Nybörjar frågor om spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar frågor om spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjar frågor om spön

Hej alla.

Som liten knatte fiskade jag en hel del men sen jag lånade ut min fiskeutrustning till en kompis som såklart tappade bort alltihop så vart det inge mer fiske. Nu ca 10 år senare tänkte jag det skulle vara kul att få komma ut igen.

Dock så hade jag väl ingen större koll på utrustningen då, och säkert ännu mindre nu så jag har lite frågor och funderingar kring detta.

Jag hade tänkt mig ett kort 6 fot spö för lätt transportering, men vad händer om man råkar få en gädda på några kilo på kroken med ett sådant spö, går det av som en tandpetare eller går det att få upp en liten större fisk även med ett så pass kort spö?

Sen angående vikten på beten, det settet jag tittat på är:

Catana 1000 RA rulle 5 års garanti
    CatanaBX 180 L spö 180 cm 2 delat och tygfodral
    Sufix 0,20 lina

Vad händer om man använder lite tyngre drag som 30-40g, nöter man ut spöt i onödan eller vad är det som sätter gränsen?

Som yngre så körde jag med nått billigt abu garcia tror jag det hette, och hade noll koll på vikter utan kasta med allt som låg i fiskelådan och det var iallafall fungerande innan det vart borttappat

Men nu ska jag göra om och göra rätt, och hoppas ni har lite svar på mina frågor, om det finns bättre set än detta för runt 1000-1300kr så godtas gärna sådana också.

Ha de!

Allt beror ju på vad du ska fiska efter, 1000 rulle är till för lätt fiske, 2500 för medel och 4000+ är för grövre fiske. Men visst kan man ta 10kg gädda på 1000 rulle, de gäller ju att trötta ut fisken och inte bara dra in den, för då finns de risk att saker gå isönder.

Spön brukar inte gå av så lätt, tar du en större fisk på ett väldigt litet spö är de linan och rullen som får lida mer än spöt. Spöt är ju styvt och ger fisken motstånd, den får hela tiden kämpa.

0.20 lina på 1000rulle ger dej inte så många meter på rullen, om du ska ha 1000rulle så tycker jag du ska ha max 0.15lina.

Det ska inte vara någon fara att kasta 10gram utöver spöts gränser, man får inte ta i lika mycket när man kastar iväg helt enkelt.

Kommentera

Ah, tackar så mycket för svaret, men då tror jag nästa att jag går över till lite större grejjer ändå, det skiljer ju inte mycket i pengar och man får ju då fler möjligheter på vad man kan fiska utan att behöva ha ena handen till avbitarn om man får stor napp .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
      25 svar
      3 333 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Chrispenborn  
      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02