ska ti mörrumsån i april o prova o fiska för första gången....någon som vet vilka spinnare som funkar bra där o vikter o sånt...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
bra spinnare som funkar i mörrumsån
Collapse
X
-
som sagt, vikt är helt beroende av vattenståndet. myran är kanon, nån av de tyngre varianterna. dock tycker jag att röda eller orange drag typ toby är bättre och lättare att fiska med i strömt vatten. dunka i botten och du kommer få fisk.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Linkan81 Visa inläggska ti mörrumsån i april o prova o fiska för första gången....någon som vet vilka spinnare som funkar bra där o vikter o sånt...
Spinnare väg 12 eller 18 gram med massa typ Reflex droppen , myran . Kan ju ta med dig nån tyngre om vattnet är högt .
Glöm inte att det är nylon lina som gäller
Var i mörrum i början på juni för 10 år sen då fick man inte fiska med drag över 20 gram va så lågt vatten .
/Fredrik
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inläggJa skulle köra med små blankdrag typ Tobys å
Glöm inte att det är nylon lina som gäller
/Fredrik
Off-topic men varför nylon? bestämmelser eller?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inläggOff-topic men varför nylon? bestämmelser eller?Senast ändrad av tuben; 2009-02-24, 07:11.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tuben Visa inläggfinns inga bestämmelser i mörrum om nylon. de rekommenderar dock lina med en dragstyrka på minst 8 kilo. men det finns en massa klassikt skitsnack om att man skall köra nylon i strömmande vatten, och i vissa vatten(t.ex nyköpingsån och älvkarleby) vill jag minnas att man måste fiska med nylon. jag har kört flätlina i mörrum 8 år i rad och vad jag kan minnas har jag totalt förlorat två beten varav ett som jag lyckades prickkasta upp i ett träd på andra sidan ån...How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Sportfiskebutiken nere i Mörrum säljer skitfula spinnare med gummikropp som jag inte minns namnet på. Finns i neongul och neonröd och kostar en spottstyver. Köpte ett par såna på rent jävelskap för ett par år sedan och det sög i 2 öringar bums på den gula varianten. Så dom har nu en given plats i min lilla mörrumslåda..
Utöver det har jag fått fisk på Toby och den mindre varianten av falkfish spöket. Rapala Countdown i organge/gul och fire tiger är beten som jag inte själv tagit fisk på, men som jag sett ge andra utdelning och därför tror stenhårt på. Dom fiskar dessutom tvärsäkert i strömmande vatten på öring i fjällen, men där kör jag mer neutrala färger och en storlek mindre.
För dom flesta förhållanden funkar skeddrag och spinnare med lite högre densitet bäst. Som tuben va inne på, grejer man kan dunka i botten. Men å andra sidan tog jag själv en lax på ett ytgående havsöringsbete som jag fiskade oregelbundet i ytan, det va på premiären för 2 år sedan. Sen har jag under ett par premiärdagar sett ett oräkneligt antal nybörjare stå och tokveva skeddrag alldeles nära ytan och dragit på fin fisk på det.
Angående val av lina skulle jag personligen aldrig få för mig att spinnfiska med nylon. Dom vatten där flätlina är förbjuden låter jag hellre bli att fiska i...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 218 visningar
1 gilla