multirulle, trassel, skatbon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

multirulle, trassel, skatbon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

centrifugalbromsen

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
    Gör precis som Wreckbender skrev, olja bromsvikterna eller bromsbanan. Då är rullen någorlunda säkrad mot inträngande vatten. Men välj olja med omsorg, alla oljor med silikon eller andra mirakeltillsatser gör ofta problemen etter värre. Rocket Fuel's oljor funkar bra och och ABUs originalolja skall enligt hörsägen funka den med, liksom vanlig symaskinsolja. Jag har dock inte gjort några tester värda namnet med de två senare.

Antalet engagerade bromsvikter är viktigt det med, börja med att släppa lös allihop och knäpp sen fast en i taget tills rullen börjar visa trassektendens, släpp då lös en vikt igen och fiska på.

Sen brukar för mycket lina på spolen vara en känd orsak till trassel. Riv av så det är en dryg mm kvar upp till kanten.
    Hej,
    "antalet engagerade bromsvikter är viktigt..."; please, hur gör man då man släpper lös och knäpper fast?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelle-Rebel Visa inlägg
      tjenna!!!

Jag skulle behöva lite hjälp med min amba 5601 JB. Idag då jag var ute på en fisketur i det fina vädret så gick min rulle till en början normalt, Efter att jag hade tagit en paus och skulle börja fiska igen så började min flätlina trassla sönder. Jag kastade och tjopp så blev det ett så kallat skatbo och linan var katastrof. Jag trasslade upp linan och drog ut nästan hela linan och vevade in igen då jag tänkte att det kanske var bara att spänna om linan men det funkade inte utan tarsslet fotsatte.....

så finns det någon som har hafft liknade problem och kan hjälpa mig med vad jag sak göra för att slippa trasslet.

mvh pelle rebell....
      Hej Pelle-Rebel; "Professional Overrun" kallas fenomenet bland oss som träningskastat många år med ABU´s Ambassadeur och andra multirullar. Det finns bot på detta fenomen. Du kan dra åt den mekaniska bromsen extra hårt tills du fått in rytmen i kastet. Svep iväg kasten och snärta inte. Flera och tyngre centrifugalbromsvikter inkopplade kan också delvis eliminera linresning. Grövre lina och mindre mängd lina på spolen betyder lite kortare men betydligt säkrare kast utan trassel. Övning ger färdighet!

Inatt tog Rebel de största Gösarna vid vår trolling i Mälaren!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av RolleFC Visa inlägg
        Hej,
        "antalet engagerade bromsvikter är viktigt..."; please, hur gör man då man släpper lös och knäpper fast?
        Om du har en sex-stifts centrifugalbroms så trycker du in eller drar ut vikterna efter behov. (var försiktig! annars ramlar de bort) Har du tex en två-stifts broms så får du pilla loss vikten och förvara den på lämpligt ställe. Var noggrann här också! De små vikterna får gärna fötter och du hittar dem aldrig igen.

Som tidigare sagts så är det bra med lite oljad bana då gärna centrifugalbromsen kan börja jävlas efter några timmars flitigt fiske. Detta beror ofta på att vatten tränger in på banan och gör att vikterna inte bromsar som de gjorde tidigare. Alternativet är att torka banan från vatten vid jämna tillfällen eller när rullen börjar spöka.
        Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
          Gör precis som Wreckbender skrev, olja bromsvikterna eller bromsbanan. Då är rullen någorlunda säkrad mot inträngande vatten. Men välj olja med omsorg, alla oljor med silikon eller andra mirakeltillsatser gör ofta problemen etter värre. Rocket Fuel's oljor funkar bra och och ABUs originalolja skall enligt hörsägen funka den med, liksom vanlig symaskinsolja. Jag har dock inte gjort några tester värda namnet med de två senare.

Antalet engagerade bromsvikter är viktigt det med, börja med att släppa lös allihop och knäpp sen fast en i taget tills rullen börjar visa trassektendens, släpp då lös en vikt igen och fiska på.

Sen brukar för mycket lina på spolen vara en känd orsak till trassel. Riv av så det är en dryg mm kvar upp till kanten.

Hej UT; Tänk vad allting ändras med åren! Du skriver precis tvärtom mot vad jag fick lära mig av ABU´s handböcker och rulldoktorer på 1950- och 1960-talet. Då var det oerhört viktigt att hålla centrifugalbromsbanan ren och torr från både olja och vatten för att undvika "Professional Overruns". Om jag minns rätt hette ABU´s rulldoktor Gösta Olsson, en skicklig "urmakare" som då och då uppdaterade mina röda, slitna Ambasssadeurer. Han och en annan gentleman vid namn Eric Swan brukade jag träffa och fiska tillsammans med tills Eric Swan flyttade upp till Norrland och blev turistintendent i Vilhelmina (?).
          Nothing is for ever!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!..

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej UT; Tänk vad allting ändras med åren! Du skriver precis tvärtom mot vad jag fick lära mig av ABU´s handböcker och rulldoktorer på 1950- och 1960-talet. Då var det oerhört viktigt att hålla centrifugalbromsbanan ren och torr från både olja och vatten för att undvika "Professional Overruns". Om jag minns rätt hette ABU´s rulldoktor Gösta Olsson, en skicklig "urmakare" som då och då uppdaterade mina röda, slitna Ambasssadeurer. Han och en annan gentleman vid namn Eric Swan brukade jag träffa och fiska tillsammans med tills Eric Swan flyttade upp till Norrland och blev turistintendent i Vilhelmina (?).
            Nothing is for ever!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!..
            Hahaha.

Jo men det är klart att torr bana är det bästa men om man inte vill plocka loss gaveln hela tiden eller alternativt montera in en hårfön i rullen så är ju oljad bana ett bra alternativ då vatten stöts bort.
            Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Har du vävbakelitvikter i rullen så skall banan var torr, har du plastvikter så skall den oljas, vattnet gör så vikterna planar. Är det olja så håller det vattnet borta.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag har en fråga , jag har en ambassadur blue max lågprofilrulle problemet är att när jag kastar så får jag ofta tvärstop och ett mindre tjorv därför kastar jag bara med jerkbeten upp mot 50 gr för använder jag större beten och det tar tvärstopp så går linan av ( jag använder 0.25 flätlina ) har ni några tips hur jag ska få slut på tvärstoppen? tack på förhand
                Tackohej leverpastej :}

Kommentera

Prøv med Power Pro, den graver seg mindre ned enn de fleste andre multifilamentsnører.

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
                    Prøv med Power Pro, den graver seg mindre ned enn de fleste andre multifilamentsnører.
                    Jag använde Power Pro men den linan tog också tvärstopp :/ är jätte tacksam om nån kan lösa detta problem ;/
                    Tackohej leverpastej :}

Kommentera

Da er det enten teknikken eller rullen som er problemet. Mye enklere å kaste med multifilament med en UT trimmet rulle, men det finnes bare for Classic ruller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 268 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B