Multi eller haspel och vilket spö ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspel och vilket spö ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi eller haspel och vilket spö ?

Hejsan jag kan inte bestämma mig. Jag behöver litte rådgivning ska jag slopa min Haspel Rulle Shimano Super X och bytta till Multi rulle och isf så vad ska jag ha för spö ? och ska jag gå ända vägen till Jerkbait. vill fiska med beten från 40-100 gram. 50 gram till och då e de väll jerk men som sagt skriv så mkt tips som hälst.

Alla tips tar jag emot med glädje!

/mvh Calle
    Fish hard Go PRO

Om jag var du skulle jag ha kvar rullen och köpa en Abu Eon med ett shimano spö(kanon rulle)höger vävad om du ska jerka!!!!!typ Diaflash eller liknande!!men om du ska jerka så ska du vella ha ett sjösländan 6,7 fots jerk spö!!!

Fiske e Kul
    Snart Är Det Gäddvår!!

Kommentera

vet ej storläken på Sjösländans jerk spö men 6,7 e alltid bra!!!
      Snart Är Det Gäddvår!!

Kommentera

Har i kväll färdigställt ett "Custom jerkbaitrod" av egen design...Ett sjösländan 9 fot 15-45g som jag kapat till 7 fot (hehe!) ska bara lacka skiten i natt, sen så bär det av ut till Umeälven för att testa det. Återkommer med en "revue" senare. Men ett tips är att faktiskt ta ett spö som du tycker är lite mjukt, och sen slakta det, kapa och bygg upp det igen...Kul som stryk!

Kommentera

Du ska inte göra dig av med din haspelutrustning! Det finns stunder då du har användning för den!

För beten i den viktklassen behöver du en lite kraftigare lina. Minst 0.35 helst över 0.40 monofil. Flätlina kan du av dragstryrkeskäl gå på någoit klenare dimensioner.

Välj inte en för liten rulle och om du inte tänkt jerka ta till ett rejält gäddbändarspö som har kraft att hiva iväg en enhektos projektil halvvägs till horisonten. Nu tar det lite på kroppen att dänga iväg såna pjäser en hel dag så om du inte är bygd som en gammaldags skogshuggare se till att du blir det.

Ska du pröva jerk så sliter även det eftersom många av de bästa betena väger ännu mer.

Jag tänker inte precisera någon rulle eller ett spö. Shimano har flera fina alternativ. Lundgrens likaså. ABU och DAIWA har både rullar och spön. Sen finns det en hel del ytterligare specialare bland spöna.

Jag kan bara rekommendera dig att knalla runt i butikerna och se, veva, känn vänd och vrid och FRÅGA! Och kom igen med nya frågor och jämför. Det tar några dagar men du ska ha din utrustning några år. Och du ska ha kul under tiden.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
          3 svar
          2 872 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Swangsta