Vilka jerkbaits bör man ha i sin låda?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka jerkbaits bör man ha i sin låda??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pig ska vara lite svårare. Men testar man aldrig så lär mig sig aldrig
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Nej jag tycker inte Píg är svårfiskad även för nybörjare!
      När jag började jerkfiska så fiskade jag med buster och piggen men som nybörjare tyckte jag piggen var mycket mer lättfiskad!
      Enligt min åsikt så får man inte lika mycket slaklina av den som man lätt kan få om man gör lite för hårda jerkningar med buster, och sen tycker jag även att den är lättare att få gång på!

Kommentera

Håller med föregående talare i att Pig är lättjerkad...

Sen tycker jag alla borde ha minst en Birkan Venom i sin box, speciellt dom gula.
        Och kanske en Top Bandit i nån mörk färg för dom verkligt grunda ställena.

Kommentera

Tycker oxå pigen e lättjerkad, har kommit bra överrens med den sen första kasten! Däremot tycker jag Mantan e j*****t överskattad, kastar sopigt, svår att kroka fisk på men det e klart.. Den e rolig att titta på!! Tycker dock att du bör ha nån Ace Joystick i lådan oxå och nåt swimbait typ Savagegear 4play kan vara väldigt effektiv när "vanliga" jerkar inte funkar!!

Skitfiske/Robban.

Kommentera

Är absolut ingen veteran men ett par gäddor har man lyckats lura.
            Jag tycker Buster Jerk är lätt att få en bra gång på samt att den finns i ett brett utbud.

Jag har haft bäst fiske på Bustern i färgerna C41 skitmört, C135 Brown Tiger och C47 Firebird
            Även Salmo Slider i en naturlig färg (Minns inte vad färgen kallas) har varit effektiv.

Har börjat tröttna på alla smågäddor man retar upp...Funderar på att övergå till Big Bandit för att kanske lyckas sålla något bland de allra minsta.

Senast idag tog jag en gädda på ca 1.5kg som högg så aggressivt på en Buster att den fick hamna på matbordet.

Kommentera

Ja en Big bandit kan vara effektivt på dom lite större!
              Dom större vill ju helst äta stora byten och sällan,
              åsså om det kommer en relativt stor fisk med lite skadad gång som big bandit kan de nog bli sugen!
              Enda problemet är att på sommaren står ju dom stora madamerna oftast på ett djup mellan 5-10 meter.
              Så det kan ju bli ett problem att nå med jerkbait,
              nån som vet en riktigt djupgående jerk?!

Kommentera

Jag rekommenderar en Orange Esox Lucius shallow, jag köpte en förra året för att få lite bättre kläm på jerktekniken (Den lyser i princip i vattnet). Den är inte den lättaste att jerka men den har helt klart blivit min favorit, dels för att den är lätt att se långt bort så man kan perfektionera jucken. Men även för att de flesta gångerna det hugger så ser man hela attacken (kanske kan vara en nackdel om man har dåligt hjärta.) Har skrämt livet ur polarn flera gånger då han oftare kollar på min jerk än sin egen . Jo den flyger jäkla gott på väg ut med.
                Skit fiske
                Behöver du något i Jönköping så gå till Fiskecenter

Kommentera

Hej,
                  du bör välja ett antal olika beten med olika egenskaper. Det är viktigare än att ha ett bete i många olika färger. Färg kan absolut vara viktigt, men det är betydligt viktigare att du fiskar med ett bete som fiskar på rätt djup och har rätt rörelsemönster. Vad som är rätt djup och rätt rörelsemönster varierar från dag till dag. Väldigt rovt och generellt kan man tänka sig att dela in betena i kategorier:

Gliders- Stalker, Buster, Duke, Deviator, Manta och många andra. Rör sig lätt glidande sida till sida. Fungerar ofta bra, finns i både shallow-varianter och mer sinking.

Irrationella beten- Pig Jr susp, Cisco, Undertaker, Retard och andra. Upplevs av en del som svårfiskade, är egentligen inte alls särskilt svårfiskade. Bara om man vill att de ska gå som gliders. Meningen med irrationella beten är att de jobbar både sida´sida och upp och ner. Många gånger är det lättare att få gädda att stiga på dessa beten än gliders.

Pullbaits- Suick, Bobbie bait, Sandcat. Rör sig i ett sågtandat månster. Viker inte ut mycket åt sidorna. Fungerar ibland mycket bra. Ibland inte. Har, än så länge, få anhängare i Sverige men är förstavalet bland muskyfiskare i Nordamerika.

Bellyflashers-Fat Flipper midget, Belly Buster, Troublemaker och andra. Vänder magen nedåt, glider inte ut så mycket i sidled. Många gånger otroligt bra och underskattat.

En egen kategori är jerkbeten försedda med tail, många gånger utklassar de traditionella jerkbaits.

Det finns en uppsjö andra beten som jag inte nämnt och alla beten är inte renodlade. En Stalker kan exempelvis fiskas extremt irrationellt, vilket gör att den mer avancerade jerkfiskaren väljer den före en Busterjerk som inte är lika mångsidig. En glider som Hellhound går också att fiska irrationellt. Fat flipper small går utmärkt att fiska hem som en vanlig vobbler, likaså Wesin jerken och Slider eller Fatso. Pullbaits går fint att trolla med...

Välj något bete från varje kategori och av lite olika färg, utöka sedan när mönstren för just dina vatten börjar visa sig.
                  Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ett grymt tips är nya super shallow dragen i färgen tånglake samt signatur dragen.
                    samt savegear 4 play bra swim bete och jerk...

Kommentera

Menar du Buster jerk super shallow så har dom funnits ute ganska länge, dock verkar dom inte säljas överallt.
                      Jag köpte min "skitmörten" nån gång förra sommaren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 219 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B