Vill börja jerka! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill börja jerka!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vill börja jerka!

Tja! Jag har spinnfiskat en hel del och är sugen på att börja jerkfiska.
    Jag tänkte testa detta paket på Clas Ohlson.

Har någon testat det och är det O-K?
    Satt jag inte köper något som rasslar ihop efter 2 kast!
    Tack på förhand

// A

Kanske lite klent med lågprofilrulle och man kan inte se vad spöet pallar med för vikter så jag är lite skeptisk.
    Det finns vettigare kit för några hundra mer.

Jag skulle satsa på ett spö som pallar med minst 150g.

Dessa brukar säljas som ett set i olika sportfiskebutiker.
    *BFT Buster Jerk Stiff 6fot - 150 gram
    *Ambassadeur TGC 5001c

edit: Hittade just ett färdigt set med samma grejer + lina, tafs och ett bete.

För att klargöra, jag har inte dom grejerna själv men fiskepolaren har dom.
    Senast ändrad av EsoxToni; 2009-06-10, 02:47.

Kommentera

OM du är sugen att jerka, testa först polarens jerk grejer. Om du nu känner någon, eller så går du till närmsta affär i stan som säljer fiskeartiklar. Oftast kan dom hjälpa dig på traven.

Skulle gått på ungefär samma saker som Toni D kör på.
      Fast istället för Buster stiff hade jag valt strike pro connector.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

jag tycker inte du ska köpa ditt jerkset på claes olsson ! gå till en redskaps handlare istället så kan du fråga saker. dessutom tycker jag att blue max lågprofilare är för klen till jerk . köp en ambassaduer tgc 5001 c eller en schimano corevallous

Kommentera

Det bästa hade vart att åka till närmsta sportfiske-affär och prova lite spön och rådfråga om tips i butiken. Buster Stiff -150gr passar prima till nybörjare och klarar dessutom större beten

Som Toni D säger, på Wallinsfiske har dom ett jättebra nybörjar set! Har du pengarna, så satsa på det!
          Ursprungligen postat av Toni D Visa inlägg
          edit: Hittade just ett färdigt set med samma grejer + lina, tafs och ett bete.
          Kostar 1795 (dock står det att rullen är tillfälligt slut).

Kommentera

Ursprungligen postat av axelöstlund Visa inlägg
            Tja! Jag har spinnfiskat en hel del och är sugen på att börja jerkfiska.
            Jag tänkte testa detta paket på Clas Ohlson.

Har någon testat det och är det O-K?
            Satt jag inte köper något som rasslar ihop efter 2 kast!
            Tack på förhand

// A
            Hej Axel Östlund; En ABU Ambassadeur Blue Max är troligtvis en bra multirulle i lågprisklass att börja sin jerkfiskebana med. Däremot rekommenderar jag dig personligen att avstå från att köpa ett 2-delat jerkspö. Spötoppen brukar vrida sig efter några "jerkryck" och kan i värsta fall lossna och åka ner i vattnet. Gör du ett kraftigt jerkryck samtidigt som spötoppen lossnar är risken påtaglig att honholken spricker eller bryts sönder. Ett jerkspö för avancerat jerkfiske bör vara odelat. Har du ändå råkat köpa ett 2-delat jerkspö bör du med eltape alltid innan du börjar fiska tejpa ordentligt över spöholken så att inte spötoppen kan vrida sig vid jerkrycken.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Axel Östlund; En ABU Ambassadeur Blue Max är troligtvis en bra multirulle i lågprisklass att börja sin jerkfiskebana med. Däremot rekommenderar jag dig personligen att avstå från att köpa ett 2-delat jerkspö. Spötoppen brukar vrida sig efter några "jerkryck" och kan i värsta fall lossna och åka ner i vattnet. Gör du ett kraftigt jerkryck samtidigt som spötoppen lossnar är risken påtaglig att honholken spricker eller bryts sönder. Ett jerkspö för avancerat jerkfiske bör vara odelat. Har du ändå råkat köpa ett 2-delat jerkspö bör du med eltape alltid innan du börjar fiska tejpa ordentligt över spöholken så att inte spötoppen kan vrida sig vid jerkrycken.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              Lustigt, jag tycker precis tvärt om.
              Ett modernt jerkspö av hyfsad kvalité´ har inga problem med att toppen lossnar.
              Jag tycker snarare att det är till stor fördel att det är 2-delat. Det blir mycket lättare och smidigare att transportera, ett odelat 6,3' spö är klumpigt och svårt att transportera åtminstånde svårare än ett 2-delat. Jag tycker inte heller man förlorar någon känsla i skarven om man satsar på ett spö av hyfsad kvalité så jag hade helt klart satsat på ett 2-delat. Dock inte från Clas Ohlsson....

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                Jag har kört med odelat jerkspö i ca 2-3 år och visst är det skönt att veta att spöt ej kan delas vid kast eller gäddfight, men nu har köpt mig ett abu limited edition (2 delat) och för att undvika att spöt delas så är det bara att skruva ihop delarna, det sitter inga gängor i men när man tryckt in delarna i varandra och skruvat åt så är det inte stor chans att spöt delar sig, dessutom är det ett stort plus att man lätt kan packa ihop spöt och ta med sig det överallt.
                Som med allt är detta en smaksak, men det jag vill ha sagt att för mig fungerar det alldeles utmärkt att fiska med 2-delat spö!

Skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av alleborg Visa inlägg
                  Jag har kört med odelat jerkspö i ca 2-3 år och visst är det skönt att veta att spöt ej kan delas vid kast eller gäddfight, men nu har köpt mig ett abu limited edition (2 delat) och för att undvika att spöt delas så är det bara att skruva ihop delarna, det sitter inga gängor i men när man tryckt in delarna i varandra och skruvat åt så är det inte stor chans att spöt delar sig, dessutom är det ett stort plus att man lätt kan packa ihop spöt och ta med sig det överallt.
                  Som med allt är detta en smaksak, men det jag vill ha sagt att för mig fungerar det alldeles utmärkt att fiska med 2-delat spö!

Skitfiske på er!
                  Hej Jesper Alleborg; Självklart är ett 2-delat eller 3-delat spö, oavsett fabrikat och funktion, lättare att transportera i bil, buss, flyg eller tåg. Här slutar fördelarna med flerdelade spön. Ett spö utan holkar med odelad klinga ända ner i ändbutten är starkare samt spänstigast och skönast att fiska med. Varje spöskarv innebär en förstyvning av spöt över holken. Exempelvis 15-fots laxflugspön blir enormt svåra att transportera om de inte är 2- eller 3-delade. Å andra sidan har de flesta laxflugfiskare jag träffat genom åren tejpade holkar under själva fisket.

Du skriver ""så är det bara att skruva ihop delarna, det sitter inga gängor i men när man tryckt in delarna i varandra och skruvat åt"".

Tänk på att ett spö består av längsgående eller spiralformade fibrer som lätt deformeras eller spricker sönder om du vrider spöt. Precis som hos en sälgkvist går fibrerna isär om du vrider ihop eller vrider isär spöt. Du bör inte vrida spöt vid ihopsättning och isärtagning, om du inte vill råka ut för ett obehagligt och oförklarligt spöbrott när den Stora Fisken är på eller vid ett mindre bottennapp.

Har du svårt att få isär spöt kan du lägga spöt innanför knävecken och gå ner på huk. För sedan händerna bakåt och runt innanför knävecken. Fatta spöt med händerna från båda hållen så nära skarvholken som möjligt och pressa isär spöt genom att pressa knäna utåt. På så sätt får du dubblad kraft när du ska dra isär spöt...men skruva aldrig ihop eller isär ett glasfiber- eller kolfiberspö.
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand

Kommentera

Jag håller med om att det var ett problem när jerkfisket var nytt i Sverige med 2-delade jerkspön.
                    Men i dag finns det flera tillverkare som klarar av att göra 2-delade jerkspön utan ovanstående problem.
                    Man kan enkelt kontrollera så att inte skarven stör aktionen på spöet genom att belasta klingan, då ser man snabbt om det blir en död punkt eller inte. Och jag har aldrig behövt varken skruva ihop klingan eller tejpa skarven. Men för 5 år sedan hade jag hållit med dig Old Firehand.

Skit fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta