie Jig n' spinn <30 gram. Prislapp runt tusenlappen.
            Min blogg

Kommentera

Dragon Pro Selection >42 gr, riktigt bra, du kommer att "läsa av" botten som med en ekolod. Otriligt bra spö, alla BFT Walkerjiggs hamnade på vinden.

Kommentera

Har ett bushwacker 10-30 7fot och ett 15-407fot. Underbara spön till abborren. Sting i det när du jiggar men ändå finfint när man får finare abborrar!

Kommentera

Har nu avvecklat en ultralätt och en lätt utrustning till abborrfisket och ersatt dessa med Team Dragon Pro Selection Silver Edition 7' <35 gram / Shimano Technium MgS 1500 med 0.16mm Sufix Performance Braid (mycket tunn i dimensionen,motsvarar 0.10mm på andra fabrikat). Spöt har en grymt snabb klinga med toppaktion som gör att jag nästan kan lämna ekolodet hemma vid långsam avsökning längs botten efter romstinna vårabborrar med 15-25 grams jiggskallar.. Utrustningen hanterar även alla mina poppers, spinnare, spookar och mina små abborr-wobbler perfekt!

Tror även det kan funka riktigt bra till t.ex kastfluga efter öring eller regnbåge med Bombarda och lite enklare flötmete efter abborre med löja i sommar...

Skaffade en extraspole som jag la 0.17mm Fireline på och vips så har jag en kanonsnabb utrustning att sjutsa iväg gäddspinnflugorna 40-50 meter med också...

Stort tack till jiggkungen Push-Up (Andreas Dybedahl) som introducerade mig i Team Dragon's underbara Pro Selection serie!
                  Senast ändrad av mascot; 2009-05-12, 21:33.
                  Min blogg

Kommentera

Jag kör med ett berkley series one skeletor 9fot 7-28g till allt jiggande efter abborre å gös, och nu även till gäddflugorna. Tycker spöt kastar bra och har en bra känsla. Klart värt att prova!!! funkar ju även bra till havsöringfisket...
                    / H

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn